Yrvind testseglar sin nya båt

 - 363 dagar efter att kommit hem från sin hastigt avbrutna resa seglar Yrvind igen.

För lite drygt ett år sedan fick Sven lite snöpligt avbryta sin, sedan länge planerade, långsegling. Han hade seglat från Irland till Madeira, men det gick alldeles för långsamt, fem veckor, därför valde Sven att avbryta seglingen mot Nya Zeeland. 

I stället för att bli sur, och börja gnälla, somandra 80 åriga gubbar (och alla andra) troligen skulle ha gjort, åkte han raka vägen hem till Västervik för att bygga nytt. Han utgick från skisser som han börjat på redan under förra bygget. Han gjorde en längre och smalare båt, tog bort en del lösningar som inte fungerat optimalt på färden. Han har arbetade målinriktat, han släckte inte lampan i verkstaden innan kl 19 en enda kväll. 363 dagar senare var den nya båten klar för sjösättning.

Han har seglat den några timmar i lätt vind hemma i Västervik och har även vänt den upp och ned för att testa täthet- och självrätningsförmåga.

Den här gången har han bestämt sig för att inte ha bråttom och testa båten grundligt innan avfärd. Därför la han den på en trailer och åkte till Hunnebo för att testa båten på mer öppet vatten och samtidigt passa på att besöka sin vän Thomas Grahn ”kapten”.

Vi kommer att få följa med Sven och provsegla båten nu till helgen och början på nästa vecka. Har ni frågor ni vill att vi skall ställa honom? Är det något speciellt ni vill veta om båten?

Är ni i Bohuslän så besök gärna Sven i Gästhamnen i Hunnebo. Han är för det mesta pratglad och ställer gärna upp på ett foto. Men ibland är han mitt uppe i något klurigt mek och då vill han inte bli störd. Köp gärna hans fina häfte om hans båtar och byggen eller gå in på www.yrvind.com och stötta hans projekt. Får han ihop tillräckligt kommer han förhoppningsvis investera i en tracker och satellitabonnemang så att vi kan följa hans resa.

Sven:

Sven är våra meste långseglare och småbåtskonstruktör. I femtio år har han inspirerat, underhållit och upprört men sina båtbyggen, seglingar. föredrag och böcker.

Exlex fakta:

L: 5,8m

B:1,2m

Djupgående: 0,2-0,9 m

Masthöjd: 1,9m ovan däck (ca 3m totalt, går under de flesta broar, mastern är dessutom löstagbar)

Vikt: 660 kg inkl, 4 batterier och tre ankare, 138 består av en bronssko längst ner.

Normal last vid atlantsegling: ca 70 l vatten och 35 kg mat

Text: Fredrik Aurell 

Top