Oceanfararen Yoshs tips till aspirerande långseglare

Parfymör, utbildare, inspirationstalare, dykinstruktör, öppet-vattensimmare, charterskeppare och professionell oceanseglare. “Captain Yosh” har många strängar på sin gura, men en sak är säker; när Yosh provade på segling första gången för åtta år sedan blev hon genast fast och har sedan dess vigt sitt liv åt Poseidon och havet. Här är multitalangen och oceanfararen Yoshs egna berättelse samt bästa råd till dig som vill “hitchhikea” jorden runt med båt. 

Ett liv ägnat åt Poseidon och havet

På blott åtta år har Yosh avverkat närmare 17 000 nautiska mil som gast på ett trettiotal olika båtar ute på öppet hav. Det var 2016 som hon klev ombord en segelbåt för första gången. Yosh hade blivit inbjuden av en dåvarande pojkvän att delta i Cabrinha Quest, en privat äventyrskatamaransegling i Mikronesien. Innan den seglatsen hade hon främst levt ett liv på land, med drömmar om sol och badsemestrar, och endast ett sneglande längtansfullt öga mot människor ombord segelbåtar. Under den här speciella seglatsen förändrades något, kanske var det att vara vaken under nattvakten, segla i varm vind under stjärnorna och vara mitt ute i Stilla Havet, eller kombinationen av alla dessa saker som fick henne att fastna. Där och då tänkte Yosh; “hur kan jag förändra mitt liv för att segla jorden runt?”


Oceanfararen Yosh har avverkat närmare 17 000 nautiska mil ombord ett 30-tal båtar på blott åtta år. Foto: Madeleine Lithvall

Ett år senare korsade Yosh ekvatorn med en katamaran från Papua Nya Guinea till Palau på Cabrinha Quest, en 1250 distans lång resa (utan pojkvännen). Enligt sed för alla sjömän som korsar ekvatorn, offrade då Yosh till Poseidon, havets gud. Hon kastade en "falsk vigselring" som hon hade burit med sig under sina resor runt världen och istället lovade hon att viga sitt liv åt Poseidon och havet.


"Jag gifte mig med havet". Foto: Yosh Han

Att komma igång “från scratch”

Om du redan har gissat att Yosh stjärntecken är “Fisk” så har du rätt. Om hon spenderar för mycket tid på land så känner hon sig direkt som en landkrabba. Med 360 graders vy av öppet hav känner hon sig mest som hemma. 

“Jag vill dela känslan havet ger mig med andra, särskilt med människor som kanske inte har möjlighet att segla, inte vet hur man tar sig ombord på båtar eller med människor som saknar tillgång. Segling har historiskt sett varit en homogen kultur, även om mycket har förändrats de senaste åren. Jag skulle älska att se en bredare mångfald av kulturer och socioekonomiska bakgrunder på vattnet. Min förhoppning är att genom att dela min passion och kunskap så kan andra bli inspirerade,” berättar Yosh. 

Då Yoshs passion för segling tändes började hon med en veckas lång seglingskurs genom American Sailing Association, gick med i flera seglingsklubbar i Los Angeles och San Francisco, tog ett par kurser genom NauticEd, lade upp sin profil på besättningssajter som Findacrew och Latitude 38 och började segla med som besättning på långdistanspassager och lokala tävlingar. Efter att hon hade samlat ihop de nödvändiga dagarna till havs, kunde hon ta sin USCG (United States Course Guard) och fick certifikatet som charterskeppare. Alldeles nyligen har hon också avslutat STCW Basic Safety och nästa steg blir att certifiera sig som instruktör för att ytterligare dela med sig av sin kunskap och passion. 


“Jag vill dela känslan havet ger mig med andra, särskilt med människor som kanske inte har möjlighet att segla, inte vet hur man tar sig ombord på båtar eller med människor som saknar tillgång." Foto: William Pryor

12 punkter till en lyckad seglats för dig som vill gasta på oceanseglingar

Med Yosh 17 000 nautiska mil ombord ett 30-tal båtar som gast världen över har Yosh minst sagt ett och annat tips att dela med sig av. Här kommer hennes “kortfattade” guide till vad man ska tänka på och förbereda om man funderar på att ge sig ut på de stora haven som gast.

1. Börja med en kortare 2-3 dagarsseglats där man går nattvakt innan man ger sig ut på en långsegling.
“Jag har hört alltför många historier om människor som söker äventyr och de har aldrig varit på en båt, vet inte hur man seglar och vet inte om de blir sjösjuka.”


Börja med en kortare testsegling om möjligt där du både får prova på nattvakt samt träffa skeppare och besättning. Funkar inte det, be om en zoom-rundvandring. Foto: Madeleine Lithvall

2. God attityd och vilja att hjälpa till.
“De flesta skeppare jag har träffat eller seglat med har kunskap att segla solo, men vill ha en person med ombord med god attityd och vilja att hjälpa till. Alltför många förstår inte att oceansegling, utöver själva seglingen, mycket handlar om att leva på en båt under en längre tid. Det innebär att leva på en begränsad yta och dela utrymme. Om du inte är van att exempelvis bo på vandrarhem eller inte gillar gruppaktiviteter och behöver mycket egentid så kanske båtlivet inte är för dig. Att kliva ombord med främlingar och sedan behöva hantera väder och sjöförhållanden kan vara utmanande. Men om du är redo för det, är det helt klart beroendeframkallande.”

3. Håll ordning på ditt pass.
Om du planerar att hoppa på olika båtar och segla runt jorden som besättning, se till att ditt pass är uppdaterat och bekanta dig med ditt eget lands krav för in- och utresa. Det sista någon skeppare vill ha är en flykting.


Yosh Han. Foto: Privat

4. Lita på magkänslan om något känns skumt.
Var beredd på att eventuellt behöva avbryta resan i förtid om något känns fel - särskilt när det kommer till säkerhet - fysiska som emotionella osäkerheter. Du vill inte stanna på en riskabel båt. Om du intervjuar skepparen och eventuell övrig besättning innan och har en bra känsla så kan du få en upplevelse för livet. Ta en chansning men lita på din magkänsla.

5. Bilda dig en uppfattning om skeppare och båt på förhand.
Om det är möjligt att träffa skepparen och eventuell övrig besättning i person samt testsegla är det idealiskt. Funkar inte det, be om en zoom-rundvandring av båten. Ibland är bilderna som läggs upp på besättningssidor från när båten var sprillans ny och skinande ren, men att se båten i “dagsfärskt skick” ger dig en bättre uppfattning. Jag brukar även fråga om säkerhetsutrustning och procedurer kring hur de har hanterat eventuella utmanande situationer, vare sig det var mekaniska, personliga, vädermässiga eller något annat, eftersom det ger mig insikt i hur skepparen hanterar stress. Genom att ha den här konversationen är det enkelt att övergå till diskussioner om vilka stora reparationer båten har genomgått. På äldre båtar är det viktigt att veta när de uppgraderade sina system och rigg. Det kan ge en inblick i skepparens underhållsbudget och hur väl de sköter båten. Medan du ändå är inne på ämnet är det också viktigt att prata om pengar, för att ta reda på vilken kompensation eller bidrag som krävs. Vissa skeppare betalar dig, andra vill att du ska betala, och ibland delar alla på kostnaderna. Det finns några gråzoner, så du vill inte bli fast i ett främmande land utan en båt eller några pengar.

6. Gör dig bekant med båtens alla skrymslen.
Oavsett vems båt det är, så fort formaliteterna är över, gillar jag att vara nyfiken och öppna varenda lucka och durk. Det bör finnas en planritning för utrustning och nödutrustning, men det är bra att veta var kaffet är, torrvaror och annan förvaring. Varje båt har sina egna hemliga fack och när du väl hittar dem förstår du verkligen skepparens sätt att tänka.

7. Proviantering = A & O.
Jag gillar att veta var allting är innan avfärd men än viktigare är hur mycket av allting som redan finns på båten. Ta en titt på kryddskåpet och se till att dina favoritkryddor finns ombord eller rengöringsprodukter. Vid behov, räkna toalettpapper och andra förnödenheter ni behöver ha med er. Det är mycket lättare att göra proviantering på land i en större stad. Jag har min egen lista över proviantartiklar uppdelade i kategorier och jag tycker det är mycket hjälpsamt att få hela besättningen engagerad, särskilt om det är en stor grupp och kostnaderna delas. Om besättningen också hjälper till att stuva vet alla vart saker och ting finns så man kan göra sin egna nattmacka för nattpasset. Det är också användbart att ha en inventering av den faktiska båtutrustningen, verktyg, nödutrustning, leksaker (t ex SUP och kajaker) och så vidare. 


Proviantering = A & O och bekanta dig med alla båtens skrymslen och vråer. Foto: Yosh Han

8. Mönstringsstationer och dedikera säkerhetsuppgifter.
Ena besättning kring att ha samlingsplatser och mönstringslistor - även om det bara är en liten besättning på 3-5 personer. Om en nödsituation uppstår mitt i natten vill du veta att en specifik person redan vet var pluggarna eller nödrodret är eftersom skepparen kanske har något annat att ta itu med. Varje person bör ha en tilldelad uppgift som grabbags, kommunikation, nödbloss eller livflotte. Förbered dig för det värsta så att det aldrig inträffar.

9. Tydliga gränsdragningar.
För alla typer av långa resor är det kritiskt att ange personliga gränser, särskilt romantiska. Vissa människor vill ha fri kärlek och andra letar efter den där speciella personen att segla iväg med i solnedgången. Vissa tycker om att segla naken, särskilt i varmare klimat. Om du inte är naturist bör du göra det tydligt. Många skeppare kommer att klargöra tydligt att inga droger är tillåtna. Respektera det. Du vill verkligen inte hamna i fängelse i ett främmande land, särskilt inte på en liten ö mitt i oceanen där du inte talar språket.

10. Ta hand om varandra.
Långa sträckor kräver en frisk kropp och ett friskt sinne. Se till att människor mår bra, särskilt mitt i två tredjedelar av vägen och i stilla zoner. Ta med en bra bok eller ladda ner bra musik och podcaster för välmående och lugn.

11. Packa inte för mycket.
Du kommer att bära samma kläder. Ha dock ett ombyte plus extra nödstrumpor i ziplock-påse som du inte öppnar förrän du verkligen måste. Du kommer vara så glad att du har detta speciella gömställe om båten av någon anledning tar in vatten eller dina kläder blir oumbärligt illaluktande.


Packa lagom. Foto: Yosh Han

12. Slutligen, skäms aldrig över att bli sjösjuk.
Det händer de bästa sjömännen och du kommer må bättre om du bara kräks.

Vill du läsa mer om Yosh, ta del av hennes tips och resor, gå till www.captainyosh.com.

Här hittar du Yosh hela provisionslista, checklista och planeringsverktyg för långseglingar som går att anpassas för olika typer av båtar och seglatser.

Top