HALLBERG-RASSY 412

Oktober 03, 2015 @ 12:28:26   Foto HALLBERG-RASSY 412

1 AV 39

I FOKUS HALLBERG-RASSY 412

 

EN MODERN KLASSIKER

 

Gediget hantverk och tidsenliga skrovlinjer, en båt som längtar ut på de stora haven.

 

Hallberg-Rassy 412 är en tidsenlig båt med stor och rymlig sittbrunn längst akterut. Under däck badar nymodigheter som ljusa tyger, platt-TV och dubbla akterkojer i naturligt ljus. Man har gjort mycket för att bygga en modern båt som seglar bra, samtidigt som man har varit noga med att hålla kvar vid det gedigna hantverket och den höga komforten.

 

Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!

 

Hallberg-Rassy har tillverkat båtar på Orust sedan 1943. Genom åren har man gjorts sig känd för att skapa nöjesseglare i världsklass. Fokus har alltid legat på kvalité, komfort och hantverk. Trots att båtarna är tunga har de rykte om sig att vara välseglande. Rassys klassiska båtar med mittsittbrunn är många långseglares drömbåt, eller kanske rättare sagt, många seglares drömbåt. 412an, som kom 2012, visade att det också finns ambition om att förnya sig. Det här är första gången man kan få en Hallberg-Rassy med akterlig sittbrunn i kombination med dubbla akterkabiner. Magnus Rassy och Germán Frers har tagit fram en nyskapande båt utan att för den sakens skull ha tappat bort sitt arv.

 

Konstruktion och utrustning

Däck och skrov är byggda av handlagt glasfiber med Divinycell som distansmaterial. Båten har en uppdaterad undervattenskropp, en förhållandevis plan aktre del och ett stort friliggande roder utan skeg. Kölen är av bly och har ett ganska djupt kölsvin. Teakdäcket är numera vacuumlimmat på plats utan skruvar genom däck vilket kommer vara en frälsning för den som äger den här båten om tjugo år. Det är genomgående mycket bra kvalité på träarbetet, precis som man förväntar sig av ett Orustbygge. Man ser bevis på den höga ambitionsnivån även i andra material och installationer, stora delar av det rostfria på däck är t ex måttanpassat och specialbeställt. När man bygger en Hallberg-Rassy lägger man förvånande nog fler mantimmar på tekniska installationer än på snickerier. Detta blir uppenbart när man öppnar motorrum och elskåp. Varenda sladd och slang är noggrant uppmärkt.

 

Man har ansträngt sig att få in sunda lösningar som förenklar båtägandet. Ett exempel är möjligheten att pumpa ut de sista resterna ur dieseltanken från dess lägsta punkt, en liten detalj som kan spara dagar av krångligt arbete den gången man fått ombord dålig diesel på sin resa runt jorden. Den här typen av finesser ser man inte vid först anblicken men de gör en båt pålitlig, och att en ägare med tiden verkligen älskar sin båt.

 

Rigg

Båten är utrustad med en trespridarrigg från Seldén. De breda svepta spridarna möjliggör en ren, enkel rigg utan fioler och backstag. Häckstaget är lätt att trimma med 1:48 i utväxling, även om vi undrar om man kommer att trimma det styva maströret särskilt ofta då det är så lätt att reva, men mer om detta senare. Man har delat på röstjärnen för inner- och yttervant. Det gör passagen fram till fördäck mycket enkel och det underlättar trimmet av den överlappande focken. Längst fram finns ett liten kort peke i rostfritt som gör att man kan halsa gennaker eller code-0 strax framför förstaget.

 

HALLBERG-RASSY 412

 

Exteriört

Båten har som sagt fina linjer som känns moderna och tidlösa på samma gång. Tidigare har Hallberg-Rassys båtar i den här storleken haft en lite bullig framtoning. Den här båten ger ett slankare intryck, trots att den faktiskt är bredare än sin syster 40an. Det är en fröjd för ögat att följa de rena och ganska raka linjerna som börjar i stäven, går längs skrovsidan och avslutas fint i aktern. Aktern är inte helt avkapad och öppen enligt det senaste snittet, men man ser en antydan åt det hållet, och man kan ana en kraftfull och stabil undervattenskropp. Designen är ny och snygg samtidigt som man behållit alla klassiska kännetecken som de blå linjerna på sidan, vindrutan i härdat glas och avvisarlisten (även om den inte är fullt så iögonfallande som på en del tidigare modeller). Trots det nya stuket ser man, glädjande nog, att detta är en Hallberg-Rassy på många sjömils håll.

 

Däck och sittbrunn

Däck och sittbrunn är nästan helt täckta i vacker teak. Alla fall är neddragna i sittbrunnen, i egna stuvfack. De klassiska svanhalsarna med rostfria skyddsbyglar har bytts ut mot låga ventilatorer i form av vita plastdomer som man kan gå på. I fören har man begravt både den elektriska fockrullen och ankarspelet i en prydlig box under däck. Det går en kraftig teaklist med rundad kant längs hela relingen. I stället för att ha dränering i listen som brukligt, leder man bort vattnet i ett litet hål i däck och slipper därmed fula smutslinjer på skrovsidan. Det är tysk skotning på storen med en storskotskena framför vindrutan. Detta frigör plats i sittbrunnen där det finns gott om svängrum. Kvalitén på hantverket är högt både när det gäller trä och andra material. Trots att vi anstränger oss lyckas vi bara hitta två små detaljer som går att gnälla på. De gediget byggda och teakbeklädda locken till stuvfacken är tunga och hade mått bra av en gasfjäder eller liknande för inbromsning. Sedan har vissa skylights-glas en plastig mjölkvit look som inte är så snygg, men det visar sig finnas ett syfte även med detta.

 

Interiört

Nere i båten ger allt snickeriarbete en ombonad känsla. Äldre Orustbåtar känns ibland lite mörka och murriga men här är det i stället ljust och fräscht. Det kommer naturligt ljus från skylights i rufftaket och stora ventiler i ögonhöjd, både när man sitter och står, som ger ljus och utsikt. Intrycket förstärks av ljusa tyger, vita träpaneler på delar av väggarna och avsaknaden av gardiner (det finns mörkläggningsgardiner som är snyggt hopfällda ovanför fönsterkarmen). Många båtar förfulas idag av stora blaffiga TV-skärmar men här har man löst problemet med en 32-tums skärm som är nedfällbar i en av soffornas ryggar. Inredningen har många fina och praktiska detaljer, till exempel en skolåda i teaktrappans nedersta steg och de praktiska dörrhandtagen som vinklas inåt så att de inte hakar i en förbipasserandes kläder.

 

Båten kan beställas med dubbla akterkabiner, förpik och två soffor. Med denna lösning lyckas man klämma in åtta sovplatser i en 41 fotare. Inte illa, även om det kanske blir en aning trångbott.

 

Köksdelen är rymlig med bra arbetsytor i kompositsten. I skåp och lådor finns det många smarta förvaringslösningar för husgeråd. Det finns två kylskåp där den ena kan bli frys och i ett av skåpen finns en infällbar nespressomaskin. I golvet finns en vinkällare med plats för sex flaskor. Vem har sagt att livet ombord skall vara spartanskt? Båten kan beställas med en eller två toaletter, den vi provade hade två och i den större fanns det både en rymlig duschkabin och en tvättmaskin. Inne i toalettutrymmena kommer de mjölkvita skylighten till sin rätt och lyser upp rummet utan att det blir full insyn. Navigationsplatsen är ett ombonat hörn där man bekvämt kan sitta och planera nästa etapp av resan.

 

HALLBERG-RASSY 412

 

Seglingsupplevelsen

När vi testseglar båten är det lätt vind och platt vatten. Båten är förvånansvärt lättdriven. Ett tag mojnar det nästan helt men vi lyckas ändå hålla någorlunda fart. Båten vi seglar har rulle, både i mast och på förstag, och är utrustad med laminatsegel från Elvström med stående lattor. De har fin form för att vara rullsegel och behåller den bra även när vi testar att reva. När det blåser 4-5 sekundmeter och vi seglar halvvind får båten nytta av sin skrovlängd och det börjar rulla på riktigt bra.

 

Extra kul blir det när vi sätter en Code-0 på 82 kvadrat och farten ökar till 7,5 knop, inte illa för en 11 ton tung båt. Vid ratten finns en piedestal med alla displayer och knappar du behöver för att manövrera båten. Härifrån kan du sköta bog- och akterpropeller, ankare, tända lanternorna med mera. Men framför allt kan du segla båten härifrån. Du kan sköta autopiloten och det finns knappar till båda dina rullsegel och de olika vinscharna du har skoten på. ”Knappsegling” som Hallberg-Rassy kallar det är enkelt och praktiskt, och förvånansvärt kul.

 

HALLBERG-RASSY 412

 

Slutsats

Gediget bygge, hantverk och kvalité är slitna ord i båtbranschen men här kommer de väl till pass. Båten har fantastisk finish. Förutom de andra Orustvarven är kanske Oyster närmaste konkurrent men då får man gå upp i både storlek och pris. Båten har fått ett för Hallberg-Rassy modernt skrov. Hon seglar överraskande väl i lätt vind och är säkert ännu roligare när det blåser mer. Konceptet med ”knappsegling” förtar inte seglingsglädjen och fungerar väl. På det hela taget är det en trevlig och lätthanterlig båt. Man har varit nytänkande utan att för den sakens skull komma för långt bort från sitt ursprung. Skall man satsa på en båt för bekväm nöjessegling kanske man skall gå hela vägen och titta på systerbåten med mittsittbrunn. Du går miste om möjligheten till dubbel akterkabin (om du inte uppgraderar till 48 fot men då dubblar du även priset) men frigör istället akterdäcket och skapar plats under däck för en rejäl ägarhytt och ett ordentligt maskinrum. Har du förtöjning med aktern till i tankarna, cocktailpartyn ombord och många sängplatser är den här båten kanske perfekt för dig. Men drömmer du om långa resor till exotiska öar långt bort så är det en båt med mittsittbrunn du skall välja. Oavsett blir det en komfortabel och säker resa på väg till dina drömmars mål.

 

Båtens SRS-tal ligger på 1,286.

 

Pris inkl. segel och moms

Från 4,3 milj. Båten vi seglade var mycket välutrustad och hade extrautrustning för cirka 1,3 milj.

 

TEKNISK DATA

Design: Germán Frers

Båtvarv: Hallberg-Rassy

Längd: 12,61 m

Bredd: 4,11 m

Djupgående: 1,99 m

Kölvikt standard: 4000 kg

deplacement: 11000 kg

Segelyta med fock: 90 m²

Segelyta med Code-0: 130,9 m²

Masthöjd över vattenyta: 19,65 m

Motor: Volvo Penta D2-75 hk

Bränsletank: 340 Ltr

Vattentank: 530 Ltr

CE-kategori: A-obegränsad oceansegling

 

HALLBERG-RASSY 412



























































































































KOMMENTERA

AsharSeoPosted March 16, 2017 at 19:43

On the off chance that you set out to make me think today; mission fulfilled! I truly like you"re composing style and how you express your thoughts. Much obliged to you. http://ensurelogin.com/walmartone-login-page-account-sign-in/
Reply
AsharSeoPosted March 16, 2017 at 20:18

health insurance indonesia A debt of gratitude is in order for your knowledge for your fabulous posting. I"m happy I have set aside an ideal opportunity to see this. asuransi kesehatan indonesia
Reply
robinjackPosted March 17, 2017 at 14:12

You have done a great job on this article. It’s very readable and highly intelligent. You have even managed to make it understandable and easy to read. You have some real writing talent. Thank you. Tom
Reply
peterPosted March 18, 2017 at 11:09

Much obliged for this extraordinary post, i discover it exceptionally fascinating and extremely well thoroughly considered and set up together. I anticipate perusing your work later o jonathan bunge info
Reply
robinjackPosted March 19, 2017 at 10:38

This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I love seeing websites that understand the value of providing a quality resource for free. It is the old what goes around comes around routine. majong
Reply
robinjackPosted March 19, 2017 at 12:10

This one is good. keep up the good work!.. round steampunk sunglasses
Reply
peterPosted March 19, 2017 at 22:04

I was taking a gander at some of your posts on this site and I imagine this site is truly informative! Keep setting up.. comics
Reply
LoginPosted March 20, 2017 at 09:24

Excellently written post, i will share it with my friends 192.168.0.1
Reply
AsharSeoPosted March 20, 2017 at 12:03

Health Insurance in Malaysia Good composed article. It will be steady to any individual who uses it, including me. Continue doing what you are doing – can'r hold up to peruse more posts. deductible insurance
Reply
AsharSeoPosted March 20, 2017 at 12:03

Outstanding Blog I might want to thank you for the endeavors you have made in composing this article. I am trusting the same best work from you later on also.. linkedin marketing strategy
Reply
AsharSeoPosted March 21, 2017 at 08:40

A debt of gratitude is in order for sharing the post.. folks are universes best individual in every existences of individual..they need or must succeed to manage needs of the crew. jon bunge info online
Reply
peterPosted March 21, 2017 at 11:25

Your article has aroused a ton of positive hobby. I can see why since you have made such a decent showing of making it fascinating. courtroom recorder
Reply
AsharSeoPosted March 21, 2017 at 13:30

Much obliged for setting aside an ideal opportunity to examine this, I feel unequivocally that affection and read more on this theme. On the off chance that conceivable, for example, pick up learning, would you mind overhauling your site with extra data? It is extremely valuable for me. menu
Reply
AsharSeoPosted March 21, 2017 at 13:31

A debt of gratitude is in order for each other instructive site. The spot else might just I get that sort of data written in such a perfect means? I have an endeavor that I'm quite recently working on, and I have been watchful for such data. www.headquartersnumbers.com/www-walmartone-com-login-associate-wire-online-schedule-paystubs/
Reply
AsharSeoPosted March 21, 2017 at 13:31

A debt of gratitude is in order for offering this quality data to us. I truly delighted in perusing. Will most likely going to impart this URL to my companions. click here
Reply
AsharSeoPosted March 21, 2017 at 13:32

Exceptionally helpful data. Would like to see more posts soon!. fast food menus
Reply
ProactolPosted March 21, 2017 at 18:14

Like the boat, it does have a great design. Proactol XS
Reply
robinjackPosted March 21, 2017 at 20:00

Extremely intriguing web journal. Alot of web journals I see nowadays don't generally give anything that I'm keen on, however I'm most definately intrigued by this one. Recently imagined that I would post and let you know. san diego theatre box office
Reply
AsharSeoPosted March 22, 2017 at 08:04

Health Insurance in Indonesia I as of late discovered numerous helpful data in your site particularly this web journal page. Among the bunches of remarks on your articles. A debt of gratitude is in order for sharing. deductible insurance
Reply
robinjackPosted March 22, 2017 at 09:05

It is an awesome site.. The Design looks great.. Continue working like that!. john lewis flower delivery
Reply
peterPosted March 22, 2017 at 09:39

New site is solid. A debt of gratitude is in order for the colossal exertion. singapore with seo company
Reply
AsharSeoPosted March 22, 2017 at 12:02

I was perusing your article and thought about whether you had considered making a digital book on this subject. You're composing would offer it quick. You have a great deal of composing ability. website
Reply
peterPosted March 22, 2017 at 13:04

counting sensible remarks here... website
Reply
AsharSeoPosted March 23, 2017 at 11:54

This is such an extraordinary asset, to the point that you are giving and you give it away for nothing. I adore seeing sites that comprehend the benefit of giving a quality asset to free. It is the old what circumvents comes around schedule. asda flower delivery
Reply
AsharSeoPosted March 23, 2017 at 12:38

Howdy! Pleasant post! If it's not too much trouble let us know when I will see a postliminary! cigna Thailand
Reply
peterPosted March 23, 2017 at 23:54

Marvelous web journal. I appreciated perusing your articles. This is really an incredible read for me. I have bookmarked it and I am anticipating perusing new articles. Keep doing awesome! majestic theatre box office
Reply
robinjackPosted March 24, 2017 at 15:12

Great post yet I was thinking about whether you could compose a litte more on this subject? I"d be exceptionally grateful in the event that you could expound a tad bit further. Value it! Buell theatre box office
Reply
AsharSeoPosted March 24, 2017 at 16:16

Much thanks for this extraordinary post. https://www.yellowpages.com/san-diego-ca/mip/detailbroski-mobile-auto-detailing-527937461
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Ny typ av tilläggning: Polack style

Även fast seglings sägs vara miljövänligt måste vi använda motor nån gång under resan. Det blir nästan säkrast för alla att slippa s...

​Allt för sjön 2017 - en höjdpunkt ...

Pressmeddelande från Stokholmsmässan: Förra helgen avslutades Allt fö...

Norge bygger världens första tunnel...

Lastfartygsvägen längs Norges kust är farlig och det är många ol...

Horizontseglarpodden forskar i Sear...

Härliga helg och ännu mer poddtips! Till lördagsfrukosten idag kanske senas...

I huvudet på en taktiker - Quantum ...

Quantum Racing fungerar i princip som Quantum Sails testpanel på vattnet i sin TP52a...
















































x