LARS LARSSON

November 04, 2015 @ 09:17:10   Foto Jan-Olof Yxell

1 AV 1

Här är en kort presentation av mannen bakom vår artikelserie om teorierna bakom design och konstruktion av segelbåtar; Lars Larsson.

 

Lars Larsson har varit professor i hydrodynamik vid Chalmers sedan 1982 och har haft en ledande roll i att introducera CFD (Computional Fluid Dynamics) inom det marina området. Han är författare till böckerna Principles of Yacht Design (tillsammans med Rolf Eliasson och Michal Orych), Ship Resistance and Flow (med Hoyte Raven)och Numerical Ship Hydrodynamics (med Fred Stern och Michel Visonneau). Lars har seglat sedan barndomen och varit engagerad som hydrodynamiker i fem America’s Cup-kampanjer i Sverige, USA och Italien.

 

När började du segla?

Jag lär ha varit runt fyra månader första gången. Som barn seglade jag med familjen varje helg under somrarna. Det blev naturligt att fortsätta med egna båtar. Jag växte upp i Lysekil och där var kappsegling en stor sport. Började självkappsegla i 10-årsåldern.

 

Vad är det inom hydrodynamiken som är så spännande att man ägnar ett helt yrkesliv åt ämnet?

Jag började på Chalmers för att lära mig konstruera segelbåtar. Trodde att man med datorns hjälp kunde ta fram en optimal segelbåt men togs snabbt ur den villfarelsen. Idag är det i princip möjligt. Det har varit en lång resa och jag har varit mycket engagerad i utvecklingen av de nödvändiga beräkningsmetoderna inom CFD-området.

 

Den första artikeln handlar ju om skrovlighet och beväxning. Du lär ha ett patent inom området?

Vi är en grupp forskare och uppfinnare som för ett antal år sedan patenterade en idé som både minskar motståndet och förhindrar beväxning av havstulpaner. Den går ut på att göra ytan ogästvänlig för havstulpanerna genom en struktur som påverkar strömningen så att friktionen minskar. Tyvärr har vi ännu inte hittat någon som kan tillverka strukturen i industriell skala.

 

Lars Larsson artiklar om teorierna bakom design och konstruktion av segelbåtar:

#1 Skrovlig eller slät yta – spelar det någon roll?

#2 Varför är en lång båt snabbare än en kort?

#3 Brett och platt akterskepp – ett lyckat koncept – eller inte?

#4 Varför är stora båtar slankare än små?

#5 Snabb eller långsam? Hur bedömer man en segelbåts prestanda?

#6 Köl och roder

 

Lars håller även kurser i segelbåtskonstruktion som riktar sig till den intresserade seglaren. I kurserna besvarar Lars frågor som: Varför är vissa båtar snabba och andra långsamma? Hur kan man förbättra sin båtfart? Varför är vissa båtar styva och andra veka? Hur sjösäker är båten? Håller mast och rigg? Klarar båten en grundstötning? Det krävs ingen tidigare teknisk utbildning för att delta i kurserna.

 

Mer information om kurserna hittar du på The International School of Yacht Design.

 

Text Search Magazine








KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

ARTEMIS YOUTH RACING MISSADE PRISPA...

Tunga straff på målrakan i de två sista seglingarna gjorde att Artemis Youth Racing missade prispallen i Red Bull Youth America’s Cup. Här följer ett p...

ARTEMIS YOUTH RACING HAR FÅTT UPP F...

Igår Kväll seglades de första tre racen i Redbull Youth America's Cup och ...

SVENSK FJÄRDEPLATS PÅ DAM-VM I MATC...

Efter en vecka med skiftande väder har nu VM i matchracing för damer avslutats, ...

Störst går först... Eller? (video)

Det är många som gärna undviker en situation där en måste fickp...

Off Topic: Alternativa sätt att vat...

Midsommarhelgen är här men prognosen ser tyvärr inte allt för lovande ...




















































x