De Överraskande Användningsområdena för "Magnuseffekten"

Magnuseffekten är ett välkänt fenomen, även om alla kanske känner till namnet. Det är nämligen fenomenet som gör att man kan skruva en fotboll. Men kan det tillämpas även inom segling?

"Magnuskraften eller Magnuseffekten är ett fysikaliskt fenomen som uppträder för roterande kroppar. Effekten innebär att en kropp som rör sig genom en fluid (en vätska eller en gas) samtidigt som den roterar accelereras vinkelrätt mot rörelseriktningen, det vill säga att rörelseriktningen "böjs av". Det är den fysikaliska kraft som gör att roterande bollar får så kallad skruv inom olika bollsporter."

Så beskriver Wikipedia fenomenet som är uppkallad efter Heinrich Gustav Magnus, en tysk kemist som i tjänst som artilleriofficer upptäckte och studerade effekten på artilleripjäser. Isaac Newton visste dock om det redan innan men han hade ju redan "sitt eget" fenomen uppkallat efter sig. Det finns dock fler användningsområden än inom bollsporter. Flygplan har använt cylinderformade vingar och fann faktiskt att de fick mer lyft än av vingar, men luftmotståndet blev för stort. Sedan 1924 har det även tillämpats på fartyg genom att sätta upp cylinderformade pelare som roterar med vinden för att skapa kraft framåt och på så sätt spara bränsle.

Men kan Magnuseffekten tillämpas inom segling? Problemet är att det ju som bekant inte går att segla rakt mot vinden och när man seglar med vinden är inte Magnuseffekten speciellt effektiv. Med andra ord kan man i princip bara segla halvvind som du ser i videon nedan.

//Måns Holmberg

Top