More 55

I FOKUS MORE 55

En nyhet som levererar

Vi träffar Einar Halldin, VD för charterbolaget More Sailing och initiativtagare till More Boats, för drygt ett år sedan, strax innan Båtmässan i Göteborg 2015. Han är som vanligt full av entusiasm och idéer. Han berättar om det nya varvet More Boats och den redan i detalj planerade 55-fotaren. ”Vi skall bygga en superstark prestandabåt för charter och oceansegling, säger Einar och fortsätter. För att en båt ska vara lönsam i vår verksamhet behöver den vara tålig och driftsäker. Under en säsong seglar vi över 20 veckor i Kroatien, därefter tar vi oss över Atlanten och seglar ytterligare 15 veckor i Karibien. Första båten skall segla ARC:en i november och innan säsongen 2016 skall en flotta på 10 båtar ligga seglingsklara i Marina Kremik.”

Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!

Den djävulske pessimisten tänker omedelbart att det där kommer aldrig gå. Det är inte möjligt att på mindre än ett år ta fram ett nytt varumärke och en helt ny segelbåt. Samtidigt känner vi Einar vid det här laget, som tillsammans med sin partner Malin Stom, flera gånger tidigare visat prov på hårt arbete och förmåga att driva igenom sina projekt. Och mycket riktigt; den första båten sjösattes i oktober 2015 och deltog i senaste Atlantic Rally for Cruisers, och båt nummer två ligger klar vid kajen i Marina Kremik. Bara det är värt en eloge.

Varvspersonalen arbetar febrilt med de sista detaljerna när vi anländer. Vädret har ställt till det. Efter visningen på Tulln Boat Show i Österrike har det regnat och blåst. Köl och mast kom på plats för bara någon vecka sedan och segelgarderoben anlände till marinan häromdagen. Vi ler lite igenkännande. Det verkar vara någon form av naturlag i det här landet, att i sista minuten lyckas vända ett för oss till synes storartat kaos till ordning och reda.

Båtens breda bak och öppna utförande för tankarna till kappsegling. Vi noterar teakdäcket samt ett generöst tilltaget och smart utformat sittbrunnsbord som påminner oss om att det här i första hand är en båt skapad för charter och cruising. Kravspecen är dock inte dålig. Håller More 55 måttet? Vi är här för att ta reda på det.

INTERIÖR

Rena linjer, stora ytor samt diskreta färgtoner dominerar nere i båten. Det är inte överarbetat, men allt finns, och på sin plats. Vi gör oss snabbt hemmastadda. Salongen, med det integrerade köket, är rymlig. På babord sida har man placerat soffa, bord och två praktiska pallar som hålls på plats med dolda magneter. Köket mittemot är välutrustat med skåp, luckor, dubbel diskho, frys, spis, ugn och två rejäla kyllådor. Ett väl fungerande kök känns nästan som ett måste under längre seglatser med stora besättningar. Det enda vi saknar är någon form att stöd för kocken. En stökig dag ute på Atlanten behöver hen inte bara kunna laga mat utan också utföra avancerad akrobatik. En lösning på detta är visst redan under utveckling.

I FOKUS MORE 55. Foto Search Magazine

Den generöst tilltagna navigeringsplatsen ligger direkt till babord och mitt emot den (styrbord sida) en liten dubbelhytt dedikerad för eventuell personal (skeppare och värd/värdinna). Det finns två hytter i förpiken där mittenväggen går att montera bort för att skapa en större dubbelhytt.

I FOKUS MORE 55. Foto Search Magazine

I aktern finns ytterligare två hytter. Det finns tre mindre toaletter med dusch; en bakom navigeringsplatsen och två framme i båten som nås både från salongen och från vardera förpik. Vi är visst inte de enda som hellre gör annat än ligger på knä och fixar krånglande båttoaletter på semestern. Valet av svenska Jabsco med elektrisk spolning samt Gobius tankmätare känns tryggt.

BÅTVARV OCH KONSTRUKTION

More Boats är ett nystartat, svensk- kroatiskt båtvarv med målsättningen att bygga snabba och bekväma segelbåtar av högsta kvalitet. Bakom varvet står svenska More Sailing och det kroatiska charterbolaget More Charter. More 55 är varvets första båt. Ritningarna kommer från Maurizio Cossutti som har flera lyckade segelbåtar i samma segment på sin meritlista. Cossutti prisades bland annat med utmärkelsen European Yacht of the Year 2013.

Varvet huserar i nya lokaler utanför Split. Båtarna lamineras med epoxybaserad vinylester som vakuuminjiceras. Laminatet är massivt under vattenlinjen. Skrovet ovan vattenlinjen och däcket är byggda i sandwishlaminat med divinycell som kärnmaterial. Båtens bottenstock (som är konstruerad i rostfritt stål) och GRP-ram är förenade med bultar. Köl, mast och vant är förankrade i bottenstocken, med bultar respektive kolfiberförstärkningar. Samtliga krafter tas därmed upp av bottenstocken vilket ger en solid och styv konstruktion. Områden som utsätts för höga krafter som infästningar för winschar och skot, är förstärkta. Skrov, däck och skott är laminerade. Kölen (fena i gjutjärn med blybulb) sticker 2,70 m. Rodret sticker nästan lika långt (2,5 m).

EXTERIÖR

Sittbrunnen är bred och öppen, och på samma sätt som inne i båten möts vi av rena linjer och stora ytor. Fallen löper prydligt från masten genom kanaler under däck till avlastarna på rufftaket. Placering av däckutrustningen känns naturlig och riktig. Wincharna kommer från Lewmar, övrig utrustning med några undantag från Seldén. Framför vardera soffa finns ett smalt sittbrunnsbord. I durken ligger skivan som förvandlar dem till ett matsalsbord modell större. En av anledningarna till att More 55 utstrålar så mycket racing som hon gör är den breda, rena akterspegeln. Men var är gummibåten? Snyggt parkerad i det diskreta jollegaraget. Läckert! Vi tycker dock att stöttor och mantåg kunde gå upp en storlek i diameter för att ge båten ett ännu kaxigare uttryck, det förtjänar hon.

I FOKUS MORE 55. Foto Search Magazine

RIGG OCH SEGEL

Den stående riggen kommer från Seldén och mäter 24,2 m. Den har svepta spridare med backstag som trimmas med hydralik. Den löpande riggen består av spectralina. Seglen kommer från One Sails. Genuan (105%) är på rulle och gennakern har strumpa, allt för att underlätta hanteringen. Det är inte helt ovanligt i charterbranschen att även storseglet sitter på rulle, det har man valt bort i det här fallet vilket vi uppskattar. En praktisk detalj är stegen på masten som underlättar fördäcksarbetet.

I FOKUS MORE 55. Foto Search Magazine

SEGLINGSUPPLEVELSEN

Vi lämnar hamnen för motor och når lätt 9+ knop. Vid 2000 rpm gör båten 7,2 knop. Adriatiska havet hälsar oss välkomna med en frisk till hård bris och 1-1,5 meter höga vågor. Besättningen består av tre personer. Storseglet åker upp och vi ger oss i kast med gennakern. Efter lite strul (det är ju trots allt första gången) fylls det brandgula undanvindsseglet och båten drar iväg. Man kan diskutera sockans vara och icke vara men i idag visar den sig vara oumbärlig. Vi gör 12 knop. Båten är livlig, samtidigt lätt att hantera, hon tappar aldrig greppet och känns trygg. Hon är relativt lätt och sticker djupt. Vi konstaterar att rodret är onödigt tungt på undanvinden, vi får senare reda på att ett tredje generationens roder är under utveckling.

Nedtagningen av gennakern går smidigt. Den stora däcksluckan i fören gör att man slipper strula runt med våt segelduk inne i salongen. Vi kryssar oss tillbaka, något överriggad i byarna. En del gillar neutrala roder, andra tyngre, det här ligger någonstans i mittemellan. Vi bör dock återigen påpeka att just det här rodret kommer att uppgraderas. Det är lätt att justera backstagsspänningen vid behov. Greppet är oklanderligt trots att vi stundtals kränger henne hårt. Det kan vi inte klaga på. Rorsmanssteget är till full belåtenhet det också. Manövrarna går smidigt trots den lilla besättningen. Kanske winsharna till fockskotet skulle kunna vara en storlek större? Beroende på hur man tänker segla henne förstås.

I FOKUS MORE 55. Foto Search Magazine

Trots utmärkta förhållanden krävs det mer än en dag att hitta optimalt trim. En sak vi brottades med var skotens tendens att töja sig. Med försträckta dyneemalinor hade detta inte varit ett problem. AÄr du en av dem som sätter värde på hög prestanda och kanske till och med tänker kappsegla båten rekommenderar vi utan tvekan att uppgradera. För cruising duger spectralina gott. Så småningom hittar vi någon form av sweetspot. Vi håller bra höjd och gör 7,7-8,4 knop (utan folk på railen). Båten känns välbalanserad, styv och pålitlig under hela seglingen. Och hon är tystgående, vilket alltid är ett gott tecken.

I FOKUS MORE 55. Foto Search Magazine

SLUTSATS

More 55 är en sportig crusingseglare. Når hon upp till förväntad standard? Det tycker vi. Båten är solid, väldesignad och välbyggd. Och hon levererar på vattnet. Det är en seriös seglare även om grundpriset på 350 000 Euro liknar ett skämt. Vi hittar ingen likvärdig båt i samma segment som startar på samma låga siffra. Vi seglade båt nummer två. Det finns detaljer som fortfarande är under utvecklingen, till exempel rodret. Einar berättar att man förväntar göra mindre justeringar/förbättringar fram till och med båt nummer fyra. De första båtarna kommer naturligtvis uppgraderas så att ingen behöver känna sig lurad.

TEKNISK DATA

Grundpris cirka 350 000€ ex. moms. Båten vi seglade kostar cirka 400 000€ ex. moms.

Design: Maurizio Cossutti

Båtvarv: More Boats

Längd: 16,70 m

Bredd: 5,0 m

Djupgående: 2,7 m

Kölvikt: 5900 kg

Totalvikt: 14500 kg

Storsegel: 88,9 m2

Genua (105%): 80,15 m2

Gennaker: 220 m2

Masthöjd: 24,2 m

Motor: Yanmar 110 hk

Bränsletank: 550 l

Vattentank: 650 l

Top