NÄSTA

FRÖJD ATT SE SKROVET TA FORM PÅ EN MODERN KALLBAKAD RACER MED ANOR FRÅN 1902

Juni 25, 2017 @ 11:59:15   Foto FREDRIK ERIKSSON


1 AV 5

En formidabel, otrolig båt inspirerad av förrförra sekelskiftets snabbseglare håller som Search Magazine tidigare berättat, på att växa fram i en gammal fabrikshall i Oxelösund. Båten ska heta Spirit of Garm och bygger på ritningen till 1902 års snabbaste båt Garm IV eller San Toy, som den läckra fenkölsracern senare döptes om till. Båten var fantastiskt modern med delat lateralplan och den var halvt planande, berättar Fredrik Eriksson, en av tre kompanjoner i bygget som nu pågått nästan ett år.


 

Byggmetoden brukar kallas kallbakning. Tunna ribbor limmas med epoxi på spant och i lager på varandra.

 

-Vi har aldrig byggt båt förr och har därför blivit lite förvånade att metoden inte är mer känd i Sverige. Den är däremot vanlig i USA och runt om i världen, säger Fredrik Eriksson. Under arbetets gång har vi upptäckt att visst bör man vara rimligt händig, men jag tror inte man behöver vara van båtbyggare för att göra det här, fortsätter han.

 

-Det är en fröjd att nu se skrovet ta form. Vilken båt det blir med 1902 års design!

 

-Vi är förvånade över att det är så okänt i seglingsvärlden att det för 115 år sedan fanns stora snabba båtar med delade lateralplan, fortsätter Fredrik!

 

-Vi har funderat en del över varför de här ”moderna” kappseglarna plötsligt bara försvann fast de var snabbare än sina konkurrenter. Det var ju på sätt och vis att ta ett steg bakåt. Svaret är nog den internationella R-regeln som kom 1907 och den svenska skärgårdskryssarregeln om kom året därpå. ”Skumslevarna”, som de också brukar kallas, fick helt enkelt inte vara med längre.

 

Det nya reglerna gjorde att störst båt blev snabbast och längst vattenlinje vann.

 

-Släktskapet mellan Garm IV och moderna båtar är tydligt. Konstruktören Gunnar Mellgren som ritade Garm IV tänkte som våra dagars designers, säger Fredrik Eriksson.

 

En skillnad är dock att Garm IV av årgång 1902 bygges i stål.

 

Måtten är LÖA med peke 20,7 meter (utan 18,26), bredd 3,96 meter och deplacement 9,7 ton.

 

Spirit of Garm kommer att vara helt modernt utrustad och kunna seglas av bara ett par personer eller vid regattor med stor besättning. Den långa masten och gaffelriggen görs i kolfiber.

 

Målet är att segla Spirit of Garm 2019 i Kieler Woche där Garm IV på sin tid fick tyske kejsarens medalj.

 

Inspiration till Spirit of Garm har hämtats ur boken Segelsport i Brytningstid sedd via Gunnar Mellgrens ritstift av Jan Pettersson, Ingrid Eriksson och Per Hellgren.

 

I Search Magazine #5 2016 publicerades första artikeln om Spirit of Garm.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Svensk sommar när den är som bäst (...

Alla älskar sommaren och det är nånting som händer genom hela landet när temperaturen kryper sig uppåt och fåglarna kvittrar.   

Leff och Terese bästa svenska besät...

De senaste fem dagarna har VM i F18 gått av stapeln i danska Vallensbæk. M&aum...

SLAGHÖKEN FRÅN KARLSKRONA SVENSK MÄ...

Efter sju seglingar i Halmstad var det Magnus Johansson, Anders Cederblad och Jonas Konrad...

CFA Sport: Thomas Zajac - Österike, Chris Steele - Nya Zeeland, Cameron Seagreen - Australien, Hayden Goodridge Nya Zeeland/USA och Fredrik Aurell - Göteborg.

Aurell rapporterar från VM i M32

VM i M32 är avgjort - lördagens resultat stå...

VECKANS 5 MEST LÄSTA: TBT: Kan ett ...

Ibland överraskar ni läsare med vilka inlägg som visar mest intresse. Det &...




















































x