NÄSTA

Life 10.0, preliminära planer!

December 13, 2012 @ 06:43:55   Foto Life Yacht AB

Life 10
Life 10

1 AV 3

Life Yacht har haft stor framgång med sin sportiiga Life 7.5, fem båtar har sålts och man kommer att ha en Life7.5 cup under 2013. Man håller också på och lägger de sista pusselbitarna på plats för uppföljaren Life 10.0. Vi har fått ta del av hur man resonerar och hur båten kommer att se ut. Peter Keerberg, som är konceptutvecklare, berättar och jämför med konkurrerande båtar. Hur verkar detta?

 

 

Lite om LIFE 10.0 (en sportboat cruiser?)

Vi har valt att använda en fällbar köl på LIFE 10.0 på samma sätt som LIFE 7.5 men denna gången med en el hydraulisk motor som enkelt kan manövreras från sittbrunnen.

På så sätt kan vi få en köl på 3.0 meter utan att störa angöring i grunda vikar eller hamnar.

När kölen är uppe kommer LIFE 10.0 endast att sticka ca. 1.0 meter.

Med en 3 meter köl får man ett rätande moment som är 33% högre per köl-kilo än en 2.0 meters köl.

Detta ger 33% med "hästkrafter" per kilo eller mindre behov av gubbar och gummor på kanten.

Det ger också mer kraft per kg båt vid t.ex shorthandsegling, vilket inte helt klart varit lite av syftet.


 

LIFE 10.0 kommer som standard med en 15 hk diesel motor (ett EL alternativ kommer också att erbjudas).

Vi tittar också på att integrera en infällbar propeller som på Columbia 33, ev. som tillval.

 


Skrovet blir ett snabb planande skrov och är en vidareutveckling av erfarenheterna från LIFE 7.5, med slag och dubbla utanpå liggande roder.

LIFE 10.0 med sina 10.0 x 3.45 meter är hon en relativt slank båt och långt från de rena "strykjärnen" som Pogo.  

I fören kommer ett centrum placerat kolfiber peke för enkel Gennaker och Code 0 segling. 

Skrov däck och inredning kommer göras i vakum injecerad sandwich. 

Troligtvis kommer vi att bjuda möjlighet att lägga till ett stagsegel för de riktigt tuffa förhållandena. 

Skot och tampar kommer som på LIFE 7.5 att dras under däck i dränerade kanaler.

Centerplacerat i aktern kommer det finnas en storskots konsol med integrerad förvaring för livflotten.

Det kommer också att finnas en genomtänkt placering för plottern och kompass i sittbrunnen, 

men detta sätter vi när vi har däcks pluggen klar så att placeringen kan optimeras.

Vi har dragit in winscharan in i båten för att undvika att man "hänger" ut i lä för att trimma, vilket ger både bättre ergonomi och mer kraft när man trimmar.

 


Riggen kommer bi en dubbelspridar rigg med svepta spridare utan akterstag. Det finns ett flertal båtar som har detta idag, t.ex Pogo 50, HP1030 osv. 

 


Ruffen kommer att till stor det vara av glas för att maximera ljusinsläpp och slippa fönster i skrovet. 

Teak eller Esthec kommer finnas som tillval i sittbrunn och på däck.

Som standard kommer båten med AL mast och bom plus Dyform stående rigg, men ett kolalternativ med rod kommer finnas som tillval.

Troligtvis kommer AL masten att kräva runners för att klara kompressions lasterna.

 


Under däck kommer vi som på LIFE 7.5 att även göra inredningen i vakum injecerad sandwich och göra den strukturell, dvs förstyvande.

På detta sättet spar vi en del vikt på annan förstyvning.

Vi kommer lägga mycket kraft på att få båten  både snygg och funktionell in i minsta detalj.

Som standard kommer den med två dubbla akterkojer och ett rejält stuv utrymme i förpiken.

Som tillval kan man antingen få rörkojer i förpiken eller en inredd förpik med riktiga kojer.

För att kunna få in möjlighet till tre kabiner i en 10 meters båt har vi dörrar av segelduk/canvas till kabinerna.

Vi har ett kombinerat matbord/navigantions bord center med en utdragbar jokey liknande stol.

Plotter och elektronik kommer ligga nedsänkt i bordet.  

 


Båten kommer byggas enl. CE klass A så att man även kan göra de riktigt långa seglingarna.  

 

 

Text Life Yacht Group, Peter Keerberg

 

 

 














KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

SEARCH MAGAZINE #4 2014

DE FEM MEST LÄSTA

The ADVENTURES issue UTE NU! Foto Rick Tomlinsson

Årets femte nummer – the ADVENTURES...

Search Magazine #5(45) 2014 the ADVENTURES issue   Gänget bakom Search Magazine är både stolta och ...

2014Optiworlds-capizzano

Svartflagg ställer till det på Opti...

Optimist VM rullar på och igår avverkades den tredje dagen, det blev återige...

Bucket List

Bucket List: Spännande nytt katamar...

 Det är svårt att få nog av innovativa idéer och lösningar s...

Foto Adam McCarthy

Veckans krasch?

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig och med en Moth har man inte allt för...

2014Optiworlds-capizzano-013158

Sverige vidare från lagseglingskval...

Igår var det lagsegling som stod på schemat för våra unga svenska optim...





















x