Lägg in annons

Meddelande
Ring

Ring Lasse Bergkvist

Dela
Tipsa
Skriv ut

Kontakta

Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du samtidigt användarvillkor samt hantering av personuppgifter.

Inferno 29, raceklar, säljes

Pris: SEK 198 000
År: 1982

Säljare: Lasse Bergkvist, 03 November. Sverige, Södermanland

Beskrivning

Nu säljer vi Inferno 29:an!
Vi har bestämt oss för att byta båt. Vi har kappseglat intensivt med Inferno 29:an och förbättrat båten från toppen av masten till botten av kölen! Mycket, mycket nytt och fixat för att båten ska vara snabbare. Hon är mycket svårslagen upp till 5 m/s och vill du ha en vinnarbåt så är hon nu till salu!
Utrustning:
Autopilot: Pelagic rorkultspilot med fjärrkontroll, ny 2021
Nya, tjocka dynor med nytt, rejält tyg 2021
Kompass: Ny 2021, med krängningsmätare
Origo tvålågigt kök med kardanupphängning och kastrullhållare
Sjövattenpump, färskvattenpump med tank och diskho
Ny, förlängd rorkult 2021 med utdragbar förlängspinne, Ronstan
Nexus Ekolod
Nexus Logg
60 cm mantåg och pulipt (för kategori 3)
GPS:Ny Raymarine 2021, installerad 2022, 7-tumsskärm
4 uppblåsbara flytvästar
Belysning inne
Landström med batteriladdare för de tre batterierna
Stereo
Badstege
Toalett med tank och landtömning
VHF: ny 2022, ny AIS EMtrac med Bluetooth och Wifi och egen smart app.
11 avlastare, 4 nya Antalavlastare 2021/2022
Ny mast och bom 2018
Ny stående rigg 2018
Ny löpande rigg, skot osv 2021/2022
Fotstöd, enkelt borttagbart, för rorsman
Flexiteek i sittbrunn 2021
Utrustad för doublehanded och fullcrewsegling
4 lager epoxi på botten
vattenslipad med 600-papper och målad med VC17 inför SM i augusti 2022.
Botten, köl och roder i bra race skick.
Nya mantåg, förhöjda pulpits 2022
Ny skena för att kunna höja/sänka spinnakerbommen på masten 2021
Harken carbo tuffluff med dubbla likrännor för förseglen
Sjösättningsvagn som används vid upptagning/sjösättning på slip
Motor: Yanmar 1 Gm 10 C, nyservad och vinterkonserverad.
En Wallasvärmare ligger i förrådet, fungerade väl när vi tog ur den ut båten.
Segel:
Storsegel: North Sails Svart Aramid. Genomgående topplatta 2018
Genua 1 light/medium. kolfiber. UK 2022. 135% underlikslängd
Genua 2: Aramid. Doyle Sails 2018. 135%.
Fock: Aramid. Lindforss-segel 2021.
Genua jibtop. Genua med högt skuret underlik. Bra från 50-90 grader true vind. Går bra att köra spirad vid riktigt hård undanvind - vi körde så från Hoburgen till Almagrundet på VM 2022.
Spinnaker S2. Lindforss 2021. 53 kvm
Spinnaker S3. Skärnings/hårdvindsspinnaker. 47 kvm. UK, Ny 2022 - aldrig kappseglad, enbart testad i lätt vind i maj.
Seglen var uppe hos UK för genomgång och vinterservice för två veckor sedan. De är i mycket bra kappseglingsskick.
Resultat:
2021:
1:a Lidingö Runt
2:a Viggan Open av 17 båtar
3:a på TBKs vårrace
2:a i klassen på Kolfiberrodret av 55 båtar och totalfyra av 220 båtar
3:a av 91 båtar på Nordic Yachts Open
1:a på Höstkroken Västerås av 40 båtar
5:a i klassen på Byxelkroken
1:a på TBKs Kålö Höstkapp med 40 båtar
2022:
3:a Viggan Open
10 av 29 på VM i ORCi DH ( samma bana som Gotland Runt). Ledde hela VM vid Sandhamn efter cirka 50 Nm med 9 minuter före tvåan ( totalt 81 båtar!)
6:a på SM i SRS fullcrew i Lerkil
1:a i klassen och 2:a totalt i Byxelkroken. Undanvind hem på söndagen, då gick vi mycket bra och vann totalt.
Det vi har lärt oss är att nya genuan skall användas i 0-4 m/s. Genua 2 i 4-7 m/s och fock från 6 m/s och uppåt. Vi har på VM, SM och Nordic Yachts Open i år använt den stora genuan alldeles, alldeles för mycket. Det är lätt att bli sugen på att hissa nya kolfibergenuan - men den har lättvindsdesign och ska seglas i lättvind!
På Kolfiberrodret 2021 så blåste det 7-10 m/s hela kryssen (cirka 6-7 timmar) och då blev vi tvåa i klassen av 55 båtar och totalt 4:a av 220 båtar!
Infernon är en rolig båt att segla, man har definitivt vinstchans med henne.
Infernon en potentiell vinnare i både SRS och ORCi. Vi har fartdiagram till henne för olika vindar och vindvinklar.
Hon svarar direkt på roderrörelser och känns väldigt stabil på hård undanvind, rodret ger bra grepp mot broachar.
Vi har investerat rejält i båten sedan vi köpte henne för två år sedan. Vi har lagt ner 230 200 kronor plus inköpet av båten.
Vi begär nu endast 198 000 kronor. Vi kan plocka av lite utrustning om ni vill ha ett lägre pris! Hon står på land i Torshälla utanför Eskilstuna, men kan levereras till Sverige, Norge, Finland, Danmark - hon står på kärra!

Teknisk data

Längd 8,8 m
Bredd 2,50 m
Djup 1,52 m
Vikt: 2804 kilo
Mätbrev SRS: E 7713.

Extrautrustning

Allt enligt spec nedan. Färdig att kappsegla VM i ORCi doublehanded!
Top