J-Class - så började America's Cup

Är du sugen på att byta båt? För att få lite perspektiv på vilka modeller du kanske är intresserad av, då kan du veta att det är minst två J-båtar till salu, och då skriver jag inte om J70, utan om de klassiska J-båtarna där Endeavour, Rainbow, Shamrock, Velsheda och Hanuman är några av de mest välkända.

Just nu ligger både Endeavour och replikan av Rainbow ute till försäljning, och där priset för replikan av Rainbow är satt till 97 536 392 svenska kronor. Varifrån kommer nu alla de stora magnifika båtarna? Vad är historien?

J-båtarna har sina rötter i den äldsta kända kappseglingen Americas Cup, som i sin tur härstammar från en kappsegling runt Isle of Wight på engelska sydkusten. Värd för kappseglingen var Royal Yacht Squadron och den kallas 100 Guinea Cup.

Första gången en utländsk segelbåt tilläts vara med i 100 Guinas Cup var 1851, och då byggdes båten America, med för den tiden en ny banbrytande design. Eftersom den amerikanska besättningen behövde någon med lokal kunskap om tidvattnet och rådande strömmar hyrde man in en lots till besättningen ombord. Segelbåten America vann tävlingen och där föddes Americas Cup, genom att engelsmännen naturligtvis utmanade America för att få tillbaka trofén. Det byggdes flera båtar med den nya designen och så var jakten på trofén igång. Precis som i dag, när man beslutar om nya regler för design av Americas Cup båtarna, är det några som är på och med på ny design, och några som inte vill vara med. Inget nytt under solen, eller kanske mer på haven.

Vill du läsa hela historien, då skall du se till att få tag i ett rykande färskt exemplat av Search Magazine.

LÅNGHELG I MARSTRAND

Top