Lovisa Karlsson har tagit över rodret i M32

Lovisa Karlsson var förra veckan i Monaco och seglade Monaco Winter Seriers med Erik Malmberg, Axel Munkby och Herman Andersson. Det speciella med laget var att Lovisa satt vid rodret och killarna fick arbeta. Vi hörde av oss till Lovisa för att höra mer om deras resa och segling i Monaco. 


Hur var det att segla i Monaco?

Monaco på vintern har ganska speciella förhållanden. Vi fick höra från locals att antingen blåser det ingenting eller för mycket. Båda gångerna jag har varit nere har det stämt rätt bra. Denna gången hade vi en fin träningsdag och en fin racedag, de andra dagarna blåste det tyvärr för mycket för att segla med M32an. Det är väldigt stora tryckskillnader och jag tycker att det har varit ganska svårläst ute på vattnet. För övrigt har Monaco en fräck hamn med en hel hög med pampiga motorbåtar.

Hur är det att styra en M32?

Fantastiskt roligt!! Det är plattan i mattan som gäller hela tiden. Korta race, bra speed och högt tempo. Man måste hela tiden ge 100 procent och fortsätta gasa. M32an är en riktigt kul båt som svarar väldigt snabbt på om du gör rätt eller fel.

Jämfört med Lasern vad är för- och nackdelar?

Fördelarna med M32an är att den går rätt mycket fortare än lasern och man får räkna med en hel del adrenalinkickar! Det är kul att man är fyra personer ombord och att de krävs ett bra samarbete. Dessutom tycker jag om att det är en fysiskt krävande båt. Samtidigt gillar jag lasern väldigt mycket och tycker om att det är mycket taktik. Där gäller det att verkligen driva båten snabbt med kroppen och eftersom alla båtar är exakt likadana så är det verkligen den bästa som vinner.

Tar du med dig mycket från Lasern?

Vem som helst ser att en laser och M32an är väldigt olika. De är olika stora, går olika fort och man seglar dem på olika sätt. Samtidigt är det ändå segling som segling. Det finns otroligt många saker som jag tar med mig från lasern som jag har nytta utav i M32an. Oavsett vilken båt man seglar så kan man ta med sig sin kunskap till andra båtar. Jag tror på att desto fler olika båtar du seglar, desto bättre seglare blir du.

Vad är skillnaden med att segla med killbesättning eller tjejbesättning?

Egentligen är det inte jättestor skillnad mellan tjej- och killbesättningar. När man väl racear så brukar det alltid vara fullt fokus oavsett vem man seglar med. Jag tycker dock att killarna har lite högre tempo och de är oftast mer raka på sak. De är bra på att ge både positiv och konstruktiv kritik.

Känns det konstigt att bossa över killarna?

Nej, inte alls. Vi seglar båten tillsammans och vill vinna tillsammans. Oavsett om du seglar med tjejer, killar eller mixteams så är det viktigt att man respekterar varandra och litar på att alla sköter sin uppgift bra. Det tycker jag att vi gör.

Är det många besättningar som har en tjej som rorsman och resten killar?

Inte vad jag vet.

Hur gick det i Monaco?

Det gick bra. Under vår enda racedag började vi lite långsamt och det var lite ringrostigt, men vi kom in i det hela under dagen. Vi hade en stabil uppåtkurva och avslutade på topp med en spik. Det kändes gött.

Vill du veta mer om Lovisas segling inte bara i M32 utan även i fler klasser har hon två olika sociala medier där hon är duktig på att dela med sig av hennes äventyr. Facebook Lovisa Karlsson Sailing och Instagram samma namn. 

Top