Tre svenska klubbar i Champions League-final

I helgen samlas Europas allra bästa kappseglingsklubbar i Italien för att göra upp om segern i prestigefulla Champions League 2017. Tre svenska klubbar står på startlinjen; Cape Crow Yacht Club, Ekolns Segelklubb och Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb. Här följer ett pressmeddelande från SSF.


Inte mindre än 32 klubbar från hela Europa finns på plats i vackra Porto Cervo på Sardinen. Sverige representeras av Cape Crow Yacht Club, Ekolns Segelklubb och Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb.

Planen är att de 32 klubbarna ska mötas i 48 korta race från fredag 22 till söndag 24 september. Väderprognosen lovar svenska sommarförhållanden med mestadels sol, runt 21–23 grader och övervägande lätta vindar från sydost på 2–6 m/s.

Fleetrace med åtta J/70:or i korta race, identiska båtar och standardbanor med Europas bästa kappseglare på plats garanterar segling på absoluta toppnivå. Och det är också tanken bakom Champions League i segling – att arrangera nationella regattor för att få fram de mest framgångsrika klubbarna i varje land, som sedan möts i en europeisk final för att kröna the Best Sailing Club of the Year.

Formatet med Champions League har fungerat inom fotbollen i många år och det fungerar lika bra inom segling, dvs. en internationell klubbtävling som attraherar uppmärksamhet och där seglare och supportrar kan identifiera sig med och känna stolthet över sin klubb och sitt land.

Bland förhandsfavoriterna i Porto Cervo finns bland andra Cape Crow från Göteborg som vann Allsvenskan Segling 2016 och Mästarnas Mästare samma år – och även Nord Stream Race 2017. Även norska KNS som vann Champions League 2015, hemmaklubben Yacht Club Costa Smeralda och tyska Champions League-mästarna DTYC från Bayern, nämns bland favoriterna.

Seglingarna kan följas via en proffsig livestream från SAP Sailing Analytics via www.sailing-championsleague.com där finns också samtliga resultat. Från kl. 12:00 på både lördag och söndag kommer seglingarna att livesändas över internet med kommentarer från experter och kappseglingsreportrar.

Top