Svenska America's Cup vinnaren om triumfen 1988
America's Cup 1988 blev en kontroversiell historia. Vad många inte vet är att vi hade en svensk i det vinnande laget, nämligen Lars Linger. Vi har pratat med honom och han ger oss exklusiva historier som sällan har berättats utanför den innersta kretsen av cupen.
- Stars & Stripes med Dennis Conner vann i utmanartävlingen i Fremantle med dom gamla tolvorna. Dom planerade att nästa America’s Cup skulle gå fyra år senare i San Diego. Nya Zealand gick då in och utmanade med en 120 fots vattenlängd på båten, precis som en J-båt. Dom gjorde det väldigt sent men enligt Deed of Gift fanns inget försvar mot det, så Dennis var tvungen att ställa upp. (Deed of Gift är ursprungsreglerna för America’s Cup som utformades år 1852).
- Jag jobbade vid den här tiden på North Sails och seglade med Peter Isler som var Vice President för bolaget ”Dennis Conner Sports”. Han ville anställa mig som segelkoordinator, och så blev det. Vi hade väldigt kort om tid att bygga en båt så vi började fundera på idéer.
- Vi satt på ett av de första mötena med den nya satsningen. Då säger Dennis, ”vi bygger en motorbåt”, motorbåten var nämligen inte uppfunnen när Deed of Gift skrevs så att det stod inget om det. Då sa John Marshall från New York sa att det är osportsligt, vilket däremot är förbjudet enligt Deed of Gift. ”Äh”, sa Dennis, ”då bygger vi en katamaran.” Katamaranen var heller inte uppfunnen 1852 och vi kom på att vi kunde bygga den i 60 fot vilket ger en total vattenlängd på 120 fot.
- Vi köpte två Formula-40 katamaraner, smalnade av allting och satte på en tre meter högre rigg. Vi var ute och tränade varje dag och det gick inte så bra. Så fort Dennis satt i en katamaran så gick han runt, han fattade inte grejen i början och vi fick dra upp dom hela tiden.
- Dennis var en väldigt speciell person. Han kunde titta rakt igenom en människa och säga ”you’re fired.” Jag fick sparken sju gånger. Han gillade mig, men han tyckte att jag gick över mina befogenheter hela tiden och inte hade någon respekt. En gång när jag fick sparken åkte jag direkt till flygplatsen för att åka till ett bröllop i San Francisco. När jag väl kom till flygplatsen i San Francisco hörde jag på högtalaren, ”courtesy phone, courtesy phone, for Lars Linger.” Då gick jag fram och plockade upp den vita telefonen, ”Hi, it’s Dennis. You’re re-hired, see you on monday.”
Dennis Conner
- Vi började till slut bygga de här två båtarna, som var två av de första kolfiberbåtarna som någonsin byggts. Båten var designad av Bruce Nelson men det var faktiskt en ren uppskalad a-katamaran. Idén med att sätta vinge på båten kom från Dennis mest för att få media. Vi började med att bygga en liten vinge, utan försegel. Första gången vi seglade med den gick det inte att slå. Jag sa att om vi inte sätter försegel på så kommer vi får stryk. Vi fastnade i varje slag.
- Den första vingen var långsammare, förutom när det blåste över 8 m/s på kryss. Då byggde vi en till, större vinge. När den var klar var det inget snack, det var nästan löjligt. Vi gick så mycket fortare med vingen än med seglet i samma storlek att det var sjukt. Om man kollar på dom vingarna som används idag är det faktiskt inte mycket skillnad mot den som vi seglade med.
- Vi insåg också att vi gick alldeles för snabbt för vanliga gennakers, då började vi bygga code zero i kevlar. Det var faktiskt dom första code zero som har tillverkats och det är ju det vi seglar med idag, det här var ju liksom 30 år sedan. Det var kul för att jag fick fria händer att utveckla dom bästa seglen i världen på den tiden och dessutom fick jag segla varje dag.
- Det var stjärnor som Cam Lewis, Carl Bakham, Randy Smythe och så jag, den lilla rödhåriga svensken. Jag hade rätt mycket sjuka idéer i bakfickan. Det gillade Dennis, ”du är ju inte klok men jag tror att det kan funka,” sa han.
- En rolig grej som folk inte vet är när Dennis åker iväg för ett möte med Cadillac. Cam Lewis är skeppare för dagen och han ringer sin bästa kompis Jimmy Buffet, en calypso-sångare som är stor i USA och som dessutom seglar på fritiden. Han får följa med ut och träna den dagen. Helt plötsligt dyker Nya Zeeländarna upp med sitt monster till båt. Vi kör vi ett race mot dom, med Jimmy Buffet som rorsman. Vi förlorade starten men vi gick dubbelt så fort och vann med hästlängder, så vi slog dom till och med med en gammal rocklegend vid rodret! Det var en riktig skändning.
Jimmy Buffet
- När Dennis väl var tillbaka på basen blev han helt vansinnig. Han sparkade Cam Lewis och jag låg riktigt risigt till. Det var ganska korkat gjort, vi höll ju på att döda hela cupen. Men samtidigt ganska roligt. Veckan efter gjorde Jimmy Buffet en konsert i San Francisco för utsålt hus. Han hade han en Stars & Stripes T-shirt på scen på sig och tackade Cam Lewis och mig.
- Vi höll på och utvecklade båten och tillverkade nya segel hela tiden. Så helt plötsligt insåg vi hur snabba vi var, vi spionerade vi på Nya Zeeländarna vi och märkte att dom gjorde 10 knop på kryssen och vi gjorde 15. På länsen gjorde dom 18 knop och vi gjorde 35. Oj, då kommer det här med osportslighet in. Vi började krympa segelytan för att bli långsammare.
- När det väl var dags för America’s Cup vann vi varje match med över en halvtimme. Efter cupen blev vi stämda i domstol av Nya Zeeländarna för att vi var osportsligt snabba. Vi förlorade faktiskt den rättegången, men vi överklagade och vann som tur var den andra rättegången. Så även om vi var överlägsna på vattnet är det inte många som vet hur nära vi var på att faktiskt förlora America’s Cup 1988.
.
Nu är den vinnande båten till salu, läs mer om det på searchmagazine.se.
Se höjdpunkterna på och några sköna presskonferenser från America's Cup 1988: