X-YACHT X4

Augusti 31, 2017 @ 10:11:45   Foto search magazine

1 AV 30

I FOKUS X-YACHTS X4

 

LOVE AT FIRST SIGHT

 

X4 är den andra modellen i en ny linje cruisingbåtar från X-Yachts där man sätter fokus på segelegenskaper och hög prestanda. Konceptet lanserades på båtmässan i Düsseldorf för två år sedan och det är inte bara goda försäljningssiffror som talar för att det danska varvet har slagit huvudet på spiken.

 

Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!

BÅTVARV & KONSTRUKTION

X-Yachts grundades 1979. Varvet ligger i Haderslev. Det är här all montering sker. Skroven produceras i Polen. Bottenstocken är tillverkad i varmgalvaniserat stål. Skrov och däck är byggda i sandwichlaminat med M Foam Corecell från Gurit som kärnmaterial. Skrov och däck tillverkas genom vakuuminjicering, även kallat infusion, varpå de bakas. Skotten blir med den här byggmetod en del av skrovet, de är alltså varken laminerade eller limmade till skrovet. Den infällda kölen är konstruerad av ett stålblad bultat till en blybulb. Den är helt inkapslad med fem lager glasfiber och epoxi.


Interjör

 

INTERIÖR

X4 erbjuder mycket volym för en 42-fotare. Designen är rakt igenom stilren och ljus, ett intryck som säkert bottnar i den specialbehandlade ekpanelen samt de generöst tilltagna fönstren. Färgerna är naturliga och nordiskt avskalade. Här känner man omedelbar ro. Det finns totalt fyra olika utförande att välja mellan. Båten vi seglar har en större ägarhytt i förpiken med tillhörande toalett samt två akterhytter med delad toalett direkt till höger efter ingången. För om toaletten är navigationsstationen placerad. Köket ligger direkt till vänster. Den lilla sorteringsstationen för avfall är en positiv överraskning, en trend vi hoppas sprider sig. Det finns gott om sittplatser i salongen; en u-soffa till vänster och ytterligare en avlång soffa mitt emot. Ägarhytten är överraskande rymlig (en effekt av den ökade volymen i fören). Under madrassen hittar vi ett stort förvaringsutrymme – fiffigt. Akterhytterna är förstås mindre men funktionella och väl genomtänkta.


Hantverket är oklanderligt utfört. Kanter är väl passade, vi ser inga suspekta glipor eller konstiga vinklar. Vi lyfter på golvluckor och öppnar skåp och luckor till förvaringsutrymmen. Det är lika snyggt bakom som på framsidan. Kablaget är välstrukturerat och installation av genomföringarna ser gedigen ut. Det ser ut att vara en båt byggd av folk som är stolta över sitt dagsverke.

 

PÅ VATTNET

Vi prickar in en av de där nästan overkligt sköna dagarna i september med 25°C i luften och ljum sensommarbris. Vi har bestämt träff med Christian Due Hammershøy i AArøsund Marina som visar oss vägen till seriens nummer ett. Båten är utan tvekan en snygg, den är prydlig och utstrålar självkänsla där den ligger vid bryggan. Den har diskreta och stilrena linjer samtidigt som smakfullt utvalda detaljer (t ex reflektionsrutorna) kommunicerar en touch av lyx vilket får henne att sticka ut. Det här verkar lovande. Vi kastar loss.

 

NYA X-LINJEN

Christian berättar hur X-Yachts modellportfölj har utvecklats med kundernas behov och att man med den nya X-linjen går tillbaka till rötterna.

– Långt tillbaka i tiden hade vi en modell som var riktad till kunder som både var cruising- och kappseglingsorienterade, säger Christian och fortsätter. Men den var kanske i tyngsta laget vilket gav utrymme för Xp-linjen. Samtidigt hade vi ett antal trogna kunder som började komma till åren och sökte en båt för längre distanser med allt vad det innebär vilket gav inspiration till Xc-linjen. Nu har vi identifierat en grupp som upplever att Xp är för sportig och Xc för mycket av en cruisingbåt. Nya X-linjen är en hybrid däremellan.

 

X4

 

Kampanjen för X-linjen sjösattes i samband med lanseringen av X6 på båtmässan i Düsseldorf för två år sedan.

– Vi var naturligtvis nyfikna på vad våra kunder tyckte om konceptet och det blev stor hajp. Vi behövde få sålt två-tre stycken innan vi kunde trycka på startknappen. Vi sålde en båt ganska omgående och den tredje inom 12 månader. Trean byggs just nu och kommer att ställas ut på Düsseldorfmässan i januari 2017.


EXTERIÖRT – SKROV, DÄCK OCH SITTBRUNN

Vi går igenom båten från akter till för. Vi ser enbart snygga lösningar där var sak har fått sin speciella plats, detta skapar fina förutsättningar för ägare och besättning att hålla båten i gott skick, ren och fin, nog så viktigt både för upplevelsen men också för säkerheten. Peket, som finns i tre versioner med eller utan ankare, är enkelt och välgjort.

Sittbrunn, rattar, trimpunkter – allt är väl placerat och dimensionerat. Skot och fall löper under däck enligt traditionsenlig X-Yacht-manér. Man har tagit i när det gäller vinscharna. Båten vi seglar har till och med elvinsch vilket kommer väl till pass när vi hissar storseglet, men elvinsch tillhör tillvalslistan. Sittutrymmet mellan ratt och storskot är genialiskt, en lätt och så självklar lösning när man ser den.


RIGG OCH SEGEL

Aluminiummasten från Seldén har dubbla, svepta spridare och rodrigg. Mast i kolfiber finns i tillvalslistan. Vanten är fästa i kantlisten. Båten vi seglar är utrustad med sportiga 3di-segel i kol; storsegel och genua på rulle som är dold under däck. Gennakern sitter även den på rulle med lös furlinglina så att seglet kan flyga fritt. De utfällbara stegen på masten visar sig praktiska när man vill komma upp ett par meter för att fixa till storseglet.


SEGLINGSUPPLEVELSE

Vi seglar på Lilla Bält, det blåser mellan 6-8m/s och är hyfsat platt vatten. Det är ingen tvekan om att man har en X-Yacht i händerna. Båten är styv, har ett fast grepp i vattnet på kryssen och håller god höjd. Den är också tyst, det kommer inte ett ljud från interiören. Som rorsman sitter man bekvämt mellan ratt och storskotsvinsch. Den här båten seglar man utan problem på två eller till och med solo. Den djupa kölen tillåter rejält med krängning utan att man tappar greppet. Rodertrycket är fint avvägt, neutralt åt lovart till. Ratten kommunicerade därmed lagom mycket information, det känns som att man kan stå där och styra i timmar utan att varken bli trött eller känna sig vilse. Vi faller av och sätter gennakern och försöker provocera fram en broach utan att lyckas.


 

BÅTKÖP

Att köpa båt är roligt (och stort) men långt ifrån lätt. Valen är många. X-Yachts har något som de kallar för ett baspris som inkluderar i princip allt du behöver för att kunna segla; instrumentpaket, segelgarderob och värmare. För X4 ligger baspriset på 284 500 € + vat, därtill kommer tillvalen. Båten vi testseglar kostar 398 000 € + vat. Vad du behöver/väljer beror på vilken kategori seglare du tillhör (på en skala från cruisingseglare till ren racer).


SLUTSATS

En segelbåt skapar starka känslor. Man kan alltid hitta detaljer att klaga på. X-Yachts styrka är att oavsett om hållaren till toalettrullen har hamnat rätt eller fel enligt ditt tycke och smak så vet du att båten kan segla.

 

X4 är sportig, lockar till aktiv segling, samtidigt som hon är förlåtande. Båten passar utmärkt för segling shorthanded. Den är snygg med stilrena, moderna linjer, väl valda material och färgtoner som kryddas med lyxiga detaljer. Det är en ren fröjd att segla och vara ombord på båten och det är ingen tvekan om att man får mycket båt och seglingsglädje för pengarna även om prislappen kan anses mastig för en 43-fotare.

 


TEKNISK DATA

Baspris cirka 284 500 EURO + VAT

Design: X-YACHTS

Längd: 12,50 m

Bredd: 3,95 m

djupgående: 2,20 m

Ballast: 3800 kg

Deplacement: 8850 kg

Storsegel: 54 m2

Genua: 43 m2

Gennaker: 150 m2

Motor: 33 kW, 45 Hk

Bränsletank: 200 l

Vattentank: 340 l
































































































KOMMENTERA

BrookePosted November 18, 2017 at 13:28

Very useful post. This is my first time i visit here. I found so many interesting stuff in your blog especially its discussion. Really its great article. Keep it up. dog pregnancy calendar uk holidays
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Video: Sky Paintings

Grymma drönarbilder från Marathon, Florida på solnedgången som gör att man längtar tillbaka till sommaren!    

Efter avgående VDn - här är svenskd...

Richard Brisius och Johan Salén har anlitats som ordförande och vice ordfö...

Svenskor presterar på Busan Match C...

Nu är Busan Match Cup igång på riktigt! Vi har tre svenska lag på p...

Video: Greenbird project

2009 slog Greenbird fartrekord på land med 202,9 km/h. Här är en vlog fr&a...

Video: Turkiska seglarförbundets ny...

Kolla in första testet av Turkiets seglarförbunds nya seglingssimulator. Ser r&a...




















































x