SAFRAN

Juli 18, 2015 @ 07:45:01   Foto Jean Marie Liot

Photo Fiancos Van Malleghem / OPPI
Photo Fiancos Van Malleghem / OPPI
1 AV 8

Senaste IMOCA’n sjösatt
Safran

 

Den 5 mars sjösattes den första båten av den nya generationen IMOCA 60 under jubel, saft och ballonger. Skipper Morgan Lagraviere höll ett inspirerande tal och konstaterade att ingenting kommer bli sig likt för hans del de kommande åren. För oss på läktaren blir upptakten inför Vendee Globe 2016 otroligt intressant att följa.

 

Safran är den senaste IMOCA designen av den framgångsrika konstellationen VLPT-Guillame Verdier – som också har nya Banque Populaire 8 och St. Michel Vibrac under byggnation. Den förra Safranskippern, Marc Guillemot, har de senste två åren bidragit med sina 30 års erfarenheter på haven. Att Marc är väldigt stolt över resultatet är ingen underdrift. Nya skippern Morgan Lagraviere har gjort två Atlantöverfarter på gamla Safran (som var första och enda IMOCA 60 med välvda foils) för att få erfarenhet och ge input på designen, främst på sittbrunn och segelhanteringssystem. En induviduell anpassning av systemen underlättar manövrar och passar således skipperns seglingsstil. CDK-Boatyard i Lorient har levererat en båt som på papperet ser väldigt hal ut, speciellt sticker de coola välvda v-foilsen på sidorna ut. Det blir en intressant manöver när båten ska lägga till vid bryggan; det gäller att ha full koll på v-foilsen och spridarna som stabiliserarar masten annars…

 

De nya IMOCA reglerna stipulerar att man på alla nybyggen använder samma köl och master. Kölblad och bulb ska ha samma design och vikt (one design). Det finns två mastmodeller att välja mellan. Klassisk med spridare, ej roterande. Eller en roterande vingmast. Båda har lägsta viktspecifikationer och bestämmer var balanscenter ska vara (alltså one design).

 

Äldre båtar kan fortfarande vara konkurrenskraftiga då det finns ett par “farfarsregler”. Äldre IMOCA 60 får fortsätta att använda numera förbjudna interceptors, distansmaterial bestående av kevlar honeycomb (som är 20 % lättare än nu godkända nomex), master som överstiger 28 meter, master som är lättare än nuvarande regler. Kanske kan t ex. MACIF (förra vinnaren av VG) vara båten som gäller även under VG 2016?

 

Det som i huvuddrag skiljer Safran från äldre generationer är masten är placerad ännu längre bak (som på moderna trimaraner, MOD 70). Bredden ligger på närmare 6 meter, ca en tredjedel av längden. Sittbrunnen har blivit djupare för att skydda besättningen bättre. Stäven är fylligareungefär som på som trendsättaren och vinnaren av VOR ‘‘Groupama’’ för att annat ge mer lyft (torrare reaching, undanvindar) och mer ttvträtande moment. Skrovsidorna är högre än tidigare för att ge bättre rätande moment och torrare segling. Men det som trots allt sticker ut mest är de v-formade foilsen som i form påminner om konstären Dalis mustascher – en liten spaning alltså. V-foilsen erbjuder mer stabilitet (fart) och lyft (mindre våt yta = mer fart) men också tillräckligt med lateralt motstånd för att kunna kryssa effektivt.

 

Safran är designad för att vinna Vendee Globe 2016 (ensamkappsegling runt jorden non stop) men också för race som Transat Jacques Fabre (två ombord) och Route du Rum (ensamkappsegling). Man kan påstå att samtliga race är rena undanvindsrace med en teoretisk kryssprocent på 10%. Att offra bra kryssegenskaper för grymma reaching och undanvindsegenskaper är ett givet val.

 

Den stora frågan är hur mycket snabbare den nya generationen är gentemot de äldre? Det kluriga är att ingen vet och varken VLPT, Safran eller de andra teamen har kommunicerat möjliga fartvinster med v-foilsen. På klassiskt VOR maner planerar Safran att snabbast möjligt segla mot Kanarieöarna för att i lugn och ro (långt från konkurrenternas ögon) testa och finetrimma båten. Det kan nog dröja ända till Fastnet Race (augusti) innan vi får se nya och gamla IMOCA’s tävla mot varandra. Nya Banque Populaire 8 och St Michel Vibrac kommer givetvis om båtarna är redo. Om inget kommer ut innan är det först då några kloka slutsatser om fart kan dras. Det stora genrepet inför Vende Globe är höstens Transat Jacques Vabre (le Havre till Itajai, start 25 oktober). Hur det än utvecklar sig blir det otroligt intressant att hänga med racet mot den ultimata utmaningen, Vendee Globe 2016 med start den 26 november från Les Sables d’Olonne.

 

Text Calle Hennix

 

 

IMOCA 60 ‘‘SAFRAN’’ SPECIFIKATIONER:

 

LÄNGD: 18.28 m (60ft)

BREDD: 5.80 m

DJUPGÅENDE: 4.50 m

VIKT: Runt 6,5 ton

MAST: Roterande vingmast

MAINSAIL: 160 m²

GENNAKER: 280 m²

SOLENT: 150 m²

STAYSAIL: 100 m²

 

DESIGNER: The VPLP firm and Guillaume Verdier

BYGGARE: CDK naval boatyard / Lorient

HEMMA HAMN: La Trinité-sur-Mer (Morbihan / France)

SJÖSATT: 5 Mars 2015

 

SAFRAN

 































KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Finalen av Perth Match Cup - sista ...

Imorgon startar den första deltävlingen av årets World Matchracing Tour, WMRT Australia som seglas i Perth. Inför denna hölls en kvaltävling, Perth Match Cup, d&au...

Stockholm International Team Race R...

Stockholm International Team Race Regatta går i år av stapeln den 25-28 maj p&...

HAR DU KOLL PÅ SVENSKA KAPPSEGLINGA...

Har du koll på svenska kappseglingar? Det kan du ha ny...

HAR DU KOLL PÅ SVENSKA KAPPSEGLINGA...

Har du koll på svenska kappseglingar? Det kan du ha ny...

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Ny typ av til...

Det är alltid intressant att summera föregående vecka utefter vad som var ...
















































x