MJUKA KONSERVER

Augusti 07, 2015 @ 07:28:15   Foto Martin Gadman

Mjuka konserver. Foto Martin Gadman
Mjuka konserver. Foto Martin Gadman
1 AV 3

Mjuka konserver

Varm, god mat under kappsegling utan kök

 

Äntligen börjar säsongen närma sig på riktigt och det är dags att börja planera. Vilka race skall seglas? Vilken besättning skall vara med? Vad behöver fixas till båten och vad behöver besättningen? Men den viktigaste frågan av dem alla är troligen: Vad blir det för mat?

 

 

Besättningen ja, de behöver förutom rätt kläder även energi. En seglare utan energi får svårt att fokusera på rätt sak, att driva båten så snabbt som möjligt mot mål.

 

Vad ska vi äta och vem ska fixa maten? För dagsrace är detta ofta inget större problem, man äter rejält innan start och fyller på med en matsäck för dagen efter tycke och smak.

 

Men när det kommer till seglingar över natten eller havskappseglingar under flera dygn så blir det genast mer komplext. Vilken väg skall man gå? Hemlagad mat skall tillagas eller beställas i förtid, frysas eller förvaras kallt och sedan värmas på ett effektivt sätt under segling. Det kräver en ugn att värma maten i och ofta en person under däck under en längre tid och man måste äta när maten serveras.

 

Det andra klassiska alternativet är frystorkat. Det är välbeprövat och funkar som energi men är ofta inte särskilt gott. Den där jäsande känslan som kommer när man ätit upp frystorkat lite för tidigt känner nog många av er igen. Även i detta fall kräver det att man värmer vatten i någon form av brännare eller på spis. En omständlig och tidskrävande process, speciellt i hårt väder.

 

Det positiva är att, liksom allt annat ombord, sker det utveckling och nya lösningar finns även inom detta område. Försvarsmakten har använt det sedan länge och det används flitigt i outdoor-världen och nu har även kappseglare fått upp ögonen för 24 hour meals mjukkonserver. Ett enkelt och gott sätt att få i sig energi!

 

24 hour meals mjukkonserver är färdiga rätter som värms i förpackningen och öppnas först när den skall ätas. Det finns ett 15-tal olika rätter att välja på, baserade på tonfisk, kött, kyckling eller vegetariskt. Alla rätter smakar riktigt bra och är mycket närmare riktig mat än du tror. Varje rätt innehåller mellan 550-650 kcal vilket är ett bra energiinnehåll i en måltid för en aktiv seglare. Påsarna kan förvaras i rumstemperatur och har en hållbarhet på 2-3 år.

 

Och nu till det bästa, uppvärmningen. Den sker genom att du stoppar in mjukkonserven i en värmepåse. I värmepåsen finns en ”impregnerad servett”, du tillsätter sedan ca en halv deciliter vatten, t.ex. sjövatten.

7-8 min senare är maten varm och färdig att ätas. Varje besättningsmedlem kan värma sin påse när de känner för att äta och det är riktig lagad mat som smakar gott och innehåller bra med energi.

 

Vi testade 24 hour meals första gången på ÅF Offshore Race för några år sedan. Vi var helt bestämda på att köra den klassiska frystorkade maten igen, men blev övertalade att testa dessa mjukkonserver. Vi var lite tveksamma innan vi förstod vilka fördelar det innebar. Vi fick med oss några fler team nästkommande år och vi var alla supernöjda med detta.

 

Idag äter vi inget annat ombord vid segling, oavsett vilken typ av race det är. Att få ett varmt mål mat på 7-8 min, mellan intensiva banrace, utan att tillsätta annat än vatten, What’s not to like?

 

Text och foto Martin Gadman















KOMMENTERA

bertcyrs01Posted March 18, 2017 at 06:03

Magnificent ideas you are obtaining out on this website Top 10 Brain Supplements
Reply
DominicPosted March 27, 2017 at 15:35

I am sure many readers would surely be attracted by your website. Hydroxycut Hardcore Elite
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Svenska segla...

Det är alltid intressant att summera föregående vecka utefter vad som var mest läst på hemsidan. Av erfarenhet vet vi på redaktionen vad ni läsare tycke...

WMRT: LIVESÄNDNING FRÅN PERTH - DAC...

Livesändningen startade runt sex imorse svensk tid och vi har fått se Mån...

Klassisk välta-i-hamnen-film

Klassisk situation som vi har sett tidigare... Vid storm försöka ta skydd i hamn...

PAC52, amerikanernas nya favorit? (...

Den amerikanska västkusten har fått en nyfavoritklass: Pac52, båten som s...

SIST MEN INTE MINST, NU ÄR GROUPAMA...

Vi har ändå anat den, tappat intresset och nära glömt att Groupama fa...
















































x