Yes he did - Escoffier räddad efter elva timmar

Efter över 11 timmar i sin livflotte räddades Kevin Escoffier som tvingats överge sin IMOCA 60 PRB i starka vindar och meterhöga vågor 840 sjömil sydväst om Kapstaden. Efter mycket dramatik räddades han av sin medtävlande Jean Le Cam 01.18 imorse. 

Escoffier låg trea i tävlingen när hans båt dök in i en våg, och enligt vad han berättade själv efter att ha kommit i säkerhet, bröts av i två delar. Escoffier hade bara minuter på sig att hitta sin överlevnadsdräkt och blåsa upp livflotten. 

Båtens nödsignal aktiverades automatiskt och skickades till tävlingsledningen i Les Sables d'Olonne. Samtidigt ringde den otroligt rutinerade Escoffier, som varit med och vunnit två Volvo Ocean Race och haft Jules Verne Trophy, sitt team och meddelade "I need assistance. I am sinking. This is not a joke."

Tävlingsledningen kontaktade omdelbart Jean Le Cam som låg närmast PRBs position och bad honom att ta sig dit och starta motorn. Le Cam kom till platsen 16.15 och hittade ganska snabbt Escoffiers livflotte och lyckades upprätta både visuell kontakt och röstkontakt, trots 35 knops vind och höga vågor. 

Men trots Le Cams ansträngningar lyckades han inte föra Escoffier i säkerhet och ytterligare tre båtar bads ta sig till platsen: Boris Herman, Yannick Bestaven och Sébastien Simon. 

Otroligt nog, var det timmar senare, när Escoffier dök upp i bakgrunden på ett videosamtal som Le Cam låtit rulla, som tävlingsledningen förstod att Le Cam lyckats rädda sin medtävlare. 

“Because I had a good position. I told him I will be back there was no need to rush things. I had just the main with two reefs in 30-32 knots with the rough seas it was not easy to manoeuvre. I came back to the spot where I left him but there was no one there.” sa Le Cam imorse “I went there (looking for him) five or six times which means I had to tack five or six times because of the mishaps that happened all the time, the sea state and so on, I ended up going backwards and lost sight of him.” 

I told myself I would stay on standby and wait for daylight. Then I thought that in the dark it might be easier to see his light. One moment when I was on deck I saw a flash, but in fact it was a reflection that glinted off a wave. But the more I got closer to the light I saw it more and more. It is amazing because you switch from despair to an unreal moment in an instant.

I put myself to windward of him, I saw Kevin. Kevin asked me ‘will you be back?’ I said, ‘No we are doing this now!’ Then at one point the boat was falling backwards  too fast in reverse and he was just there, two metres off the stern, and thank goodness I had prepared the red life ring that is usually in the cockpit. I throw it to him, and he catches it.I threw him the life ring. And he caught it and then he managed to pull himself in to catch the transmission bar (rudder link arm). And that was it.”

Escoffier frågades i morse om han var rädd "No. As soon as I had seen Jean I was sure I would be saved.”

Top