LARS LARSSON

November 04, 2015 @ 09:17:10   Foto Jan-Olof Yxell

1 AV 1

Här är en kort presentation av mannen bakom vår artikelserie om teorierna bakom design och konstruktion av segelbåtar; Lars Larsson.

 

Lars Larsson har varit professor i hydrodynamik vid Chalmers sedan 1982 och har haft en ledande roll i att introducera CFD (Computional Fluid Dynamics) inom det marina området. Han är författare till böckerna Principles of Yacht Design (tillsammans med Rolf Eliasson och Michal Orych), Ship Resistance and Flow (med Hoyte Raven)och Numerical Ship Hydrodynamics (med Fred Stern och Michel Visonneau). Lars har seglat sedan barndomen och varit engagerad som hydrodynamiker i fem America’s Cup-kampanjer i Sverige, USA och Italien.

 

När började du segla?

Jag lär ha varit runt fyra månader första gången. Som barn seglade jag med familjen varje helg under somrarna. Det blev naturligt att fortsätta med egna båtar. Jag växte upp i Lysekil och där var kappsegling en stor sport. Började självkappsegla i 10-årsåldern.

 

Vad är det inom hydrodynamiken som är så spännande att man ägnar ett helt yrkesliv åt ämnet?

Jag började på Chalmers för att lära mig konstruera segelbåtar. Trodde att man med datorns hjälp kunde ta fram en optimal segelbåt men togs snabbt ur den villfarelsen. Idag är det i princip möjligt. Det har varit en lång resa och jag har varit mycket engagerad i utvecklingen av de nödvändiga beräkningsmetoderna inom CFD-området.

 

Den första artikeln handlar ju om skrovlighet och beväxning. Du lär ha ett patent inom området?

Vi är en grupp forskare och uppfinnare som för ett antal år sedan patenterade en idé som både minskar motståndet och förhindrar beväxning av havstulpaner. Den går ut på att göra ytan ogästvänlig för havstulpanerna genom en struktur som påverkar strömningen så att friktionen minskar. Tyvärr har vi ännu inte hittat någon som kan tillverka strukturen i industriell skala.

 

Lars Larsson artiklar om teorierna bakom design och konstruktion av segelbåtar:

#1 Skrovlig eller slät yta – spelar det någon roll?

#2 Varför är en lång båt snabbare än en kort?

#3 Brett och platt akterskepp – ett lyckat koncept – eller inte?

#4 Varför är stora båtar slankare än små?

#5 Snabb eller långsam? Hur bedömer man en segelbåts prestanda?

#6 Köl och roder

 

Lars håller även kurser i segelbåtskonstruktion som riktar sig till den intresserade seglaren. I kurserna besvarar Lars frågor som: Varför är vissa båtar snabba och andra långsamma? Hur kan man förbättra sin båtfart? Varför är vissa båtar styva och andra veka? Hur sjösäker är båten? Håller mast och rigg? Klarar båten en grundstötning? Det krävs ingen tidigare teknisk utbildning för att delta i kurserna.

 

Mer information om kurserna hittar du på The International School of Yacht Design.

 

Text Search Magazine









KOMMENTERA

johnPosted July 14, 2018 at 00:25

Download latest Hollywood Movie, Hollywood dual audio Movie, Dubbed Hollywood Movie, Latest Bollywood Movie, Dubbed Movie, Dual Audio Movie for free : HindiMovie.me Download latest Hindi Movie, Latest Bollywood Movie, Dubbed Movie, Dual Audio Movie for free : HindiMovie.me
Reply
R.DPosted July 16, 2018 at 16:58

You make so many great points here that I read your article a couple of times. Your views are in accordance with my own for the most part. This is great content for your readers. acim
Reply
R.DPosted July 18, 2018 at 08:14

Thank you for taking the time to publish this information very useful! online study resources
Reply
R.DPosted July 18, 2018 at 14:11

I appreciate everything you have added to my knowledge base.Admiring the time and effort you put into your blog and detailed information you offer.Thanks. un curso de milagros
Reply
ASPosted July 20, 2018 at 10:22

You completed a few fine points there. I did a search on the subject and found nearly all persons will go along with with your blog. learn here
Reply
UnifreedPosted July 21, 2018 at 18:29

Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is really informative. I’m gonna watch out for brussels. I’ll appreciate if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers! http://unifreed.com/
Reply
R.DPosted July 22, 2018 at 07:20

You know your projects stand out of the herd. There is something special about them. It seems to me all of them are really brilliant! check it out
Reply
go nowPosted July 22, 2018 at 10:05

I really like your writing style, great information, thankyou for posting.
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Drama på OK Jolle VM - Fredrik Lööf...

Det blev mer spänning på sista dagen än vad vi någonsin kunnat föreställa oss. Allt skulle komma att avgöras i sista racet, sista länsen, precis vid ...

Segla hårdvind i Laser med Jesper S...

Jesper Stålheim och Josefin Olsson är namn vi alla känner igen. Laser ligan...

J/24 förbundet tackar för en bra helg

Text skrivet från J/24 förbundets perspektiv: "Helgen den 6-8/7 samlades 11 team...

Svenska framgångar på Junior-EM - ...

Den sista veckan har JEM i E-jolle seglat i Arco. Det blev drömläge för svenska...

Detta hjälper vid sjösjuka

Sommaren fortsätter och allt fler börjar få semester. Egentligen borde det ...



x