Arcona 385

Förr i tiden behövde man en entonnare med välpolerat skrov, fyra fockar, några spinnakers och en besättning på minst åtta pers för att få uppleva 7+ knop på kryssen. Den typen av båtar var dessutom löjligt opraktiska och dyra att driva. Idag är det annorlunda, och här har vi en väldigt mycket enklare lösning på fartekvationen. Det är i alla fall vad vi tror.

If you prefere english please go to; "Search Magazine Arcona 385 Test".

Vi tänker på nya Arcona 385. Under uppgraderingar som nya förvaringsfack i sittbrunnen och moderniserad fönsterkonfiguration sitter välbeprövade Arcona 380, en lika konkurrenskraftig kappseglare som utmärkt cruiser.

Ready to race out of the box

Historien börjar med Stefan Qvibergs (1949-2018) konstruktion Arcona 430 som visade sig vara en snabb och lättseglad båt (den vann "European Yacht of the Year" 2009 i kategorin större segelbåtar). Arcona tog med sig lärdomarna från uppföljaren Arcona 410 (2011) till samtliga modeller, inklusive Arcona 380 (2013) och vips är vi framme vid dagens datum och aktuell modell.

Vi åker till Arcona Yachts i Uddevalla för att provsegla den förfinade prestandacruisern. Det är en krispig höstdag med i våra ögon perfekta förhållanden för en första dejt; krabb sjö och vindar på uppemot 16 knop i byarna. Med oss har vi Arconas VD Urban Lagnéus samt försäljningschef Magnus Lundgren, två passionerade och erfarna seglare. Urban och Magnus vänskap går hela vägen tillbaka till OS i Barcelona 1992 där de tävlade tillsammans i 470-klassen.

Konstruktion

Skrov och däck är vacuumlaminerade med vinylester och sandwichlaminat (multiaxiell glasfiberväv) samt divinycell som kärnmaterial. Roder, motorbädd, kölfäste och skrovgenomföringar är alla monolitiska laminat. Den galvaniserade stålkonstruktionen, bultad till laminerade balkar i skrovet samt förbunden till vantinfästningarna via biaxiala laminat, tar upp alla dynamiska belastningar från rigg, mast och köl vilket gör båten styv. Maxshield gelcoat håller färgen beständig och intakt och med snygg yta.

Undervattenskonfigurationen består av roder och en L-bulbköl för relativt ansträngningslös, hög och jämn hastighet. Költypen är dessutom fördelaktig med avseende på sjögräs och annat skräp som annars lätt kan fastna undertill och ställa till problem.

Elektrisk motor, för- och nackdelar

Arcona är först ut med att erbjuda elmotor som standard vilket vi tycker båten lämpar sig väl för och anledningen till det är rätt och slätt fart. Båten är enkel att hantera, lätt och snabb vilket talar för att man använder seglen så ofta det bara går ändå. Elmotor är ett bra alternativ, inte minst för helg- och semesterseglaren. Extrapoängen i ögonen på tonåringarna därhemma får man på köpet. Å andra sidan kan det där med värmare ombord och eventuell räckviddsångest göra livet mer komplicerat. En sak är i alla fall säker; el är en effektiv och om rätt producerad ”ren” energibärare, så vi röstar för att fokusera på det positiva och försöka kringgå utmaningarna med nyfikenhet och pionjäranda.

Interiör

När vi kliver ner i båten möts vi av förväntad Arcona-kvalitet, stilren design och omsorgsfull snickarglädje. Pentryt på babord sida upplevs stort. Det är bland annat utrustat med kylskåp, spis, ugn, diskbänk med två hoar samt gott om skåp och lådor. Mitt emot ligger en toalett med dusch.

Salongen är rymlig och ljus. Möblemanget består av ett fällbart bord med två soffor. Navigationsstationen är smart utformad och mångsidig vilket vi uppskattar; vid behov framåtvänt för att under mer avslappnade former förvandlas till ytterligare sittplats.

Förut hittar vi en rymlig ägarhytt med dubbelsäng och gott om förvaringsutrymmen. Akterut ligger två dubbelhytter. Med tanke på båtens storlek är maskinrummet rena rama drömmen med åtkomst från mer eller mindre alla håll.

Däck, rigg och segel

Riggen har svepta spridare och seglen kommer från UK. Sittbrunnen är stor och funktionell för både segling och middagsbjudning tack vare det monterbara bordet. Det i inledningen redan nämnda, nya förvaringsutrymmet nås smidigt via två luckor akterut i sittbrunnen.

Under segel

Nu har vi kommit fram till poängen, det allra vackraste som också är kärnan i Arcona 385. Båten är snabb. Roderkänslan passar perfekt, tillräckligt med återkoppling för att känna var man befinner sig, utan att vara tung eller skapa motstånd. Vi gör 7+ knop i vindar på 13-16 knop (cirka 40° TWA). På undanvinden kommer vi upp i 9 knop på platt vatten med lilla gennakern, dessutom under mycket kontrollerade former trots branta vinklar. Det är väl godkänt för en prestandacruiser på 38 fot. Nyckeln är sannolikt att båten är lätt och extremt enkel att hantera samt anpassa efter vindförhållandena.

Sammanfattning

Arcona 385 gör liksom alla Arconor vi testat; seglar bra i alla vindförhållanden med stor komfort och fart ”out of the box”. Om vi får generalisera ägs båtarna dessutom av passionerade seglare och håller sitt värde under årens lopp. Man skulle kunna argumentera för att en begagnad 380 kommer med rabatt, men de är inte så lätta att hitta. Vid tidpunkten för testet fanns det inga 380:or till salu. Samtidigt kompletterar det uppdaterade utseendet och funktionerna helheten. Vi tror att detta sammantaget gör Arcona 385 till en utomordentlig och väldigt mångsidig prestandacrusier som förhoppningsvis triggar fler och fler ägare att välja el.

Test: Danny Inkyov, Search Magazine
Text: Anna-Lena Elled, Search Magazine
Foto: Search Magazine

Specifikationer

Designer: Stefan Qviberg/Arcona Design Team
CE Category: A-Ocean
Längd: 11,28 m
Vattenlinje: 10.60 m
Bredd: 3,80 m
Deplacement: 6850 kg
Djupgående: 1,9/2,1/2,4 m
Höjd: 19,40 m
Motor: Yanmar 3YM30
Vatten: 200 l
Varmvatten: 25 l
Vatten: 80 l
Bränsle: 135 l
Storsegel: 52 kvm
Fock 107%: 36 kvm
Spinnaker: 139 kvm

Bonusmaterial: Magnus Lundgren tar oss med på en snabb rundtur under båtmässan Allt för sjön. Häng med!

Top