Vendée Globe dygn 10: Jakten på rosa IMOCA

Alex Thomson har sedan dygn 4 haft en betryggande ledning i Vendée Globe. Absolut, han har utmanats av rock-farfarn av offshoresegling Jean Le Cam, men vi visste någonstans att Le Cams gamla båt utan foils inte skulle hänga med när det blev undanvindsåka. Men nu börjar de riktiga konkurrenterna, och med riktiga menar vi seglare med konkurrenskraftiga båtar, hugga i hälarna...  

Thomson först till ekvatorn 

Vi känner igen det, Alex Thomson blir först att nå ekvatorn: i förra upplagan slog han rekordet, som tidigare sattes av Le Cam 2004, ner till ekvatorn. Denna gången ligger han cirka ett dygn efter sitt eget rekord, men med en stabil ledning tror vi den gode britten är ganska nöjd ändå. 

Men vi gissar också att en del tankar flyger i huvudet på Thomson, för nästan exakt fyra år sedan (på dagen imorgon den 19:e) bröts nästan hela Hugo Boss styrbordsfoil av efter en kollision med ett UFO (Unidentified Floating Object), och även om han lyckades hålla Armel Le Cléac'h stången i två veckor efter det var det troligen där han förlorade segern i Vendée Globe

Olika båtar har olika sweetspots 

Som mest hade Thomson en ledning på över 100 distans, den har nu krympt till 70 distans efter att Thomas Ruyant (Linked Out) som ligger på andra plats verkligen fått upp farten. Även Charlie Dalin (Apivia) har tryck på gaspedalen och är förmodligen lättad att han änligen seglat om Le Cam. 

"Alex båt är betydligt smalare, optimerad primärt för läns. Hon har inte samma rätande momentet som Linked Out och Apivia som ligger på maxbredd. Dessutom tror jag att C-foils inte heller ger lika mycket lyft och rätande moment så tidigt som de rakare varianterna gör. Men fördelen är att de går att dra in helt för att minimera motståndet när de inte behövs och det är sannolikt även snabbare i mer vind och högre farter", skriver Jimmy Hellberg i ett inlägg på Facebook där man diskuterar olika båtars fart. 

"Jag tror också Alex är försiktig med att pusha för hårt, Hugo Boss har larm på allt, för att tex inte råka ut för mastbrott. Med dessa nya foils är det lätt att överbelasta one-design riggen som dessa båtar har, och den är inte konstruerad för det extra rätande momentet som nu kan genereras... To win You have to finish the race." 

Det är onekligen sant, hitillis har skador på båtarna visat sig bli otroligt kostsamma, inte minst för Charal... 

Beyou tar upp jakten 

Men fort går det inte: "Natten var ganska lugn, det blåser inte speciellt mycket. Jag gör inte så stora framsteg. Jag seglar mellan 8 och 20 knop, det är väldigt ostabilt. Det är lite knasigt, för jag är van att ha andra båtar runt omkring mig eller i alla fall inte så långt borta, så jag vet inte om man kan kalla det racing, men det är skönt att va tillbaka på havet" 

Jeremie Beyou (Charal) startade sin resa för andra gången igår, och ligger 1033 distans efter närmsta båt, Fabrice Amedeo, som också haft en del problem, och hela 2808 distans efter ledande Thomson, som referens är det dryga 8(!) Gotland runt. 

Top