Svenskar i seglingens Champions League

Seglingen har sin egen Allsvenskan och Champions League - och det är en seglingsklubb med kunglig glans som är sugen på seger i den sistnämnda.

Allsvenskan i fotboll känner vi alla till. Men Allsvenskan i segling?

Jo, den finns faktiskt sedan fem år tillbaka och den leder, till skillnad från de allsvenska fotbollsföreningarna som måste kvala, direkt till seglingens finrum: Sailing Champions League.

Minst en kvinna  
Allsvenskan Segling avgörs under fyra omgångar, 2019 i Strängnäs, Malmö, Örnsköldsvik och Västerås. I varje omgång tävlar 18 klubbar i sex likadana båtar av typen J/70 (sju meter långa).

Under drygt två dagar genomförs 45 så kallade sprintseglingar, kortare race på cirka 15 minuter. Varje lag måste ha minst en kvinna och en ungdom med i besättningen. 

Den klubb som står som segrare vid årets slut kan kalla sig Sveriges bästa kappseglingsklubb och får som tack delta i Sailing Champions League, tillsammans med ytterligare fyra svenska klubbar.

2018 segrade KSSS, Kungliga Svenska Segelsällskapet. Klubben är med sina 5 000 medlemmar världens näst största seglingsklubb tillika Sveriges näst äldsta idrottsförening - bara Upsala Simsällskap är äldre. Klubben är sugen på seger i Sailing Champions League efter att ha slutat på sjunde plats i 2018 års final.

Först ska man dock ta sig till final som en av 21 båtar efter semifinal i italienska Porto Cervo (Sardinien) 23-26 maj, det andra av tre semifinaler. De övriga svenska båtarna i semifinalerna är GKSS, Hjuviks BK, SS Kaparen och Särö BK. GKSS deltog i första semifinalen, men tog sig inte till final.

Finalen avgörs i Sankt Moritz, Schweiz, 15-18 augusti – samma finalplats som 2018.

Nord Stream Race genrep
Ett genrep inför en eventuell final för KSSS blir kappseglingstävlingen Nord Stream Race, 23 juni-5 juli. Startskottet går under klassiska Kieler Woche. Därefter väntar sträckorna Kiel-Köpenhamn, Köpenhamn-Stockholm, Stockholm-Helsingfors och Helsingfors-Sankt Petersburg.  

I Nord Stream Race är det dock inte J/70-båtar som tävlar, utan 50-fots finsktillverkade Swan-båtar, drygt 15 meter långa och tolv ton tunga. Prislapp: Cirka tio miljoner kronor. 

Båtarna ligger i hamn i Stockholm 27-30 juni och är en del av ÅF Offshore Race. De kan då beskådas vid de provisoriska pontonbryggorna på Skeppsholmen, mitt emot Kungliga Slottet.

Vid varje stopp av Nord Stream Race arrangeras In Port Race för bland annat sponsorer, samt aktiviteter för att ”knyta samman människorna runt Östersjön via idrott, kultur och mat”

Kappseglingstävlingen Nord Stream Race blir ett genrep inför en eventuell final i Sailing Champions League för KSSS. Nord Stream Race avgörs 23 juni-5 juli i fyra sträckor på Östersjön med 50-fots Swan-båtar som är 15 meter långa, tolv ton tunga och med en prislapp runt tio miljoner kronor.

Även länder utanför Europa
Totalt är 21 länder med i Sailing Champions League, varav 17 är aktiva. De engagerar 300 klubbar och 3 000 seglare i drygt 100 tävlingar runt om i Europa. 2018 genererade tävlingarna 1 300 nyhetsinslag, som nådde totalt 130 miljoner människor och skapade ett medievärde för seglingssporten på drygt 50 miljoner kronor.

De två senaste tillskotten i Saling Champions League är Australien och Nya Zeeland, vars klubbar kvalat in via The National Sailing League of Oceanien. Kina och USA är också på gång med båtar och besättningar.

En spännande utveckling som vi väl knappast lär få se i fotbollen Champions League, eller…?

Text: Thomas Björn // Idrottens Affärer 

Top