Hallberg-Rassy 57

Det blåser 35-40 knop. Solen skiner och det är fyra grader varmt. Vågorna mäter i medeltal fyra meter. Med revade segel gör vi knappa sju knop. Upplevelsen ligger långt ifrån vad man normalt brukar förknippa med Blue Water Cruising, men det är trevligt, riktigt underhållande faktiskt, att plöja fram på vattnet. Hallberg-Rassys nya 57-fotare går som en maskin.

Det är ingen tvekan om att det här är ett gediget bygge. Trots hård vind och stökig sjö är båten alldeles “tyst”. Laminatet läggs för hand, skikt efter skikt, hela vägen till kölinfästningen där massivt laminat tar upp lasterna från kölen. Distansmaterialet är diviniycell. Bottenstocken har förstärkts för att kompensera förlorad styvhet och styrka på grund av däcksluckor och skylights samt den planare skrovformen. Båten har dubbla rattar, det är första gången på en mittsittbrunnsbåt från Hallberg-Rassy, dubbla roderblad, för lättare kontroll och en L-formad bulbköl i bly.

INTERIÖR

57:an är inget undantag vad gäller Hallberg-Rassys excellenta snickeritradition. Båten känns omedelbart ”hemma”. Inredningen är tillverkad i ljus, europeisk ek (går också att få i teak och mahogny) och för första gången med horisontell fiberriktning. Det första man möts av är en rymlig salong med plats för åtta middagsgäster. Det avlånga pentryt under sittbrunnen på babords sida erbjuder gott om utrymme för gastronomiska utsvävningar. Fyra kylar varav två kan användas till frysar ser till att förlänga hållbarheten på matvarorna vid långa passager. På båtar är det lätt att ta gasspisen för given, men här har man istället valt att utrusta båten med en 240V elektrisk spis med häll och ugn. På det viset slipper man problem med olika gasolflaskor och anslutningar runt om i världen. En annan påtaglig fördel med det här korridorformade köket är arbetskomforten, speciellt vid grov sjö. Längst bak i båten ligger ägarhytten. Den är stor, det beror naturligtvis på de 57 foten, men också på den nya skrovformen med en något bredare akterspegel. Hytten är möblerad med en rejäl dubbelsäng och två soffor på vardera sida. Den har privat toalett, dusch, tvättmaskin och torktumlare samt några lyxiga detaljer som den integrerade luftkonditioneringen och en platt-tv på väggen. Glöm det där med att packa lätt. Här finns gott om plats för alla tänkbara personliga tillhörigheter på resan runt jorden. Längst fram i båten hittar vi två exakt likadana hytter där dina gäster bekvämt kan vila ut. Dessutom har man placerat en mindre hytt på styrbords sida med möjlighet till ytterligare en kojplats på höjden. Vilket barn skulle inte stortrivas där? Toaletten med dusch ligger mitt emot. Ett par detaljer som utmärker sig på en båt av den här storleken är att man får plats med en rejäl navigationsplats, i ordets rätta bemärkelse, samt ett skåp med bakgrundsbelysning (LED förstås) dedikerat för blöta sjökläder. Planeringen av den här båten känns helt rätt, men om man trots detta skulle vilja anpassa den efter eget tycke och smak finns det ett flertal varianter att välja mellan.

DÄCK OCH RIGG

Däckslayouten är avskalad och ren med flushade däcksluckor och skylights. Peket, som är helt integrerat i den upphöjda fören, ger båten en elegant framtoning samtidigt som det tar hand om coden/gennakern, ankare och eventuell stävstege. Det finns ett stort stuvutrymme precis bakom ankarboxen för segelförvaring. Detta kan vid behov utrustas till en extra hytt. Med akterdäcksstuven, två mindre sidostuvar samt en sittbrunnsstuv närmar sig det totala stuvutrymmet 10000 liter.

Masten har svepta spridare. Toppvant och undervant är separerade för lätt passage på däck, effektiv skotning av förseglet samt bred och stadig stagning av masten. Sittbrunnen är stor och man är väl skyddad från väder och vind bakom vindrutan. De dubbla rattarna är kanske något svårt att rättfärdiga på en båt som den här, men vi måste ändå erkänna att det gör seglingen än mer bekväm. Stora instrumentpaneler sitter på piedestal framför vardera ratt. Ett artilleri av knappar i rostfritt stål rullar ut och in seglen på kommando. Ytterligare en sak som bör nämnas är den smarta lösningen för skjutluckan till ruffen. Längst bak finns en utfällbar badplattform och under den ett garage för dingen. Man behöver dock lätta lite på trycket först, inte idealt men fullt acceptabelt. Dävertar finns i tillvalslistan men man kan också välja att förvara dingen på däck, det är gott om plats.

SEGELINGUPPLEVESE

Vi är inte vana vid knappsegling och det tar en liten stund att vänja sig vid konceptet. Båten gillar inte mer segel än nödvändigt. Vi var nära broach flera gånger innan vi hann justera antal rev efter rådande förhållanden. Överdriven krängning ger inte heller några fördelar, varken vad gäller fart eller komfort. Kryssen går i hård vind (35-40 knop, 45° vindvinkel) och rätt stora vågor. Vi gör stadiga 6,5 knop men är uppe och nosar på 7 knop flera gånger,. Trots en hel del vatten på däck håller vi oss torra bakom vindrutan. Vi springer in några gånger för att lyssna av båten som inte ger ifrån sig så mycket som ett knyst. På undanvinden jagar vi vågor med bara fock och storsegel och bjuds på riktigt rolig, och på sätt och vis också utmanande, segling. Vi gör som bäst 14 knop i surfarna.

SUMMERAT

Hallberg-Rassy 57 riktar sig till ett par eller en familj som önskar en säker och snabb långdistansare med stora utrymmen och maximal komfort som kräver minsta möjliga ansträngning av sin besättningen. När destinationen väl är nådd är det bara att kasta ankare och njuta av båtens alla faciliteter oavsett rådande förhållanden ute på däck. För dig som funderar på att upptäcka världen med båt, och har resurserna att välja fritt, erbjuder Hallberg-Rassy 57 en oslagbar mix av funktionalitet , stil och lyx.

Under åren som gått har vi tittat på flertalet båtar signerade Hallberg-Rassy och de har alla varit mer eller mindre perfekta med cruisingmått mätt, men den här båten skiljer sig ändå från mängden. Det är första gången vi går igenom en båt utan att hitta en enda, liten detalj som vi skulle vilja ändra på. Dessutom har den överraskande goda fartresurser. Men det kommer till ett pris, och ett ganska frapperande sådant. Båten vi seglade kostar 25 miljoner, men när man kan, hur sätter man då en prislapp på passionen?

TEKNISK DATA

Design:  Germ·n Frers Naval Architecture 

BÅTVARV:  Hallberg-Rassy

Långd:  17,44 m 

Bredd:  5,11 m

Djupgående:  2,43 m 

masthöjd:  26,9 m 

Deplacement:  28 ton 

Segelyta med genuafock: 163 m2

max Segelyta krysställ: 181 m2 

Diesel:  1050 i

vatten:  1030 i

CE-kategori: A-obegränsad oceansegling

Pris 20 189 875 sek

Text Search Magazine

Top