TRE GAFFELRIGGADE BÅTAR I LEDINGEN FÖR PANERAI CHALLENGE – GÅR BRA I HÖG SJÖ

När det sammanlagda resultatet efter tre regattor i Panerai Classic Yacht Challenge nu publicerats visar det sig att de tre gaffelriggade båtarna Linnet, Chinook och Spartan tagit ledningen i cupen. Den svenska båten Enterprise har passerat Rowdy och ligger på fjärde plats.

Det kan tyckas överraskande att båtarna med den äldsta riggtypen gick så bra i den höga sjön och tidvis hårda vindarna utanför Menorca, men stämmer bra med de erfarenheterna som svenska gaffelseglare gjort i hög sjö.

-Min erfarenhet är att gaffelriggar går bäst när det blåser hårt. Man får utdelning på en styvare båt som kan föra mer segel - mera motor -och orka genom vågor, säger Henrik Widstrand som vunnit Östersjöns Baltic Classic Masters både med bermudariggat och med gaffelriggade SK55 Miranda.

Enterprise Classe Nilsson är imponerad av gafflarna, men menar att Enterprise segelval första dagen var förödande. Man valde segel för frisk till hård vind, men det blev svaga vindar.

- Vi retar oss fortfarande på att vi missade och bara blev åtta den dagen. I annat fall hade vi haft en helt acceptabel slutplacering.

- Vädret och för hög sjö var för hårt för att segla i om man betänker att utrustning och båt för vår del skall hålla tre regattor till. Ett haveri och vi hade tappat möjligheten att delta resterade säsong, säger Classe.

De ledande gafflarna är alla tre ritade av den berömde amerikanske konstruktören Nathanael Herreshoff och byggda hos Herreshoff i Bristol, Rhode Island.

Linnet byggdes redan 1905 och blev den tionde i New York Yacht Clubs klass 30. Det är en ganska liten båt med LÖA på ”bara” 13,2 m och en segelyta på 105kvm. Klass 30 syftar på minimilängden i fot i vattenlinjen. Linnet togs till Italien på 90-talet och gick igenom en fullständig renovering vid Cantiere Navale dell’Argentario di Porto Santo Stefano, samma ort som håller Argentarioregattan. Linnet började kappseglas på nytt 1998. Hennes ägare och skeppare är Patrizio Bertelli, vars företal Prada var namnsponsor för regattaserien fram till 2004, före Panerai.

Chinook tillhör klassen NY 40 som brukar kallas “fighting forties. De dominerade Bermudaseglingarna under ett decennium. Fjorton båtar byggdes mellan 1916 och 1926. Fyra finns kvar bland dem också Rowdy, vars tidigare skeppare Jonathan Greenwood köpte Chinook år 2010. Han genomförde en krävande renovering i Tunisien. Båten såldes sedan vidare till Paolo Zannoni som vann vintage-klassen med Chinook i Panerai Challenge 2014. Skeppare var Chinooks räddare Jonathan Greenwood, som också under flera år var Rowdys skeppare.

Chinook är betydligt större än Linnet med LÖA 19,80m och 240 kvm segelyta.

Spartan är den enda bevarade båten av NY 50-klassen. Båten mäter LÖA 22 m på några cm när. Spartan sjösattes 1913 som en i en serie på nio båta. År 1945 byggdes hon om till gaffelyawl och seglade på 50 och 60-talen charter i Karibien. År 1989 påbörjades en fullständig renovering, men den fullföljdes inte utan båten övergavs. År 2006 togs Spartan om hand av Herreshoffs museum I Bristol och en mycket genomgripande renovering gjordes under tre år. Spartan ägs av Herresshoffs Museum och seglas i Panerais serie av Justin Burman.

TEXT OLLE APPELBERG

Top