JOHAN WIGFORSS - BAKOM KULISSERNA

Mars 05, 2012 @ 23:22:03   Foto SEARCHMAGAZINE

JOHAN WIGFORSS - BAKOM KULISSERNA
1 AV 14

Fysträning med Johan Wigforss

 

Vi är säkert många som har en jolle hemma eller på lantstället. Jag tror dessutom att det finns en hel del bland oss som efter en lyckad poängsegling har funderat på om det ändå inte är ett OS man borde satsa på. Eller så har man haft möjligheten att få möta några av våra landslagsseglare i sammanhang som t ex mästarnas mästare och tyckt att ”de skulle man nog kunna slå”. Alla ni som vill leva kvar i illusionen att man på något år skulle kunna träna sig till ett olympiskt spel gör nog bäst i att sluta läsa nu. Alla andra som vill lära sig hur mycket jobb det ligger bakom för att nå toppen i en os-klass kommer förhoppningsvis fascineras över, och inspireras av, det som följer.

 

Med hjälp av Johan Wigforss skall vi få en inblick i den träningen som ligger utanför seglingen på vattnet. Johan har i många år tillhört den absoluta toppen i svensk lasersegling och i över tio år deltagit i otaliga internationella regattor och mästerskap. Laser är en av de fysiskt mest krävande båtarna i os-programmet och ställer därmed speciellt höga krav på fysträningen.

 

   Vi börjar med att ställa den enkla frågan till Johan varför man överhuvudtaget skall fysträna som laserseglare? – ”Lasern kräver mest allroundstyrka. Det finns både ett styrkemoment och ett konditionsmoment i laserseglingen. Styrkemomentet ligger framför allt i att man använder kroppen som hävarm och då är det både ben och bål men även axlar och armar som jobbar mycket. Om man tar en tävling så tar ett race cirka 60 minuter och ibland blir det tre race om dagen. Det sliter ganska hårt på kroppen och kräver mer en uthållig styrka än maxstyrka. Detta gör att det krävs en väldigt bra kondition för att kunna syresätta alla muskler under så lång tid. Jag skulle därför vilja beteckna laserseglingen som en konditionsidrott, där det krävs en viss basstyrka för att klara av grundmomenten i seglingen, snarare än en styrkeidrott. Blåser det mindre är det inte alls lika fysiskt men då är konditionen väldigt viktig för att orka hålla koncentrationen under en hel dag. Från 5-6 m/s är det dock fysiken som blir väldigt avgörande. Under kryssen i 10 m/s ligger pulsen på 80 till 90% av maxpulsen vilket är väldigt högt. Då gäller det att kunna jobba bort mjölksyran ur musklerna.”

 

   Det som dock ofta glöms bort, och som Johan är noga med att påpeka, är att en stor anledning till varför man fystränar är för att orka med träningen på vattnet. Den absolut största delen av seglingen sker inte på tävlingar utan just under hundratals timmar seglingsträning. För att kroppen skall klara av det och för att hålla sig skadefri krävs en gedigen grundträning.

 

   Vissa seglare har valt att koncentrera sig mer på styrketräningen. – ”Jag upplever det som om dessa är väldigt snabba under och precis efter starten men att de inte orkar syresätta sina muskler under ett helt race och därför inte alls har samma höga grundfart. Har man uppnått en bra basstyrka är det viktigare med konditionen och uthålligheten i musklerna än med maxstyrkan. Eftersom jag just nu, med mina 82-83 kg väger idealt för vindarna i England lägger jag cirka 70% på konditionsträning och 30% på styrketräningen för att orka driva båten under hela racet.”

 

   Hur ser då styrketräningen ut? – ”Jag har olika pass där vissa har betoning på explosivitet och maxstyrka med 3-4 repetitioner och andra med 10-12 repetitioner där jag lägger in konditionsmoment. Jag har gått mer åt att försöka kombinera övningar med varandra för att få upp pulsen och träna en mer funktionell styrka så att jag på ett bättre sätt kan använda styrkan i båten. Jag upplevde att jag var väldigt stark på just bicepscurl och benspark men hade svårt att använda styrkan i seglingsmomenten. Sedan är det mycket bålstyrka. Jag tror att bålen är kärnan till all styrketräning. Du blir inte starkare än vad du är i bålen!”

 

   Hur ser konditionsträningen ut? – ”Jag varierar väldigt mycket mellan olika former och intensitet. Vissa pass lägger jag in styrkemoment som stakningen under längd- och rullskidåkningen eller tunga intervaller på cykling och löpning medan andra är långa lågintensiva pass. Personligen tycker jag att löpningen är roligast och enklast att genomföra. Är man sliten i benen efter tävlingar eller tunga träningsperioder är det väldigt bra att kunna avlasta benmusklerna med t ex stakning och belasta bålen och armarna mer istället. Cykling som är en favorit bland laserseglare är optimalt för längre lågintensiva distanspass. Av konditionsträningen blir det cirka 60-70% distanspass och resten intervallpass. Distanspass ligger på mellan 2 till 5 timmar. Intervallpassen kan vara över på 40 minuter men sliter trots det betydligt mer på kroppen. Jag tror att det är väldigt viktigt med distanspass för oss seglare för att lära kroppen att jobba med energiförbrukningen. Det är ofta långa dagar på vattnet där man inte alltid har möjligheten att fylla på energidepåerna. Det är därför viktigt att lära kroppen att utnyttja alla energiresurser.”

 

Fysträningen skiljer sig väldigt mycket mellan tränings- och tävlingssäsong. Här är ett utdrag ur Johans träningsdagbok.

 

Hård vecka, Träningsperiod maj Segling/Fys hemma

 

Måndag:

1h Styrka (helkropp)

2h Segling (mellanvind)

2h Cykel (medelhårt)

Tisdag:

2h Segling (mellan/hårdvind)

1,5h Rullskidor (Backintervaller)

Onsdag:

2h Segling (hårdvind)

1h Styrka (ben, bål)

1h Simning

Torsdag:

2,5h Segling (lätt/mellan vind)

1,5h Kondition (tröskelintervaller, rodd-cykel-löpning).

1h Stryka (överkropp)

Fredag:

2h Segling (mellanvind)

2h Rullskidor (dist/intervall)

Lördag:

4h Cykel (lugn distans)

Söndag:

Vila

 

Lugnare träningsvecka med tävling på helg

Måndag:

2h Segling

1h Styrka

Tisdag:

2,5 Segling

1,5h Rullskidor

Onsdag:

2,5 Segling

1h Styrka

Torsdag:

2h Segling

1h Löpning

Fredag:

Vila / alt. lättare styrka/kondition 1-2h

Lördag:

3h Segling (race)

0,5 återhämtning (löpning/cykel)

Söndag:

2h Segling (race)

0,5 återhämtning (löpning/cykel)

 

Att komma upp i denna träningsmängd tar många år och kräver en bra grundträning under ungdomsåren. Det kan vara svårt att som junior tänka så långsiktigt i den vardagliga träningen. – ”När jag var yngre tränade jag bara efter det som stod på träningsschemat utan att tänka så mycket. Ofta tränade man väldigt hårt i perioder för att sedan träna för lite. Jag har med åren tränat mycket mer och systematiskt. Det krävs att man får en kontinuitet i sin träning och inte tvingas göra uppehåll på grund av skador och sjukdomar.”

 

Det är här den kanske viktigaste delen av träningen kommer in i bilden. Vila! Att vila rätt är helt avgörande för framgångsrik träning. – ”Till skillnad från när jag var yngre räknas sjukdoms- och resdagar inte som vilodagar längre.”

 

Avslutningsvis skall sägas att Johan tillhör de seglare som lägger väldigt mycket tid på träningen utanför seglingen. För alla er som någon gång själv har kört eller följt vasaloppet kan nämnas att Johan i vintras gick i mål som 216 på en tid på 4 timmar och 33 minuter. Som med allt annat skiljer sig naturligtvis träningssätt och mängd från seglare till seglare och anpassas till flera faktorer som t ex båttyp och ens personliga grundfysik d v s längd och vikt.

 

Att lägga på minnet:

Man fystränar för att orka träna på vattnet.

Du blir inte starkare än vad du är i bålen.

Lär kroppen träna på låg energi.

Sjuk- och resdagar är inga vilodagar.

 

Johan Wigforss sponsras av Ramirent, Veidekke, GKSS, SWE Sailing Team, SOK, Houdini, Dalblads Nutrition, Suunto, Sportsupport center, X-Kross.

 

Text Johann Knigge

Bild Search Magazine
















































KOMMENTERA

asidPosted December 09, 2017 at 12:06

This was really an interesting topic and I kinda agree with what you have mentioned here! Odong Odong
Reply
FrivPosted December 11, 2017 at 08:54

friv the game is new flash games which are expected to be the best Friv 4 games to play. You can find all game Friv 4 school free in Friv 2018 and Friv 4 School .Friv 2018 is one of the number one websites that offers thousands of exciting games around the world with high quality. Here, you can search for games in any category. We guarantee that your satisfaction is our pleasure. Tủ nấu cơm máy làm Ðá
Reply
asaPosted December 11, 2017 at 12:00

This is my first time i visit here and I found so many interesting stuff in your blog especially it's discussion, thank you. look at this
Reply
asidPosted December 11, 2017 at 12:07

Wow, what a video it is! Really pleasant quality video, the lesson given in this video is really informative. genuine instagram followers
Reply
prince U.SPosted December 12, 2017 at 13:25

This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I love seeing blog that understand the value. Im glad to have found this post as its such an interesting one! I am always on the lookout for quality posts and articles so i suppose im lucky to have found this! I hope you will be adding more in the future... prince or princess guide
Reply
asdasdPosted December 12, 2017 at 16:00

Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also…I’m happy to find so many useful info here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. go here
Reply
prince U.SPosted December 13, 2017 at 10:52

Interesting topic for a blog. I have been searching the Internet for fun and came upon your website. Fabulous post. Thanks a ton for sharing your knowledge! It is great to see that some people still put in an effort into managing their websites. I'll be sure to check back again real soon. pianoforall review
Reply
dfdfdPosted December 14, 2017 at 10:30

KommenteraAn fascinating discussion is value comment. I think that it is best to write extra on this matter. it won’t be a taboo topic however generally people are not enough to talk on such topics. To the next. Cheers click here
Reply
prince U.SPosted December 14, 2017 at 10:42

This article gives the light in which we can observe the reality. This is very nice one and gives indepth information. Thanks for this nice article. visit site
Reply
asidPosted December 14, 2017 at 12:54

Wow, what a video it is! Really pleasant quality video, the lesson given in this video is really informative. womens clothing
Reply
afreenPosted December 15, 2017 at 12:17

You know your projects stand out of the herd. There is something special about them. It seems to me all of them are really brilliant https://eveningdesertsafari.com
Reply
prince U.SPosted December 16, 2017 at 09:34

Really a great addition. I have read this marvelous post. Thanks for sharing information about it. I really like that. Thanks so lot for your convene. tesco flowers delivered
Reply
asaPosted December 16, 2017 at 10:40

Hi, I find reading this article a joy. It is extremely helpful and interesting and very much looking forward to reading more of your work.. Tide Charts
Reply
johnb6174Posted December 16, 2017 at 11:33

I have recently started a blog, the info you provide on this site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work. http://www.starwintech.com/ http://horseservices.ca/ http://subcomon.com/
Reply
asaPosted December 16, 2017 at 12:48

Yes i am totally agreed with this article and i just want say that this article is very nice and very informative article.I will make sure to be reading your blog more. You made a good point but I can't help but wonder, what about the other side? !!!!!!THANKS!!!!!! Serviced offices
Reply
StromvergleichPosted December 17, 2017 at 16:22

I truly appreciate this post. I’ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again! - See more at: Stromvergleich
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Vattenskidor bakom Hobie 18 - (video)

Vem trodde att en liten Hobie 18 katamaran kunde dra en vattenskidåkare bakom sig? Detta klipp är från 1985 på Keuka Lake i New York.  

VOR: SE STARTEN AV LEG 3 MED OSS

Nu är det dags för ännu en start. Den här gången väntar den...

Francois Gabart slår ännu ett rekord!

Francois Gabart har nu korsat ekvatorn och fortsätter att utöka sin ledning mot d...

Kul eller farlig vinteraktivitet? -...

Ett gäng barn hoppar i en kanot som körs ner för en snöig backe ner i s...

Nyhet: Wauquiez Pilot Saloon 42

Sedan lanseringen av Pilot Saloon-serien 1991 har det franska varvet Wauquiez levererat mer...




















































x