NÄSTA

Laddat för säsongen

April 08, 2015 @ 22:29:09   Foto screen

batteriöversikt
batteriöversikt

1 AV 1

Du som många andra seglare drömmer om blå himmel, goa vindar och blåa vågor. Vinden ger oss möjlighet att ljudlöst glida fram, vem tänker just då på elförbrukningen?


 

Ledsen men det är då mitt i det vackra vädret eller kanske i den stilla viken där du ligger för ankar som du får ett varningslarm, kylskåpet slår från, och i värsta fall orkar inte startbatteriet dra runt motorn. Du har förbrukat för mycket av dina batteriers kraft. För i dagens båtar har vi många flera förbrukare än tidigare, även om många belysningar numera är LED eller dioder så går det åt ström betydligt mera ström när datorer, smartphones och andra nya förbrukare skall laddas.

 

Det finns batteriemonitorer, spärrar att montera som slår till den spänningen faller under en viss nivå, och kanske kan du koppla bort startbatteriet så du alltid har det friskt batteri.

 

Som grund gäller det att vårda sina batteriet väl. Att aldrig lämna batteriet oladdad i båten över vintern är viktigt. Ett oladdat batterie fryser vid -7 grader, ett fulladdat batteriet fryser först vid -67 grader. Nu på våren har du förhoppningsvis dina batterier som du har underhållsladdat med vissa intervall under vintern i bra kondition, och det är bara att ladda upp dem och kolla kablar och kabelskor och sedan skall allt fungera.

 

Om det inte är riktigt så är det kanske dags för dig att ge dig ut för att köpa batteriet. Det finns många typer av batterier att välja på nu för tiden.

 

AGM-batterier- Rena drömmen för en seglare. Batterierna är helt underhållsfria, läcksäkra och kan monteras i alla positioner. AGM-teknologi betyder Absorbent Glass Mat. De har tre gånger högre cyklingstålighet än ett standardbatteri. Kostar därefter, cirka tre gånger så mycket som ett standardbatteri.

 

Batteriet med kalcium-teknologi, som håller längre än ett blybatteri. De finns som täta och underhållsfria för bil och båt, och tål upp till 45 graders lutning. Laddningen håller längre än i ett konventionellt batteri. De finns med många olika storlekar poler, handlar du batterier i andra affärer än båtaffärer kontrollera polstorleken, annars kanske du får köpa nya polskor.

 

När jag kom så här långt, efter att ha läst böcker som egentligen bara är ett par år gamla, artiklar, olika tillverkares hemsidor, är det bara att inse att för att vara fulladdad behöver både du och jag ladda på med information hela tiden.

 

En av de hemsidor som jag tyckte var mest pedagogisk är denna sida. Hoppas du har nytta av informationen så du kan vara fulladdad inför säsongen.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Hur tung är en våg egentligen? - (v...

Hur tung är en stor våg? Australiensiska surfarna Ross Clarke-Jones och Tom Carroll surfar dom största vågorna i världen. I detta klipp bryter dom ner dom matemati...

Så här lagar du glasfiber - (video)

Andy på BoatworkToday visar oss hur man lagar sprickor i glasfiber. &nb...

Rykte: AC50 båtarna gör comeback på...

Samtidigt som Team New Zealand planerar att ta tillbaka enskrov i America’s Cup spek...

Mästare bland mästare

I helgen (14–15/10) avgörs Mästarnas Mästare i segling i Marstrand. N...

Whitbread klassiker

Rothmans är en klassisk båt som ritades av Rob Humphrey för Whitbread Roun...




















































x