Elan 210

Elan 210 för tankarna till en sportig dagseglare med stilren och funktionell design. Hon är skapad av Rob Humphrey i samarbete med Elan design team med målet att ta fram en båt för människor som älskar segling men av olika skäl inte vill offra allt på en aktivitet. Båten skulle därför kosta relativt lite, vara kul och lättseglad, lätt att äga och kräva så lite som möjligt i tid och pengar vad gäller underhåll.

Vill du se fler bilder från testet? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på vänster och höger sida.

Mats som representerar generalagenturen i Sverige berättar: – Elan ville ta fram en mindre och modern båt. I december för knappt ett år sedan bestämde man sig för att genomföra projektet och den 15 januari i år premiärvisades första båten (som för övrigt var handbyggd) på Düsseldorfmässan. Man körde driven ”21 fot, 21 båtar och 21 000 €” med föresatsen att sälja 21 båtar vilket man också lyckades med. Efter mässan tog man tillbaka båten till varvet och ifrån den gjorde man första formen. För närvarande har man levererat 40 Elan 210.

I FOKUS ELAN 210

    Det är motsägelsefullt att använda liten och stor i samma mening men när man går ombord på Elan 210 går det knappast att låta bli. Det är ett faktum att båten inte är större än sina 6,34 meter men trots detta känns hon varken trång på däck eller i ruffen. Det, i kombination med att hon känns sportig och underhållande att segla, är kanske hennes mest karaktäristiska drag.

    Det är första oktober och en strålande dag ute vid Bullandå marina. Vi anländer för en gångs skull lite tidigare än planerat och hinner med en magisk gelato på Café Bullandö glassfabrik och en kaffe på bryggan i höstsolen innan det är dags för själva seglingen. Till vår hjälp har vi Nordic Yachts Mats Runström och Patrick Lindblom som normalt syns i Farr 30-sammanhang. Det är första gånger Patrick seglar en Elan 210. Vi startar den lilla utombordaren, kastar loss och stuvar fendrar i sittbrunnsfacket som även fungerar som förvaring av båtens bord. Jag går loss på lazy-jack och det tar inte många minuter innan vi styr upp mot vinden och hissar storsegel. Rullfocken är redan uppe. Vi är snabbt i gång och kryssar i den lätta eftermiddagsbrisen.

    Det breda akterskeppet, skrovformen och tvillingrodret för tankarna till en VO70 och designen gör henne stabil och lättplanande på undanvinden. Roderkonfigurationen ger bra grepp även när båten lutar och hon känns välbalanserad på rorkulten. Sittbrunnen är rymlig och det märks att man har tänkt till för att spara utrymme och underlätta arbetet ombord genom smarta placeringar av te x skotvagn och den enkla däcklayouten. Däckutrustning kommer från Harken och hon levereras färdigkittad med stor fock och gennaker från North Sails. Storseglet finns i två olika utföranden och idag seglar vi med ett fathead för mer kontroll och kraft i lättvind.

    Det börja bli dags att sätta gennakern som riggas från väska på sidan. Just den här båten har ett in och utfällbart bogspröt från Seldén med två fasta lägen vilket gör att man får gå fram i fören när gennackern skall upp. Man kan som tillval få bogspröt på skena och hantera det från sittbrunnen. Varken sättning eller trim är komplicerade manövrar och vi gippar oss tillbaka mot Marinan utan större dramatik.

    Ruffen är som sagt överraskande rymlig och fyra personer sover gott i en Elan 210. Vi hittar ett litet pentry, toalett, ett par skåp, fäste för bord och ryggstöd (ett och samma bord samt ryggstöd används både ute och inne), ett litet kylskåp samt stereo. Förvaringen har man huvudsakligen löst genom flyttbara garderobsväskor för att spara vikt och tid på onödig packning. Inredningen är enkel och men ändå inte ”billig”.

    Vad mer? Man kan på och avmasta henne utan kran. Centralliften, den lyftbara kölen och båtens låga vikt gör henne lätthanterlig och trailerbar. Klassen är öppen och man planerar att ha två ”Elan 210 weekends” per år, ett i norra och ett i södra Europa dit man kan åka och segla och ha trevligt tillsammans. Nästa event går av i Garda i april och det låter ju inte så fel.

    Mats avslutar dagen med följande iakttagelse: – Det är intressant att se bredden på de svenska köparna så här långt; yngre par till ensamstående äldre och personer som har båten som dagkryssare på sommarstället. Båten passar in lite över allt. Och vi kan bara instämma i att Elan 210 är en mycket tillgänglig båt som passar en bred grupp av seglare. Hon är dessutom nominerad till European Yacht of the Year 2011/2012 i family cruiser-klassen. Vinnaren utses på Düsseldorfmässan i början på nästa år men oavsett utgång är nomineringen ett bevis på att båten uppfyller något nytt på marknaden.

Top