Te Aihe och Defiant - två väldigt olika båtar

Det börjar hända saker i America’s Cup: två lag, American Magic och Emirates Team New Zealand, har sjösatt sina första “riktiga” båtar och det är två väldigt olika AC75:or… 

Båda är 75 fot långa, har sluprigg och har ett “vingspann” på 13.5 fot mellan foilarmarna, men det är ungefär där likheterna slutar: skrovprofilen, riggen, foilprofilerna, däcket och sitbrunnslayouterna är alla markant olika. 

På samma sätt som 1992 när det gällde enskrov och 2013 när det gäller flerskrov får vi nu enligt förväntan se stora designskillnader från lagen i America’s Cup. Ett lag kommer att ha träffat mer rätt, men ingen kommer att vara perfekt, i alla fall inte denna 36:e upplaga. 

Te Aihe, ETNZ båt som sjösattes förra veckan har en del intressanta skrovformer, kanske mest markant är den konkava formen, en “bustle”, undertill. Enligt ETNZ chefsdesigner Dan Bernasconi kommer den oortodoxa formen hjälpa båten att gå från deplacement-mode till folilande snabbare då båten för ett kort ögonblick nästan blir som ett flerskrov i vattnet, däremot offrar man en del stabilitet när båten inte flyger. “Vi vill att den ska börja foila så fort som möjligt då det är mer effektivt” säger Bernasconi.

Defiant, American Magics båt, å andra sidan har ett betydligt rundare skrov, utan knepiga vinklar, och ser snarare ut som en Scow med en helt flat botten och en nästan 90° övergång till friborden.  

Vad vi kan se på de bilder som släppts så har American Magic ovanför vattenlinjen valt en relativt konservativ väg med en traditionell cockpit och ett storsegel med en vanlig bom som sitter på ett skrov som är format för att vara så aerodynamiskt som möjligt. Bernasconis kommentar var “de har fokuserat mer på stabilitet än de har på att minimera blötlagd yta” 

ETNZ har själva erkänt att de tagit en mer extrem approach: i däcket fins två djupa “diken”, detta för att få ner besättningen djupt utan att öka “parasitic drag”. Mellan de två brunnarna är en stor flat däcksyta som flyter samman med resten av skrovprofilen. Från de videos som finns att tillgå kan man se hur storeglet smeker däck och Glenn Ashby konstaterade att hur man ska få besättningen från den ena sidan till den andra är något som får ge sig med tiden. 

Vi väntar med spänning på att se hur detta spelar ut, vill du nörda ner dig redan nu? Läs mer här

Top