I TIBERNS DELTA HAR BÅTAR BYGGTS I ETT PAR TUSEN ÅR – NU RENOVERAS FÖRSTA SVENSKA TIAN

I Tiberns delta bara några mil från Rom finns tusentals fritidsbåtar och många småbåtsvarv. Sedan ett par tusen år har här funnits skickliga båthantverkare. Ett av varven är Technomar i Fiumicino som ligger i framkant i Europa när det gäller att återställa båtar till originalskick.

Varvets renovering av C O Liljegrens Marga utsågs för några år sedan till årets renovering av facktidningen Classic Boat. På fotot kan man skymta henne längts bort i bild.

R10 Marga har avslutat sin andra säsong i Medelhavets regattaserie och från att i början ha legat i nedre delen av resultatlistorna har hon gradvis seglat upp sig och till och med i ett race lyckats besegra en av de senaste årens snabbaste gaffelriggare, Chinook.

-Hon är tung att segla eftersom hon saknar vinschar, men det går bättre och bättre säger Emiliano Parenti, som är ägare till varvet Tecnomar, tidigare italiensk OS-seglare och skeppare på Marga.

Just nu pågår renoveringen av R10 Astarte från 1907, också hon ritad av C O Liljegren och tidigare i år inköpt från Sverige för att bli en del av en liten italiensk charterflotta med gaffelriggade tior. Den tredje är Tonino, ritad av Fife och byggd åt spanske kungen 1911.

-Jag föreslog Tonino, eftersom båten hade en betydelsefull historia och Astarte eftersom hon var den första båten som byggdes enligt den första 10 metersregeln (1907-1920). Vi har och kommit att älska Liljegren för hans djärva linjer, berättar Enrico ”Chicco” Zaccagni som är ledande expert på renovering av båtar till originalskick.

Mer om dessa och andra svenska båtar som flyttat till Medelhavet kan du läsa i kommande nummer av den tryckta tidningen SEARCH.

OLLE APPELBERG

Top