TRÄ PÅ STÅLSPANT GÖR SVENSKT BÅTSBYGGE VÄRLDSUNIKT

Mattias Malmros bygge av en ny A22:a i trä på Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm väcker stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt.


I slutet på månaden räknar han med att bordläggningen är klar. Inget oförutsett har hänt trots att det är mer än 50 år sedan en båt senast byggdes på det här sättet, men på en punkt blev Mattias överraskad: Reaktionerna på facebook från båtbyggare världen över. Det visart sig att utanför Östersjön är byggnadssättet med träbordläggning på stålspant okänt.

- Det har visat sig att vår tradition att bygga fritidsbåtar med bordläggning på galvade stålspant är världsunik. Det har förekommit på handelsfartyg där man vunnit fraktvolym genom att byta från träspant till stålspant, men den högre salthalten i världshaven gör ju att stålet rostar snabbt. Därför har man inte byggt fritidsbåtar på det här sättet, säger Mattias.

- Östersjöns bräckta vatten är inte lika aggressivt och därför har vi traditionellt kunnat kompositbygga med trä och stål. Men det verkar inte som att det är känt eller dokumenterat att det är unikt, säger Mattias.

Text OLLE APPELBERG

Foto Allan Förberg / Skärgårdskryssarpokalen

Top