Johan Wigforss - Bakom Kulisserna

Fysträning med Johan Wigforss

Vi är säkert många som har en jolle hemma eller på lantstället. Jag tror dessutom att det finns en hel del bland oss som efter en lyckad poängsegling har funderat på om det ändå inte är ett OS man borde satsa på. Eller så har man haft möjligheten att få möta några av våra landslagsseglare i sammanhang som t ex mästarnas mästare och tyckt att ”de skulle man nog kunna slå”. Alla ni som vill leva kvar i illusionen att man på något år skulle kunna träna sig till ett olympiskt spel gör nog bäst i att sluta läsa nu. Alla andra som vill lära sig hur mycket jobb det ligger bakom för att nå toppen i en os-klass kommer förhoppningsvis fascineras över, och inspireras av, det som följer.

Med hjälp av Johan Wigforss skall vi få en inblick i den träningen som ligger utanför seglingen på vattnet. Johan har i många år tillhört den absoluta toppen i svensk lasersegling och i över tio år deltagit i otaliga internationella regattor och mästerskap. Laser är en av de fysiskt mest krävande båtarna i os-programmet och ställer därmed speciellt höga krav på fysträningen.

   Vi börjar med att ställa den enkla frågan till Johan varför man överhuvudtaget skall fysträna som laserseglare? – ”Lasern kräver mest allroundstyrka. Det finns både ett styrkemoment och ett konditionsmoment i laserseglingen. Styrkemomentet ligger framför allt i att man använder kroppen som hävarm och då är det både ben och bål men även axlar och armar som jobbar mycket. Om man tar en tävling så tar ett race cirka 60 minuter och ibland blir det tre race om dagen. Det sliter ganska hårt på kroppen och kräver mer en uthållig styrka än maxstyrka. Detta gör att det krävs en väldigt bra kondition för att kunna syresätta alla muskler under så lång tid. Jag skulle därför vilja beteckna laserseglingen som en konditionsidrott, där det krävs en viss basstyrka för att klara av grundmomenten i seglingen, snarare än en styrkeidrott. Blåser det mindre är det inte alls lika fysiskt men då är konditionen väldigt viktig för att orka hålla koncentrationen under en hel dag. Från 5-6 m/s är det dock fysiken som blir väldigt avgörande. Under kryssen i 10 m/s ligger pulsen på 80 till 90% av maxpulsen vilket är väldigt högt. Då gäller det att kunna jobba bort mjölksyran ur musklerna.”

   Det som dock ofta glöms bort, och som Johan är noga med att påpeka, är att en stor anledning till varför man fystränar är för att orka med träningen på vattnet. Den absolut största delen av seglingen sker inte på tävlingar utan just under hundratals timmar seglingsträning. För att kroppen skall klara av det och för att hålla sig skadefri krävs en gedigen grundträning.

   Vissa seglare har valt att koncentrera sig mer på styrketräningen. – ”Jag upplever det som om dessa är väldigt snabba under och precis efter starten men att de inte orkar syresätta sina muskler under ett helt race och därför inte alls har samma höga grundfart. Har man uppnått en bra basstyrka är det viktigare med konditionen och uthålligheten i musklerna än med maxstyrkan. Eftersom jag just nu, med mina 82-83 kg väger idealt för vindarna i England lägger jag cirka 70% på konditionsträning och 30% på styrketräningen för att orka driva båten under hela racet.”

   Hur ser då styrketräningen ut? – ”Jag har olika pass där vissa har betoning på explosivitet och maxstyrka med 3-4 repetitioner och andra med 10-12 repetitioner där jag lägger in konditionsmoment. Jag har gått mer åt att försöka kombinera övningar med varandra för att få upp pulsen och träna en mer funktionell styrka så att jag på ett bättre sätt kan använda styrkan i båten. Jag upplevde att jag var väldigt stark på just bicepscurl och benspark men hade svårt att använda styrkan i seglingsmomenten. Sedan är det mycket bålstyrka. Jag tror att bålen är kärnan till all styrketräning. Du blir inte starkare än vad du är i bålen!”

   Hur ser konditionsträningen ut? – ”Jag varierar väldigt mycket mellan olika former och intensitet. Vissa pass lägger jag in styrkemoment som stakningen under längd- och rullskidåkningen eller tunga intervaller på cykling och löpning medan andra är långa lågintensiva pass. Personligen tycker jag att löpningen är roligast och enklast att genomföra. Är man sliten i benen efter tävlingar eller tunga träningsperioder är det väldigt bra att kunna avlasta benmusklerna med t ex stakning och belasta bålen och armarna mer istället. Cykling som är en favorit bland laserseglare är optimalt för längre lågintensiva distanspass. Av konditionsträningen blir det cirka 60-70% distanspass och resten intervallpass. Distanspass ligger på mellan 2 till 5 timmar. Intervallpassen kan vara över på 40 minuter men sliter trots det betydligt mer på kroppen. Jag tror att det är väldigt viktigt med distanspass för oss seglare för att lära kroppen att jobba med energiförbrukningen. Det är ofta långa dagar på vattnet där man inte alltid har möjligheten att fylla på energidepåerna. Det är därför viktigt att lära kroppen att utnyttja alla energiresurser.”

Fysträningen skiljer sig väldigt mycket mellan tränings- och tävlingssäsong. Här är ett utdrag ur Johans träningsdagbok.

Hård vecka, Träningsperiod maj Segling/Fys hemma

Måndag:

1h Styrka (helkropp)

2h Segling (mellanvind)

2h Cykel (medelhårt)

Tisdag:

2h Segling (mellan/hårdvind)

1,5h Rullskidor (Backintervaller)

Onsdag:

2h Segling (hårdvind)

1h Styrka (ben, bål)

1h Simning

Torsdag:

2,5h Segling (lätt/mellan vind)

1,5h Kondition (tröskelintervaller, rodd-cykel-löpning).

1h Stryka (överkropp)

Fredag:

2h Segling (mellanvind)

2h Rullskidor (dist/intervall)

Lördag:

4h Cykel (lugn distans)

Söndag:

Vila

Lugnare träningsvecka med tävling på helg

Måndag:

2h Segling

1h Styrka

Tisdag:

2,5 Segling

1,5h Rullskidor

Onsdag:

2,5 Segling

1h Styrka

Torsdag:

2h Segling

1h Löpning

Fredag:

Vila / alt. lättare styrka/kondition 1-2h

Lördag:

3h Segling (race)

0,5 återhämtning (löpning/cykel)

Söndag:

2h Segling (race)

0,5 återhämtning (löpning/cykel)

Att komma upp i denna träningsmängd tar många år och kräver en bra grundträning under ungdomsåren. Det kan vara svårt att som junior tänka så långsiktigt i den vardagliga träningen. – ”När jag var yngre tränade jag bara efter det som stod på träningsschemat utan att tänka så mycket. Ofta tränade man väldigt hårt i perioder för att sedan träna för lite. Jag har med åren tränat mycket mer och systematiskt. Det krävs att man får en kontinuitet i sin träning och inte tvingas göra uppehåll på grund av skador och sjukdomar.”

Det är här den kanske viktigaste delen av träningen kommer in i bilden. Vila! Att vila rätt är helt avgörande för framgångsrik träning. – ”Till skillnad från när jag var yngre räknas sjukdoms- och resdagar inte som vilodagar längre.”

Avslutningsvis skall sägas att Johan tillhör de seglare som lägger väldigt mycket tid på träningen utanför seglingen. För alla er som någon gång själv har kört eller följt vasaloppet kan nämnas att Johan i vintras gick i mål som 216 på en tid på 4 timmar och 33 minuter. Som med allt annat skiljer sig naturligtvis träningssätt och mängd från seglare till seglare och anpassas till flera faktorer som t ex båttyp och ens personliga grundfysik d v s längd och vikt.

Att lägga på minnet:

Man fystränar för att orka träna på vattnet.

Du blir inte starkare än vad du är i bålen.

Lär kroppen träna på låg energi.

Sjuk- och resdagar är inga vilodagar.

Johan Wigforss sponsras av Ramirent, Veidekke, GKSS, SWE Sailing Team, SOK, Houdini, Dalblads Nutrition, Suunto, Sportsupport center, X-Kross.

Text Johann Knigge

Bild Search Magazine

Top