JOHAN WIGFORSS - BAKOM KULISSERNA

Mars 05, 2012 @ 23:22:03   Foto SEARCHMAGAZINE

JOHAN WIGFORSS - BAKOM KULISSERNA
1 AV 14

Fysträning med Johan Wigforss

 

Vi är säkert många som har en jolle hemma eller på lantstället. Jag tror dessutom att det finns en hel del bland oss som efter en lyckad poängsegling har funderat på om det ändå inte är ett OS man borde satsa på. Eller så har man haft möjligheten att få möta några av våra landslagsseglare i sammanhang som t ex mästarnas mästare och tyckt att ”de skulle man nog kunna slå”. Alla ni som vill leva kvar i illusionen att man på något år skulle kunna träna sig till ett olympiskt spel gör nog bäst i att sluta läsa nu. Alla andra som vill lära sig hur mycket jobb det ligger bakom för att nå toppen i en os-klass kommer förhoppningsvis fascineras över, och inspireras av, det som följer.

 

Med hjälp av Johan Wigforss skall vi få en inblick i den träningen som ligger utanför seglingen på vattnet. Johan har i många år tillhört den absoluta toppen i svensk lasersegling och i över tio år deltagit i otaliga internationella regattor och mästerskap. Laser är en av de fysiskt mest krävande båtarna i os-programmet och ställer därmed speciellt höga krav på fysträningen.

 

   Vi börjar med att ställa den enkla frågan till Johan varför man överhuvudtaget skall fysträna som laserseglare? – ”Lasern kräver mest allroundstyrka. Det finns både ett styrkemoment och ett konditionsmoment i laserseglingen. Styrkemomentet ligger framför allt i att man använder kroppen som hävarm och då är det både ben och bål men även axlar och armar som jobbar mycket. Om man tar en tävling så tar ett race cirka 60 minuter och ibland blir det tre race om dagen. Det sliter ganska hårt på kroppen och kräver mer en uthållig styrka än maxstyrka. Detta gör att det krävs en väldigt bra kondition för att kunna syresätta alla muskler under så lång tid. Jag skulle därför vilja beteckna laserseglingen som en konditionsidrott, där det krävs en viss basstyrka för att klara av grundmomenten i seglingen, snarare än en styrkeidrott. Blåser det mindre är det inte alls lika fysiskt men då är konditionen väldigt viktig för att orka hålla koncentrationen under en hel dag. Från 5-6 m/s är det dock fysiken som blir väldigt avgörande. Under kryssen i 10 m/s ligger pulsen på 80 till 90% av maxpulsen vilket är väldigt högt. Då gäller det att kunna jobba bort mjölksyran ur musklerna.”

 

   Det som dock ofta glöms bort, och som Johan är noga med att påpeka, är att en stor anledning till varför man fystränar är för att orka med träningen på vattnet. Den absolut största delen av seglingen sker inte på tävlingar utan just under hundratals timmar seglingsträning. För att kroppen skall klara av det och för att hålla sig skadefri krävs en gedigen grundträning.

 

   Vissa seglare har valt att koncentrera sig mer på styrketräningen. – ”Jag upplever det som om dessa är väldigt snabba under och precis efter starten men att de inte orkar syresätta sina muskler under ett helt race och därför inte alls har samma höga grundfart. Har man uppnått en bra basstyrka är det viktigare med konditionen och uthålligheten i musklerna än med maxstyrkan. Eftersom jag just nu, med mina 82-83 kg väger idealt för vindarna i England lägger jag cirka 70% på konditionsträning och 30% på styrketräningen för att orka driva båten under hela racet.”

 

   Hur ser då styrketräningen ut? – ”Jag har olika pass där vissa har betoning på explosivitet och maxstyrka med 3-4 repetitioner och andra med 10-12 repetitioner där jag lägger in konditionsmoment. Jag har gått mer åt att försöka kombinera övningar med varandra för att få upp pulsen och träna en mer funktionell styrka så att jag på ett bättre sätt kan använda styrkan i båten. Jag upplevde att jag var väldigt stark på just bicepscurl och benspark men hade svårt att använda styrkan i seglingsmomenten. Sedan är det mycket bålstyrka. Jag tror att bålen är kärnan till all styrketräning. Du blir inte starkare än vad du är i bålen!”

 

   Hur ser konditionsträningen ut? – ”Jag varierar väldigt mycket mellan olika former och intensitet. Vissa pass lägger jag in styrkemoment som stakningen under längd- och rullskidåkningen eller tunga intervaller på cykling och löpning medan andra är långa lågintensiva pass. Personligen tycker jag att löpningen är roligast och enklast att genomföra. Är man sliten i benen efter tävlingar eller tunga träningsperioder är det väldigt bra att kunna avlasta benmusklerna med t ex stakning och belasta bålen och armarna mer istället. Cykling som är en favorit bland laserseglare är optimalt för längre lågintensiva distanspass. Av konditionsträningen blir det cirka 60-70% distanspass och resten intervallpass. Distanspass ligger på mellan 2 till 5 timmar. Intervallpassen kan vara över på 40 minuter men sliter trots det betydligt mer på kroppen. Jag tror att det är väldigt viktigt med distanspass för oss seglare för att lära kroppen att jobba med energiförbrukningen. Det är ofta långa dagar på vattnet där man inte alltid har möjligheten att fylla på energidepåerna. Det är därför viktigt att lära kroppen att utnyttja alla energiresurser.”

 

Fysträningen skiljer sig väldigt mycket mellan tränings- och tävlingssäsong. Här är ett utdrag ur Johans träningsdagbok.

 

Hård vecka, Träningsperiod maj Segling/Fys hemma

 

Måndag:

1h Styrka (helkropp)

2h Segling (mellanvind)

2h Cykel (medelhårt)

Tisdag:

2h Segling (mellan/hårdvind)

1,5h Rullskidor (Backintervaller)

Onsdag:

2h Segling (hårdvind)

1h Styrka (ben, bål)

1h Simning

Torsdag:

2,5h Segling (lätt/mellan vind)

1,5h Kondition (tröskelintervaller, rodd-cykel-löpning).

1h Stryka (överkropp)

Fredag:

2h Segling (mellanvind)

2h Rullskidor (dist/intervall)

Lördag:

4h Cykel (lugn distans)

Söndag:

Vila

 

Lugnare träningsvecka med tävling på helg

Måndag:

2h Segling

1h Styrka

Tisdag:

2,5 Segling

1,5h Rullskidor

Onsdag:

2,5 Segling

1h Styrka

Torsdag:

2h Segling

1h Löpning

Fredag:

Vila / alt. lättare styrka/kondition 1-2h

Lördag:

3h Segling (race)

0,5 återhämtning (löpning/cykel)

Söndag:

2h Segling (race)

0,5 återhämtning (löpning/cykel)

 

Att komma upp i denna träningsmängd tar många år och kräver en bra grundträning under ungdomsåren. Det kan vara svårt att som junior tänka så långsiktigt i den vardagliga träningen. – ”När jag var yngre tränade jag bara efter det som stod på träningsschemat utan att tänka så mycket. Ofta tränade man väldigt hårt i perioder för att sedan träna för lite. Jag har med åren tränat mycket mer och systematiskt. Det krävs att man får en kontinuitet i sin träning och inte tvingas göra uppehåll på grund av skador och sjukdomar.”

 

Det är här den kanske viktigaste delen av träningen kommer in i bilden. Vila! Att vila rätt är helt avgörande för framgångsrik träning. – ”Till skillnad från när jag var yngre räknas sjukdoms- och resdagar inte som vilodagar längre.”

 

Avslutningsvis skall sägas att Johan tillhör de seglare som lägger väldigt mycket tid på träningen utanför seglingen. För alla er som någon gång själv har kört eller följt vasaloppet kan nämnas att Johan i vintras gick i mål som 216 på en tid på 4 timmar och 33 minuter. Som med allt annat skiljer sig naturligtvis träningssätt och mängd från seglare till seglare och anpassas till flera faktorer som t ex båttyp och ens personliga grundfysik d v s längd och vikt.

 

Att lägga på minnet:

Man fystränar för att orka träna på vattnet.

Du blir inte starkare än vad du är i bålen.

Lär kroppen träna på låg energi.

Sjuk- och resdagar är inga vilodagar.

 

Johan Wigforss sponsras av Ramirent, Veidekke, GKSS, SWE Sailing Team, SOK, Houdini, Dalblads Nutrition, Suunto, Sportsupport center, X-Kross.

 

Text Johann Knigge

Bild Search Magazine
















































KOMMENTERA

JHONPosted July 25, 2016 at 11:33

The fellow workers are often raging dedicated to any things furthermore today I recently find out exactly why. cheap web hosting
Reply
JHONPosted July 26, 2016 at 10:04

Everything you comprehended will be proper, comprehend that you must crack the particular connection among present concrete floor and also fresh. You need to be cautious once you handle the particular concrete floor on the surfaces, due to the fact normally there exists a possiblity to crack. It will always be far better to obtain the aid of your specialist. www.bestgassmokers.com
Reply
jhonwattsonPosted July 26, 2016 at 16:07

Delight maintain this approach awesome succeed and additionally Document wait for a great deal more on your stunning blogs. Megapolis Hack
Reply
JHONPosted July 27, 2016 at 14:09

Need to investigation web pages by using suitable home elevators supplied issue and give the theifs to coach all of our impression as well as posting. obat pelancar haid
Reply
JHONPosted July 30, 2016 at 08:30

Delight maintain this approach awesome succeed and additionally Document wait for a great deal more on your stunning blogs. high quality backlinks
Reply
alexPosted July 30, 2016 at 11:42

Super-Duper site! I am Loving it!! Will come back again, Im taking your feed also, Thanks. Dissertation Help
Reply
alexPosted August 01, 2016 at 07:18

I gotta favorite this website it seems very helpful . how to start in an online business
Reply
okashaPosted August 04, 2016 at 00:47

Need to investigation web pages by using suitable home elevators supplied issue and give the theifs to coach all of our impression as well as posting. شركة مكافحة حشرات
Reply
hisitePosted August 04, 2016 at 00:49

I gotta favorite this website it seems very helpful web solutions company in egypt - mobile app development company
Reply
basmaPosted August 04, 2016 at 00:53

Need to investigation web pages by using suitable home elevators supplied issue and give the theifs to coach all of our impression as well as posting. كشف تسربات المياه
Reply
Dimple JoPosted August 10, 2016 at 10:36

It is very good to get a physical training. Happy to read the article which shares about the physical training with Johan Wigforss. It will be very helpful to know more about sailing. Also it will improve our mental power. medical coding and billing online
Reply
JHONPosted August 10, 2016 at 12:51

My partner and i examine your website on what to publish the particular and also My partner and i entirely adored that! After all, my own educators have got discussed the method if you ask me adequate instances yet no-one provides caused it to be appear since fantastic when you. You truly ensure it is appear to be a great action to take! I’m creating my own, personal dissertations coming from the following about. Soccer highlights
Reply
JHOPosted August 10, 2016 at 15:20

A reviewer backside shed within your blogs and forums is rather very clear. signal boosters for sale
Reply
amirPosted August 13, 2016 at 11:33

I believe your site is precisely exactly what I've been searching for; this solutions a lot of associated with my personal queries. e juice
Reply
alexPosted August 15, 2016 at 07:34

Please let me know if you’re looking for a article writer for your site. You have some really great posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some material for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an email if interested. Thank you! super visa insurance
Reply
JHONPosted August 15, 2016 at 16:09

You need to go on that good do the job in addition to When i count on far more of this brilliant content. read more
Reply
alexPosted August 17, 2016 at 07:57

Positive site, where did u come up with the information on this posting? I'm pleased I discovered it though, ill be checking back soon to find out what additional posts you include. Click here
Reply
Agoda Dubai HotelPosted August 20, 2016 at 03:44

Thanks for the best blog.it was very useful for me.keep sharing such ideas in the future as well. Thanks for giving me the useful information. I think I need it!
Reply
Hotels Pantai Kok near Telaga Harbour ParkPosted August 20, 2016 at 03:47

I recently came across your blog have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don't know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often. Booking Hotel in Dubai Hotels Pantai Kok near Telaga Harbour Park
Reply
alexPosted August 20, 2016 at 07:18

No doubt this is an excellent post I got a lot of knowledge after reading good luck. Theme of blog is excellent there is almost everything to read, Brilliant post. Click here
Reply
alexPosted August 21, 2016 at 08:20

An interesting dialogue is price comment. I feel that it is best to write more on this matter, it may not be a taboo topic however usually individuals are not enough to talk on such topics. To the next. Cheers. Click here
Reply
jhonPosted August 22, 2016 at 11:05

This is a smart blog. I mean it. You have so much knowledge about this issue, and so much passion. You also know how to make people rally behind it, obviously from the responses. tribal installment loan
Reply
alexPosted August 24, 2016 at 07:54

Thank you so much for the post you do. I like your post and all you share with us is up to date and quite informative, i would like to bookmark the page so i can come here again to read you, as you have done a wonderful job. check this link
Reply
alexPosted August 25, 2016 at 10:42

I like this post,And I guess that they having fun to read this post,they shall take a good site to make a information,thanks for sharing it to me. Click here
Reply
JHONPosted August 27, 2016 at 15:01

100 likes It is extremely excellent, yet go through the details as of this deal with. get followers for instagram
Reply
alexPosted August 28, 2016 at 07:31

Thank you so much for sharing this great blog.Very inspiring and helpful too.Hope you continue to share more of your ideas.I will definitely love to read. check this link
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

02.2016

DE FEM MEST LÄSTA

Veckans fem mest lästa

Det är alltid spännande att summera föregående vecka utefter vilka inlägg som varit populärast på hemsidan. Av erfarenhet vet vi på redaktionen vad...

LÄSARBILD: Duell mellan SHOGUN och ...

LÄSARBILD: Skicka dina bästa bilder till oss. Vi publicerar dem här på...

Göransson vinner U.S. Melges 32 National Championship. Foto IM32CA / Kate Wilson

Göransson vinner U.S. Melges 32 Nat...

Ett stort grattis till Richard Göransson och hans team ombord Melges 32:an Inga from ...

Dansk snabbast över Öresund med kite

Arrangörerna av Redbull battle of the sund har summerat tävlingen. Luftrummet ov...

Över 40 båtar på GKSS i helgen

I helgen var det fullt ös på GKSS ute i Långedrag, Göteborg. Det arr...

















































x