Sun Odyssey 469

I FOKUS SUN ODYSSEY 469

Med potential för bekväm långsegling.

"En rejäl båt, rymlig på insidan och med stabila seglingsegenskaper."

Sun Odyssey 469 från Jeanneau är en nöjesseglare konstruerad med fokus på komfort och sjövärdighet. Det är en båt som kan matcha betydligt större båtar både när det kommer till boendeytor och seglingsegenskaper.

Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!

Jeanneau är ett anrikt varv som byggt segelbåtar sedan 70-talet och motorbåtar mycket längre tillbaka än så. Numera ingår man i Beneteau-gruppen. Genom åren har man producerat över 100 000 båtar så varvet har koll på vad som fungerar. Båtarna i Sun Oddysey-serien är byggda med fokus på bra boendekomfort, bra möjligheter till matlagning och sociala samvaro. Samtidigt skall de vara stabila seglare som lockar till riktiga långturer över öppet hav. Ett trevligt koncept som också gör sig bättre på lite större båtar som den här. I vintras åkte vi till Kroatien för att testa och stilla vår nyfikenhet.

RIGG & SEGEL

Båten är utrustat med en tvåspridarrigg från svenska Seldén, enligt modernt snitt. Flera fall och möjligheten att använda ett flyttbart inre förstag ökar antalet försegelsvarianter. Som standard levereras båten med en full-lattestor som ser bra ut på bilderna. Båten vi provseglade hade en rullstor i masten som vi aldrig riktigt lyckades trimma snyggt. Båten levereras med en konventionell 106% rullfock men kan också beställas med en något mindre självslående variant som skotas via en skena strax framför mastfoten och kan justeras bak hos rorsman.

EXTERIÖRT

Den här båten är en bastant pjäs med höga fribord och mycket bredd i förhållande till längd. Den skulle lätt kunnat se tung och lite ”paddig” ut men vi tycker att man lyckats bra med aḀtt lätta upp intrycket. Linjerna är modernt raka. Det är snyggt och döljer lite av fyrkantigheten samtidigt som det ger ett kraftfullt intryck och stabilitet i seglingen. Det faktum att båten har två rattar bidrar till en snygg ”storbåtslook”. Man har jobbat med ljusdesign både interiört och exteriört. På kvällen ser båten upplyst och inbjudande ut med däcksbelysning och ljuset som flödar ur de långsmala fönsterna i skrovsidan och ner i sittbrunnen.

DÄCK OCH SITTBRUNN

Sittbrunnen är stor och rymlig. Det enkla hydrauliska backstaget och det väl tilltagna mellanrummet mellan de två rattarna gör den bakre delen av sittbrunnen tillgänglig. Längst bak kan akterspegeln fällas ner och bilda en jättelik badplattform med integrerad badstege. Mitt i sittbrunnen står eḀtt bord med många små funktioner som förvaring och kopphållare. Har man beställt extratillbehöret ”360 dockning system” är det på den aktre ändan av detta bord som man finner joystick och displayer. Sidodäck och fördäck är rymliga och längst fram bakom ankarspelsboxen finns ett väl tilltaget utrymme för förvaring av segel, fendrar och förtöjningsgods. Inte illa för att vara en 47-fotare. Man har sannerligen fått plats med mycket på den här båten.

INTERIÖRT

Trappan ner i salongen är bred och ganska flack, uppskattningsvis 45 grader. Den är snygg och lätt att gå i. Salongen är ljus och luftig, detta trots ett mycket trevligt träarbete som annars brukar ge en mörk och tung känsla. Dagtid kommer mycket naturligt ljus in i kabinen och på kvällen kan man ljusa upp salong och hytter med ljuslister som lyser upp innerväggarna. Båten har två rymliga akterkojer med ståhöjd och med var sitt badrum. Båten kan beställas med en eller två hytter föröver. Väljer man en hytt får man en härlig ”Owners cabin” med en stor dubbelsäng, skrivbord, helkroppsspegel, teaksäte i duschen och andra bekvämligheter. Vill man i stället maximera antalet bäddar och hytter väljer man varianten med två förpikar med var sin toalett. Båten vi testade var en fyrahyttersvariant och hade ett kök längs styrbordssidan. Man hade valt bort tvåsitstoᬀan i mitten. Att få bort den ger rymd, men skall man segla långt och laga mat när det går sjö behöver man ha något här att luta sig emot. Köket är långt och rymligt. Det finns gott om stuvutrymmen och utrustning. Bland annat finns en riktigt stor och djup toppmatad kyl/frys. En ovärderlig förvaringsmöjlighet för kylvaror på en långsegling. Salongen kan även beställas med ett ”L-kök”.

Layout interiört.

SEGLINGSUPPLEVELSE

Det här är en stabil båt. Det beror på den djupa och tunga kölen men slagen i skrovsidan bidrar säkert. Vi seglade i 15 knops vind, båten gjorde fin fart framåt och lutade knappt. Vår båt hade en rullstor i masten. Något som tyvärr drar ner upplevelsen något. Vi ansträngde oss verkligen och använde alla de trimfunktioner som fanns till hands, men á¼€ck aldrig riktigt till stortrimmet. Kanske hade det blivit bäḀre med eḀ annat segel, men det ”tyska” storskotsystemet bidrar säkert också till aḀ det är svårt. Med ”tyskt” menas aḀ storskotet fäster långt in på bommen och är dragen ner till rufftaket. Detta ger en praktiskt och rymlig sittbrunn, men innebär att bommen måste överdimensioneras, dragriktningen på skotet blir ineᬀffektivt och det blir svårt att få till en bra akterliksspänning på storseglet. Vi rekommenderar att man väljer standardlösningen med vanlig fullattestor i stället. Styrningen var trevlig och känns rejäl och pålitlig. Från rorsmansposition har man full kontroll över alla skot och kontrollfunktioner. Besättningen kan luta sig tillbaka och njuta av seglingen. När vi seglade på lite öppnare bogar kom vi upp i de farter som polardiagrammet förutsäger men när vi försökte segla kryssvinklar underpresterade båten. Detta kan säkerligen förklaras av rullstoren.

Polardiagram.

SLUTSATS

Som så ofta förr har Jeanneau tagit fram en trevlig båt. Man har uppdaterat sin design och ritat ett vackert och funktionellt skrov. Invändigt är det ljust och rymligt med en stor och inbjudnande salong. ”Owners cabin”-utförandet imponerar. Alternativet med två hytter i fören känns lite trångt men man får å andra sidan många bäddar och badrum. Båten är stor, tung och stabil. Vi seglade i 5-15 knops vind på platt vatten. Det kändes helt ok, om än lite segt på kryssen. Vi tror att den här båten med sin stabilitet och sitt relativt väl tilltagna segelplan kan vara riktigt trevlig att segla i lite mer vind och vågor på öppet hav, precis det hon är skapad för. Båtar i samma klass som t ex First 47.7 (även om de har samma ägare) kommer att känna av konkurrensen.

Pris

Från 1 994 000 ex moms, fritt varv.

TEKNISK DATA

Design: Philippe Briand

Längd: 14,05 m

Längd skrov: 13,65 m

Bredd: 4,49 m

Djupgående: 2,24 m

Vikt: 10 809 kg

Segelyta: 96,1 m²

Masthöjd: 20,32 m

Hytter: 3-4

Motor: Yanmar 54 hk

Bränsletank: 240 l

Vattentank: 618 l

Ce kategori: a10 / b11 / c14

SUN ODYSSEY 469

Top