Dehler 34V

Dehler 34SV

Vi fortsätter att lyfta fram segelbåtar på begagnatmarknaden och nu har turen kommit till Dehler 34SV. Till vår hjälp har vi Anders Nilsson. Anders började segla vid 11 års ålder och har ägnat sig åt en mängd olika klasser och typer av kölbåtar. Han är ett välkänt namn i seglarkretsar, inte minst i Öresundsområdet genom bloggen ”Öresund regatta” som han startade 2007. Det var också då han köpte sin Dehler 34SV Grynet som han familje- och kappseglar aktivt sedan dess.

Dehler 34SV dök upp på marknaden 2007 och ansågs vara en synnerligen lyckad 34-fotare med bra seglingsegenskaper. Båten är designad för både crusing- och kappsegling. Den har rorkult och storskot som går på skena akter om sittbrunnen vilket skapar extra utrymme. I originalutförandet kommer båten med aluminiummast samt kick från Seldén och övrig däcksutrusning som taljor och block från Harken. Segelgarderoben kommer från North Sails och består av storsegel, fock, genua på rulle samt gennaker på peke i kolfiber.

Efter att ha kappseglat en First 36.7 under några år var Anders ute efter en båt för att segla i IMS 670-klassen och han köpte sin Dehler 34SV direkt från ritbordet. – Jag gjorde beställningen i september 2007 och fick båten i juni 2008. Under samma period beslutade man sig för att stryka IMS 670-klassen och köra efter ORCi istället. Det ursprungliga skälet till båtköpet var borta men jag fortsatte att kappsegla som vanligt i Öresund där vi idag kör en blandning av SRS och Dansk Handicap (DH).

Anders tycker att båten lämpar sig utmärkt för cruising. Båten är välutrustad och har det mesta man kan önska vad gäller komfort. Går man ner i ruffen hittar man ett framåtvänt L-format pentry på babord sida. Till styrbord om trappan finns toalett och navigationsplats och i salongen en U-formad soffa som kan bäddas upp till dubbelkoj samt en längsgående soffa. Man har dubbelkoj på babord sida och bra akterkojer och en fin förpik. – Man bor väldigt bra. Båten har påkostad cruisinginredning med fina trädetaljer som ger en lyxig känsla, kommenterar Anders.

Vad gäller seglingsegenskaperna menar Anders att båten är väldigt allround. – Hon seglar väl i ett brett spektra av förhållanden men går extra bra i vindar på mellan 3 till 6 m/s. Hon är fantastisk på undanvinden i hårdvind, stabil och man kan segla högt utan krångel. På Anders entusiasm att döma kanske det är just i de lägena som hon gör extra mycket skäl för den kaxiga lilla tjej hon är döpt efter.

”Båten är välutrustad och har det mesta man kan önska vad gäller komfort. Går man ner i ruffen hittar man ett framåtvänt L-format pentry på babord sida. Till styrbord om trappan finns toalett och navigationsplats och i salongen en U-formad soffa som kan bäddas upp till dubbelkoj samt en längsgående soffa. Man har dubbelkoj på babord sida och bra akterkojer och en fin förpik.”

Anders har själv designat däckslayouten för att få den precis som han vill. Han har också satt på backstag och förlängt genuaskenorna för att kunna segla med stor genua. Anders segel kommer från Gransegel. Han sticker inte under stol med att besättningen har lagt mycket tid på att experimentera för att hitta maximal fart och höjd. – Vi körde bland annat för lite rejk i början, berättar Anders och fortsätter. Det är först nu, när vi har rejkat mer, som vi tycker att vi har fått ordentlig fart på henne. En svår nöt att knäcka. Man behöver också vikten på kanten. Vi försöker vara 7 till 8 stycken ombord när vi kappseglar.

Dehler-båtar från den här tidsperioden är kända för att vara robusta och av bra kvalitet. Anders påpekar t ex att däck och skrov är laminerade ihop. – Modellen har inga generella svagheter i konstruktionen vad jag känner till, det enda problemet som jag har stött på är läckage vid prismorna på rufftaket. Det är en ganska lätt sak att åtgärda men lite irriterande om det inte är torrt, påpekar Anders.

Jag frågar vad som varit säsongens höjdpunkt och Anders lyfter fram vinsten i GVA Marstrand Big Boat Race där Grynet slutade som nummer 9 i totalen. Han lyfter även fram EM i Sandhamn. – Ett mycket bra arrangemang som gav mersmak trots jumboplatsen. Konkurrens var stentuff och toppbesättningarna otroligt professionella. Det stora målet nästa säsong är att köra ORCi-VM i Tyskland. Vi har seglat i många år i Öresund och nu är det dags för en rejäl vitamininjektion, avslutar Anders.

Båtspecifikation

Design: Simonis/Voogd

Konstruktionsår: 2007

Löa: 10,51 m

Lvl: 9,38 m

Bredd: 3,49 m

Djup: 1,95 m

Vikt: 5 200 kg

Köl: järn/bly, 1 860 kg

Stor: 42,5 m2

107% fock: 32,9 m2

Spinn: 100 m2

Motor: Volvo Penta 30 HP

LYS/SRS: 1,27

Top