Tuffa förhållanden i historiska Legends Race

Tolv tidigare Whitbread Round the World Race och Volvo Ocean Race-båtar samlades för att tävla i Legends Race från Göteborg till Haag. Det var första gången i historien som de legendariska båtarna samlats för att tävla i en havskappsegling.

Legends Race startade den 21 juni i Göteborg, 45 minuter före starten av finaletappen i 2017-18 års upplaga av Volvo Ocean Race, där vi såg Dongfeng Race Team ta hem segern.

Legends-båtarna på startlinjen var en fantastisk syn, som framkallade många gamla minnen med till exempel Copernicus, som seglade första upplagan 1973-74, och totalvinnaren Flyer 1977-1978 till modernare båtar som Telefónica Blue, som tävlade 2008-09 och Ericsson 4, som vann den upplagan.

Medan Volvo Ocean 65s startade sitt race i Kattegat och Skagerrak seglade de tolv Legends Race-båtarna runt Danmark för att möta starka vindar och grova förhållanden, vilket var ett stort test för dessa historiska båtar.

”Förhållandena var kritiska vid några ögonblick och det faktum att alla lag tog sig i mål är ett verkligt bevis på en hög nivå av sjömannaskap. Det är fantastiskt att se hur bra båtarna höll upp och hur några av de mer moderna båtarna faktiskt nästan nådde rekord-hastigheter på vägen söderut till Haag,” säger Ola Åstradsson, projektledare för Legends Race.

"Vi samlade alla dessa båtar tillsammans för att vi ville lyfta fram och främja tävlingens historia och dess legendariska historier,” tillade han.

Den snabbaste båten att nå Haag var Ericsson 4, som slutade först av de tre VO70:orna. "Det har varit ett fantastisk race och väldigt välorganiserat. Aktiviteterna och lokalerna kring evenemanget är högklassiga och vårt team och våra vänner är mycket nöjda med att vara en del av denna regatta", säger Joern Larsen VD och grundare av Trifork och besättning på Ericsson 4 i Legends Race.

Vinnarna ombord på Ericsson 4.

Illbruck, som är känd för att ha vunnit Volvo Ocean Race 2001-02, var den snabbaste av de sex konkurrerande Whitbread 60:orna. Men det var med liten marginal när hon slog Assa Abloy med bara sex minuter. Detta gav Illbruck en tredjeplats på resultattavlan på rättad tid bakom Ericsson 4 och Telefónica Blue. Av de äldre yachterna visade Flyer att hon fortfarande har det och slog de andra konkurrenterna Neptunus och Copernicus. Rothmans avbröt racet innan flottan gick in i de hårda förhållandena i Nordsjön och Copernicus var den sista båten att nå mål den 26 juni, efter att besättningen hade valt att stanna i Skagen, Danmark för att göra reparationer tidigt i racet. Hennes slutplacering blev en elfteplats , samma som när hon seglade runt jorden 1973-74

Sir Peter Blake Trophy kommer att överlämnas till den totalvinnaren Ericsson 4, lördagen den 30 juni i Race Village i Haag.

Following prizes were presented at the Legends prize giving ceremony on June 26.

Flyer (1977) – Winner Vintage Whitbread pre- 1990

Illbruck (2001) – Winner Volvo Ocean 60/W60

Ericsson4 (2008) – Winner Volvo Open 70

Ericsson4 (2008) – Overall Winner

Flyer (1977) – Concours d’elegance

Copernicus (1973) – Best effort Award

Neptune (1977) – Best effort Award

 

Legends Race Results on Corrected time - Start on June 21 13.15 CET

1. Ericsson 4 - 1d 23h 54m

2- Telefónica Blue- 2d 2h 53m

3. Illbruck - 2d 6h 28m

4. Assa Abloy - 2d 6h 34m

5. SEB - 2d 9h 24m

6. Flyer - 2d 19h 34m

7. Tokio II - 2d 23h 15m

8. Silk Cut - 3d 1h 59m

9. Green Dragon - 3d 2h 33m

10. Neptune - 4d 4h 28m

11. Copernicus - 4d 23h 59m

12. Rothmans – Retired

13. Amer Sport One - Did Not Start

Top