Chillfaktor minus 37

Vintrarna 2005, 2006 och 2008 var seglarna okuvade av väder och vind. När det gäller att segla från Sandhamn runt Gotland och tillbaka på kortast möjliga tid mellan första december och sista februari står dessa år ut i min kalender. Det var åren vi ansåg att riktiga seglare seglar runt Gotland på vintern och helst ska man ha ett gynnsamt lågtryck i ryggen.

När Herr Anders Lewander ringde på eftermiddagen den sista november 2005 var det inte ett socialt samtal utan för att meddela att nu såg det väldigt gynnsamt ut för en start under natten. Under året hade vi tittat närmare på Bjurfors Challenge där främst Mange Olsson regerat med rekordseglingar runt Gotland under vintern med 60 fots trimaraner. Efter Gotland Runt 2005, då fyra SeaCart 30 GP deltog, snackade vi om att man borde etablera ett 30 fots rekord runt Gotland. Ingen hade ju tidigare (läs varit så korkad) seglat en 30 fots trimaran runt Gotland mitt i vintern vilket fungerade som utmärkt motivation för oss Raidseglare (Archipelago Raid) som lever efter devisen ”pain is temporary men glory is forever”.

Sagt och snart gjort, efter jobbet packade vi ihop lite fiffiga saker att ha med sig, lånade en toppbra Delta 25 för transport av båt och besättning till Sandhamn. Väl framme visade temperaturen minus 5 så vi påbörjade avisningen. Hacka loss linor, få rullar att fungera, koppla på och hissa segel. Lite efter tolvslaget var vi redo och sprang snabbt från hotellets reception påbyltade med sju underlager toppat med en stor torrdräkt, la loss och drog iväg 00:45 den första december. När solen gick upp hade vi just passerat Visby efter en härlig sträckbog. När vi rundat Hoburgen, Östergarn närmade vi oss Fårö efter en del incidenter med fiskenät. Där i mörkret slog det där gynnsamma vädret till med full kraft från syd. Flytväst efter flytväst blåste upp i den enorma korssjön mellan Fårö och Gotska Sandön (ganska grunt där). Fasthakade i livselar låg farten sällan under tjugo knop med endast bottenrevad stor uppe. Först då insåg vi att vi håller på att sätta ett rekord, inte slå rekord, så rent sjömansmässigt var en ankring i lä av Sandön att föredra. Väl säkrade kom vi på att vi borde nog värma oss och få i oss lite mat. Vi hade ju varit smarta och tagit med oss extragas. Efter ett idogt sökande i båten konstaterade vi att någon trollat bort bagen med kök och tallrikar. När, var, såg vi den sist? Hm. I receptionen på hotellet… Typiskt, men efter ihärdigt djupfryst-konservburkshackande efter energi somnade vi in tätt ihop i fin pingvinställning.

När solen visade sig igen hoppade vi upp på däck och såg att minst hundra sälar spanande på oss och undrande vad vi gjorde där vid den här tiden på året? Men det gjorde inte vi, Anders och Tore Lewander, Jonas Wackenhut och undertecknad. Vi var på plats för att etablera ett rekord så vi avseglade så fort vi kunde mot Sandhamn i nu betydligt lämpligare bris. Tiden 2005 stannade på 35 timmar och 58 minuter.

Den 12 december 2006 var det dags igen med 3båten, även det en SeaCart 30 GP. Skipper Isa Munsgård banade vägen för den ödmjuka besättningen Rickard Oberpichler, Anders Lewander och undertecknad. Många erfarenheter rikare var det inget som stoppade oss att ge oss iväg natten mot Lucia för att slå rekordet och satsa på en tid under 24 timmar. I en lite för laber bris men å andra sidan varmare omgång (dock lika mörk) än året innan stannade klockan på en ny rekordtid 27 timmar 58 minuter. Helt klart värt en värmande öl till ansåg vi sittandes i baren på Sandhamns Värdshus.

2008 seglade några galna tyskar mot Sandhamn i slutet av februari (det var en varm vinter) exalterade av iden att slå rekordet. Sagt och gjort, man är ju ingen tunnis liksom, den sjunde februari bar det av mot första checkpointen Visby. Skipper Thomas Reinke och kompisen Michael Walther ackompanjerades av Mikael Lundh och lilla mig. Under 24 timmar skulle det bara ske denna gång! Under 12 timmar till Hoburgen var en utmärkt start men sen råkade vi ut för två seriösa stiltjen så till slut var även det stående rekordet svårt att slå. Men vädergudarna ville belöna oss lite för god insats så vi fick i alla fall äran att etablera en ny rekordtid på 27 timmar 26 minuter och 39 sekunder.

Round Gotland Midwinter Challenge är öppen för alla typer av båtar och storlekar (10 fots indelning), enskrov som flerskrov. Nu återstår bara en fråga; När ska du ta din båt runt Gotland mitt i vintern och upphöjas till gudomlighet i seglarhimlen? Intresserade hör av sig till mig.