Vad är ett värdigt slut för en båt som Drum?
Är du intresserad av havskappsegling har du säkert också hört talas om båten Drum som tävlade i Whitbread Round the World Race 1985-86 med flera svenskar ombord, bland andra Mange Olsson och Roger Nilson. Efter en lång och trogen tjänst verkar det nu som om båtens dagar är räknade. Vad tycker du är ett värdigt öde för en båt som Drum?
Drum designades av den Irland-baserade båtdesignern Ron Holland, byggdes i Plymouth Devon och färdigställdes på Isle of Wight inför Whitbread Round the World Race 1985-86. En av finasiärerna var Simon Le Bon i Duran Duran. Som uppvärmning deltog Drum i Fastnet Race 1985. Besättningen fick dock känna på en brutal vändning från förhandsfavoriter till nödställda då båten tappade kölen på grund av en konstruktionsmiss (se foto ovan). Samtliga ombord kunde räddas och Drum kom till start. På senare tid (1988) fick Drum återigen uppmärksamhet i media när båten var inblandad i en kollision med en Royal Navy-ubåt utanför Mull of Kintyre.
Idag ägs Drum av skotska bilförsäljningsgruppen Arnold Clark Automobiles (Simon var tidigare delägare i bolaget). Hon seglade fram till 2020, men verkar det som att hennes dagar, i alla fall på vattnet, är räknade.
På sidan www.arnoldclarkdrum.com kan man läsa följande (fritt översatt); "Drum har gjort ett fantastiskt jobb i över 30 år. Förutom en lysande racingkarriär har hon hjälpt till att samla in enorma summor pengar till välgörenhet. På grund av ålder är hennes seglingsdagar nu över, men vi hoppas att båtens historiska relevans kommer att säkra den en permanent kaj på ett museum."
Om du önsakr en nostalgitripp tema havskappsegling utan dess like rekommenderar vi; DRUM - dokumentären om Whitbread-båten med en krokig väg till start. Enjoy!