Talanta med sikte på St Lucia I

Just nu pågår ARC:en med inte mindre än 21 svenska båtar (båtar som seglar under svensk flagg, det finns fler båtar som seglar med svenska besättningar). Kul! En av dem är Talanta. Talanta är en Pogo 40 och den enda svenska båten som deltar i racing-klassen. Här följer ett par rapporter från skepparen Mikael Ryking (fritt översatt, Mikael skriver på engelska).

DAG 2

Vi gjorde en bra start, kom in på styrbord halsar, gippade på startlinjen precis bakom startfartyget, hade fri vind och racet var igång. I det läget hade vi bara ett par båtar framför oss men snart hade vi lämnat dem bakom oss också. Ett tag var det bara Brunel som låg (f d Volvo Ocean Race) framför.

Kiten åkte upp, båten stack iväg. Sträckan längs med Gran Canarias kust avverkade vi med en konstant fart på mellan 15 och 23 knop. Galet! Vi flög genom vågorna och stundtals kändes det som om vi delvis seglade under vattnet. Det är som att segla i en biltvätt, extremt vått och gungigt!

För att undvika vindhål bakom land gippade vi cirka 20 nm söder om Gran Canaria. Vi höll västlig kurs med Teneriffa 50 nm till styrbord om oss. På det avståndet kunde man tydligt se vindhålen kring Teneriffa med den höga vulkanen Teide. Vinden droppade till 15 knop och vi fick lite välbehövlig vila. Sedan drog det igång igen. Massor med kastbyar, båten flög fram. I 3,5 minuter seglade vi aldrig under 18,5 knop. Flera gånger behövde vi dra i handbromsen och segla endast på fock och revad stor. Till slut åkte mellanspinnakern upp och så småningom den lilla spinnakern, det gick nästan lika snabbt men resulterade i desto bättre kontroll.

Idag har vädret varit underbart med sol och 20 knop vind som ibland ökat till 30 i byarna. Jag hör Bob Marley sjunga; “Sun is shining, the weather is sweet. Makes you wanna move – your dancing feet”. Men för oss är det mer som; “makes you wanna trim – your sailing sheets...”.

Allt väl, vi är våta och trötta men vid gott humör!

// Mikael

DAG 4

De sista dagarna har bjudit på en blandning av stormbyar, sol och 20 knops vind med byar på uppemot 28 knop. Vi har roat oss med jaga vindbyar för att hålla uppe farten och verkligen njuta av att "dansa på vågorna" i 18 knop.

Igår kväll gippade vi i riktning väst-nordväst och det gungade rejält ombord. Solnedgången var vacker, båten flög fram i 18 knop och rorkulten var lätt. Vi höll  fokus på att hitta smidig vägar mellan vågorna för att minimera allt sprut på däck. Några i besättnignen tog en dusch (sjövatten i en hink) när det small i styrbords roder och plötsligt blev det väldigt svårt att styra.

Seglen åkte ner och vi undersökte vad som hade hänt. Inga skador på skrov eller babords roder, inte heller på styrenheten under däck. Men styrbords roder var allvarligt skadat, 1/3 hängde och slog i vattnet. Vi lyckades ta bort den lösa delen och satte focken och fortsatte segla. Snart började resterande del av rodret falla sönder. Nu seglade vi bara på focken och gjorde 5 till 6 knop.

Efter en stunds hårt arbete med kniv lyckades vi göra oss av med resterade bit av rodret. Nu var det bara ett rör som stack ner i vattnet och skapade en kaskad av vatten efter båten.

Från 11:30 flyger hajen igen (smeknamn - Talanta har en haj på fören). Med den lilla kiten gör vi nu 13 knop och toppar med 20 knop i byarna. Bob Marley är tillbaka och sjunger om vackert väder och sol. Den här gången från högtalarna. Life is rocking again!

// Mikael

Top