Silfverfågel vinnare av årets Seapilot2star – intervju med segraren

Seapilot2star är en doublehanded tävling som består av tre etapper där den cirka 300 sjömil långa banan sträcker sig från starten i Oxelösund via pitstop i Visby och Oskarshamn tillbaka till målgång i Oxelösund. Shorthanded-segling har vuxit i popularitet dramatiskt under de senaste åren. Ett bevis på detta var också antalet båtar som genomförde årets tävling, imponerande 87 stycken. Tävlingens huvudarrangör är Oxelösunds segelsällskap i samarbete med Wisby och Oskarshamns Segelsällskap.

Searchredaktionen fick en pratstund med vinnaren av årets Seapilot2star Kristian Hertzberg, som sedan många år tillbaka seglar Diva 39:an Silfverfågel tillsammans med Pontus Brenter.

Grattis Kristian! Hur var racet?

Tack, det känns självklart väldigt bra att få vinna. Det var ett lättvindsbetonat race i år, så ur det perspektivet var det lite lugnare segling jämfört med förra året. Vi är nöjda med racet och hur vi genomförde det från start till mål. Helt avgörande för vinsten var att vi seglade som det var ett banrace; slog på små skift och var mycket aktiva ombord med stort fokus på att hela tiden segla båten till 100 procent av sin potential. Så jag måste säga att det känns som det var en riktig kämpainsats som lade grunden för segern där vi hela tiden försökte segla konservativt och göra trygga val.

Hur ser du på upplägget av tävlingen som sådan?

Det var en väldigt lyckad tävling med ett lite nytt koncept i år. Jämfört med tidigare år blev det mycket mer dagsegling vilket vi verkligen uppskattade. Det känns som detta ledde till seglingen fick mer karaktären av racing och kanske lite mindre äventyr, något som vi upplevde som positivt.

I princip gick vi i mål runt 10-11 på kvällarna, vilket gjorde att man hann få en tillräcklig vila fram till nästa etappstart på morgonen efter. Tidigare år har vilan blivit lite kortare vilket gjort att man behövt anpassa seglingen efter det. Nu orkade vi båda vara på däck och driva båten aktivt under hela etapperna.

Organisationen har även utvecklat en mycket bra elektronisk leaderboard som gjorde att man hela tiden kunde få en bild av hur man låg till. Dessutom var många av de båtar som hade med toppstriden att göra ganska samlade och inom synhåll under stora delar av racet vilket gav en extra krydda.

Ni seglar en Diva 39, berätta lite om båten?

Det är Pontus båt som vi seglat med under många år. Vi känner därför båten väl och har nog lyckats få bra kläm på hur man får fart på den. I år hade vi dessutom ett nytt storsegel med en fathead, vilket kändes som mycket positivt för vår kryssfart. En intressant kuriosa kring båten är att det är prototypen, den första båten som tillverkades och som de sedan gjorde formen från.

För alla oss andra som funderar på att testa den här typen av segling, vad skulle du säga är det bästa med shorthanded-segling?

Jag har som så många andra seglat i många år och det har säkert blivit ett tjugotal Gotland Runt. Utmaningen kring segling med full besättning är självklart inte borta, men shorthanded blir ett lite nytt sätt att kappsegla. En ny dimension på seglingen och mer krävande både fysiskt och mentalt, men även förberedelsemässigt. Det ger en väldigt intressant aspekt på manövrar och hur man driver båten, som kräver en annorlunda strategi med goda förberedelser och planering av seglingen.

Sen måste jag passa på att slå ett slag för den fina stämningen bland alla deltagare, både på vattnet och i hamn. Det är verkligen en stor gemenskap med öppen och mjuk atmosfär som jag tror delvis kan bero på att fokus i den här typen av segling till viss del flyttas från resultat till prestation. För många är själva genomförandet en bra känsla i sig.

Slutligen, hur ser planen ut för resten av säsongen?

Jag har inte så mycket spikat, men kommer göra Gotland Runt, fast nu med full besättning… Sen skall vi också segla en Fareast 28R, det ser jag ser fram emot!

Fullständig resultatlista hittar du här.

Marstrand

Ombord på vinnarbåten

Top