Corsair Dash 750 MkII

I FOKUS CORSAIR DASH 750

Härlig fart. Imponerande flexibilitet.

Dash 750 är en trailerbar 24-fots trimaran. Den är snabb och sjövärdig men samtidigt lätt och grundgående nog att dras upp på en sandstrand. När centerbordet dras in i skrovet minskar djupgåendet från 2,1 till 0,3 meter. Sidoskroven kan fällas in under gång och bredden går då från 5,5 till 2,5 meter. En kompakt båt som bjuder på kul segling och oanade möjligheter när det kommer till flexibilitet.

Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!

Corsair har specialiserat sig på tillverkning av praktiska cruisingtrimaraner. Tillverkning startade i Kalifornien 1984. 2006 flyttades den till Vietnam. Man har gjort sig känd för hög säkerhet, god byggkvalité men framför allt för praktiska lösningar och enkelt handhavande. Bland annat har båtarna ett patenterat system för att fälla in sidoskroven och enkla lösningar som gör att en person själv kan sjösätta och rigga båten. Dash 750 är CE-märkt i kategori C.

I FOKUS CORSAIR DASH 750

Konstruktion och utrustning

Skrov och däck består av kolfiberförstärkt glasfiberlaminat byggt med PVC-skum och vinylester. Man använder sig av vaccumbagteknik för att få låg vikt och hög styrka. Balkarna är byggda i kolfiber med infusionteknik. Båten känns styv när man seglar, trots att man valt att inte ha några stag mellan förarna på skroven. Det märks att man har lagt vikt vid säkerheten när man designat och byggt båten. Den består av åtta vattentäta sektioner, ett skott i mittenskrovet och två i varje ytterskrov. De många sektionerna borde göra båten mer eller mindre osänkbar. Enligt tillverkaren skall den flyta på bara laminatets flytkraft även om alla sektioner är helt vattenfyllda. Centerbordstrumman är tillverkad i ett stycke solid glasfiber och centerbordet är dimensionerat så att det vid grundstötning går av medan trumman håller.

Rigg

Riggen är en klassisk roterbar flerskrovsrigg med diamantstag, förstag och yttervant. Maströret och diamantstagen är kraftigt dimensionerade. Det skall mycket till för att göra sönder något här. Yttervanten är tillverkade av dyneema, ett bra materialval då vanten enkelt kan rullas ihop när man riggar ner. Dyneeman har i princip samma prestanda som rostfri vajer men är inte lika känslig för att bli böjd. När det kommer till att hissa och ta ner storseglet finns ett smidigt system där man sätter ett winchhandtag på mastens framkant och rullar upp seglet på storbommen. Systemet används även när man revar.

Exteriört

Vissa älskar den lite snabba och aggressiva looken som tre skrov ger. Andra tycker att båtarna ser breda och klumpiga ut. Pratar vi vackra flerskrov föredrar jag, som inbiten F18- och M32-seglare, egentligen katamaranens renare linjer men med det sagt måste jag ändå erkänna att jag tilltalas av Dash 750. Mittenskrovet har ett snyggt förparti med ”chines” (veck i skrovet) som har sitt ursprung i förens spets, följer skrovets linje bakåt och blir kraftigare efterhand. De förstärker de fina linjerna men är också praktiska då de bidrar till att hålla trampolinerna mer torra. Däremot tycker jag att man låtit peket peka alldeles för högt. Jag inser att det blir mer säkert och lättanvänt när det pekar uppåt men oj vad mycket snyggare det hade varit om man låtit det gå mer vågrätt. Något för Mk III kanske? På det hela taget har man, trots båtens ganska korta mast och stora mittenskrov, lyckats rita en ganska smäcker och fin trimaran som ger ett harmoniskt intryck och är trevlig att titta på, speciellt när den har gennaker eller code-0 uppe.

Interiört

Boyta är små flerskrovsbåtars stora akilleshäl och det är lite trångt men mysigt. Man kan sitta fyra personer runt bordet, trevligast blir det om man gillar varandra. När det är läggdags fäller man ner bordet, lägger en madrass över och vips är hela ruffen en enda stor säng. Johan, vars båt vi seglar, berättar att han och familjen; två vuxna och två barn, brukar var ute en vecka i stöten. De tycker att det fungerar bra men han erkänner att det blir lite av ett campingäventyr. Toaletten är en porta-potti och matlagningen görs på trangiakök (de har tagit bort den skjutbara köksmodulen till förmån för mer utrymme i stickkojen). En stor del av taket ovanför nedgångsluckan kan fällas upp så att det blir ståhöjd. Det finns dessutom ett praktiskt sittbrunnskapell som avsevärt ökar boytan. Inredningen i mittenskrovet är spartanskt avskalad men funktionell. Bor man i en 24-fots trimaran får man göra avkall på komfort och utrymme jämfört med en lika lång kölbåt, samtidigt skall man komma ihåg att ta med de stora ytorna på trampolinen, farten och seglingsupplevelse i beräkning.

Seglingsupplevelsen

Då vi provseglade blåste det ganska stabilt men bara 4-5 meter per sekund. Det visade sig vara en lättdriven liten trimaran. På kryssen var vi sällan under 6 knop och när det blåste mer gick det att hålla närmare 8. Samtidigt tog vi fin höjd och det blev bra VMG. På de öppnare bogarna gick det naturligtvis snabbare. När vi halvindade med Code-0 (eller screacher som det ibland kallas i flerskrovssammanhang) accelererade båten härligt utan att kännas obalanserad. Johan säger sig ha toppat 17 knop på slör. Det verkar rimligt att komma upp i 20 om man pressar på i rätt förhållanden. Båten känns mycket stabil även når vi provocerar och seglar alldeles för högt med den stora gula gennaker. Vi minns Johans båt från starten i förra årets Tjörn Runt då jag tänkte att den där lilla båten kommer att få det tufft. På den yttre delen av den långa banan gick det ganska grov sjö och blåste mer än 10 m/s från lite för om tvärs – riktigt jobbiga förhållanden för en flerskrovsbåt. Johan berättar att de tog sig runt banan utan incidenter och att de hade haft kul ute bland vågorna. Det är ett riktigt gott betyg på båtens sjövärdighet.

I FOKUS CORSAIR DASH 750

Hon känns styv och rejäl. Den är lättstyrd och det är lätt för rorsman att arbeta i sittbrunnen. Det är inga problem att slå och kryssa på egen hand. Sittbrunnen är dock lite liten och båten blir baktung när alla tre i testbesättningen går bak för att hjälpas åt i de mer komplicerade manövrarna. Däremot kommer man långt ut på vingen om man använder den teleskopiska rorkulten. Här ute finns gott om plats för alla och det är en härlig frihetskänsla att sitta där ute och styra.

Vi bävade lite för att manövrera den breda och lätta båten inne i hamnen men det visade sig vara enkelt. Motorn på 6 hk sitter monterad längst bak och räckte gott och väl till i den lätta vinden men risken finns att den blir ganska verkningslös i hård vind eller i krabb sjö. Tilläggning mellan de smala stolparna gick enkelt då vi fällde in ytterskroven på väg in i hamnen. Vi har haft förmånen att segla Corsair tidigare men blir lika imponerad varje gång. Man lossar på nätet på två ställen och skruvar loss en bult per balk, fäller in balken och sätter dit en sprint. Hela processen tar bara någon minut per skrov, väldigt smidigt.

I FOKUS CORSAIR DASH 750

Slutsats

På minussidan tycker vi att sittbrunnen är lite liten och båten blir lätt baktung med för mycket besättning här men det får man lösa genom att ta sig ut på vingen. Båten är liten och trång inuti, men man får dra sig till minnes att det är en 7,5 meter lång båt vi pratar om, och då blir plats och prestanda i stället väldigt bra.

På plussidan. Båten är snabb och kul att segla. Den är sjövärdig och säker. Det finns gott om plats ute. En kölbåt med motsvarande utrymme på däck är dubbelt så lång och mycket dyrare. Vi är definitivt imponerade över de smidiga systemen, framför allt rullsystemet för storseglet, infällning av sidoskroven och upp- och nedfällning av centerbordet. Framför allt verkar den vara mycket enkel att ta i och ur med trailer. Eftersom det är ett ganska ovanligt båtkoncept är det svårt att säga hur prisvärd båten är. Till nästa säsong kommer den danska tillverkaren Dragonfly med en 25-fotare som kan bli en konkurrent. Dragonfly har historiskt sett legat högre i pris men det ryktas att den nya modellen skall bli mer likvärdig. Skall man jämföra med kölbåt blir det mer komplicerat. Ser man till komfort som toaletter, vattentankar och motor är det här en dyr båt. Men skall vi jämföra med en lika snabb och seglingsglad kölbåt, får vi jämföra med raciga 40-fotare och då är Dash 750 MKII definitivt både kul och billig.

PRIS SEGLINGSKLAR

630 000 sek (välutrustad)

TEKNISK DATA

Längd: 7,39 m

Vattenlinjen: 7,19 m

Bredd: 5,46 m

Bredd ihopvikt: 2,50 m

Djupgående: 0,3 m / 1,6 m

Mastlängd: 10,53 m

Tomvikt: 875 kg

Vikt raceklar: 1100 kg

Storsegel: 25 m²

Fock: 13,3 m²

GENNAKER: 58 m²

Screacher/Code 0: 24,3 m²

Max motor: 8 hk

srs: ca 1,4

Top