MJUKA KONSERVER

Augusti 07, 2015 @ 07:28:15   Foto Martin Gadman

Mjuka konserver. Foto Martin Gadman
Mjuka konserver. Foto Martin Gadman
1 AV 3

Mjuka konserver

Varm, god mat under kappsegling utan kök

 

Äntligen börjar säsongen närma sig på riktigt och det är dags att börja planera. Vilka race skall seglas? Vilken besättning skall vara med? Vad behöver fixas till båten och vad behöver besättningen? Men den viktigaste frågan av dem alla är troligen: Vad blir det för mat?

 

 

Besättningen ja, de behöver förutom rätt kläder även energi. En seglare utan energi får svårt att fokusera på rätt sak, att driva båten så snabbt som möjligt mot mål.

 

Vad ska vi äta och vem ska fixa maten? För dagsrace är detta ofta inget större problem, man äter rejält innan start och fyller på med en matsäck för dagen efter tycke och smak.

 

Men när det kommer till seglingar över natten eller havskappseglingar under flera dygn så blir det genast mer komplext. Vilken väg skall man gå? Hemlagad mat skall tillagas eller beställas i förtid, frysas eller förvaras kallt och sedan värmas på ett effektivt sätt under segling. Det kräver en ugn att värma maten i och ofta en person under däck under en längre tid och man måste äta när maten serveras.

 

Det andra klassiska alternativet är frystorkat. Det är välbeprövat och funkar som energi men är ofta inte särskilt gott. Den där jäsande känslan som kommer när man ätit upp frystorkat lite för tidigt känner nog många av er igen. Även i detta fall kräver det att man värmer vatten i någon form av brännare eller på spis. En omständlig och tidskrävande process, speciellt i hårt väder.

 

Det positiva är att, liksom allt annat ombord, sker det utveckling och nya lösningar finns även inom detta område. Försvarsmakten har använt det sedan länge och det används flitigt i outdoor-världen och nu har även kappseglare fått upp ögonen för 24 hour meals mjukkonserver. Ett enkelt och gott sätt att få i sig energi!

 

24 hour meals mjukkonserver är färdiga rätter som värms i förpackningen och öppnas först när den skall ätas. Det finns ett 15-tal olika rätter att välja på, baserade på tonfisk, kött, kyckling eller vegetariskt. Alla rätter smakar riktigt bra och är mycket närmare riktig mat än du tror. Varje rätt innehåller mellan 550-650 kcal vilket är ett bra energiinnehåll i en måltid för en aktiv seglare. Påsarna kan förvaras i rumstemperatur och har en hållbarhet på 2-3 år.

 

Och nu till det bästa, uppvärmningen. Den sker genom att du stoppar in mjukkonserven i en värmepåse. I värmepåsen finns en ”impregnerad servett”, du tillsätter sedan ca en halv deciliter vatten, t.ex. sjövatten.

7-8 min senare är maten varm och färdig att ätas. Varje besättningsmedlem kan värma sin påse när de känner för att äta och det är riktig lagad mat som smakar gott och innehåller bra med energi.

 

Vi testade 24 hour meals första gången på ÅF Offshore Race för några år sedan. Vi var helt bestämda på att köra den klassiska frystorkade maten igen, men blev övertalade att testa dessa mjukkonserver. Vi var lite tveksamma innan vi förstod vilka fördelar det innebar. Vi fick med oss några fler team nästkommande år och vi var alla supernöjda med detta.

 

Idag äter vi inget annat ombord vid segling, oavsett vilken typ av race det är. Att få ett varmt mål mat på 7-8 min, mellan intensiva banrace, utan att tillsätta annat än vatten, What’s not to like?

 

Text och foto Martin Gadman















KOMMENTERA

asaPosted December 09, 2017 at 13:31

Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article. I will be sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I’ll certainly comeback. Discount bro
Reply
eunicePosted December 11, 2017 at 05:38

This kind of blog site is truly wonderful Performix SST Reviews
Reply
dsdsdsdPosted December 14, 2017 at 12:52

You have done a great job on this article. It’s very readable and highly intelligent. You have even managed to make it understandable and easy to read. You have some real writing talent. Thank you. more information
Reply
sjadnePosted December 14, 2017 at 16:19

I can’t imagine focusing long enough to research; much less write this kind of article. You’ve outdone yourself with this material. This is great content. West Indies
Reply
AndyPosted December 15, 2017 at 06:52

I recently found your blog and I find it extremely interesting.
Reply
JakePosted December 15, 2017 at 06:53

You always come up with helpful and timely information. I will take this information and add your site to my list. Cheers! Do Testosterone Supplements Work
Reply
eunicePosted December 16, 2017 at 01:28

Thanks for the tasks you have created fabulous and brilliant info Performix SST Side Effects
Reply
asaPosted December 16, 2017 at 13:19

Great articles and great layout. Your blog post deserves all of the positive feedback it’s been getting. Virtual Office
Reply
asaPosted December 17, 2017 at 13:06

Hello, I have browsed most of your posts. This post is probably where I got the most useful information for my research. Thanks for posting, maybe we can see more on this. Are you aware of any other websites on this subject. recovering books
Reply
asaPosted December 18, 2017 at 11:08

I was reading your article and wondered if you had considered creating an ebook on this subject. Your writing would sell it fast. You have a lot of writing talent. local seo
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Vattenskidor bakom Hobie 18 - (video)

Vem trodde att en liten Hobie 18 katamaran kunde dra en vattenskidåkare bakom sig? Detta klipp är från 1985 på Keuka Lake i New York.  

Francois Gabart slår ännu ett rekord!

Francois Gabart har nu korsat ekvatorn och fortsätter att utöka sin ledning mot d...

Kul eller farlig vinteraktivitet? -...

Ett gäng barn hoppar i en kanot som körs ner för en snöig backe ner i s...

Nyhet: Wauquiez Pilot Saloon 42

Sedan lanseringen av Pilot Saloon-serien 1991 har det franska varvet Wauquiez levererat mer...

Undoms-VM i Kina - Dag 1: Svenskbåt...

Idag gick första dagen av stapeln för Ungdoms-VM i segling där den bäst...




















































x