En uttrycksfull visuell identitet för Team SCA:s kvinnliga besättning

Idag presenterade Team SCA designen på sin båt inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Den naturinspirerade grafiken i färgerna magenta och marinblått symboliserar SCA:s grundläggande värden om miljö och hållbarhet. Grafiken symboliserar även liv, vågornas rörelse, gräs och skog.

Båten, som lämnade ett varv i Southampton på torsdagen, kommer att vara Team SCA:s träningsbåt i förberedelserna inför nästa Volvo Ocean Race där SCA kommer att delta med en helt kvinnlig besättning. Tävlingsbåten kommer att levereras i september 2013.

SCA kommer att använda deltagandet i Volvo Ocean Race som en global marknadsföringsplattform för att stärka koncernvarumärket och kopplingen till sina produktvarumärken.

Christoph Michalski, chef för SCA:s globala hygienkategori, förklarar:

"Vår medverkan med Team SCA i Volvo Ocean Race syftar till att öka kännedomen om SCA:s koncernvarumärke. Anledningen till att vi deltar med en kvinnlig besättning är att cirka 80 procent av våra konsumenter över hela världen är kvinnor."

Joséphine Edwall-Björklund, SCA:s kommunikationsdirektör, tillägger:

"Vårt fokus på hygienprodukter har ökat, och hygien utgör nu cirka 80 procent av vår globala försäljning. SCA har idag runt 60 produktvarumärken i cirka 100 länder. Vi vill att fler kunder och konsumenter känner till att det är SCA som står bakom dessa varumärken. "

Den stockholmsbaserade designbyrån TABS har tillsammans med SCA utvecklat designen för den visuella identiteten:

"SCA:s varumärkeskoncept ’c/o Life’ har använts som en ledstjärna i designprocessen", förklarar Christoph Michalski. "Designen innehåller gräs, barrträd och maskrosor som alla är tuffa, motståndskraftiga arter som spelar en viktig roll i ekosystemet”.

I början av februari kommer ett antal internationella kvinnliga seglare och besättningskandidater att börja träningssegla båten under ledning av några erfarna och meriterade havskappseglare.

Här är en länk till en 3D-animering av Team SCA:s visuella identitet på YouTube.

Top