Stena utökar flottan med ny bränslesnål färja

Stena Lines flotta har fått ett nytillskott - Stena Estrid är en av världens mest bränslesnåla färjor. 

Stena Estrid byggdes på varvet AVC i Kina och är av modellen ”E-flexer”, en modell som Stena Line menar är en av de mest bränslesnåla i världen. Nu väntar en sex veckor lång resa, innan Estrid tas i bruk i Irländska sjön.

Estrid är den första av fem fartyg av samma modell som beställts av Stena Line och under fredagen lämnades hon över från varvet till Stena Line i en ceremoni i Kina. Fartyget är 215 meter långt. Med en lastkapacitet på 3.100 filmeter på bildäck och därtill finns kapacitet för 120 personbilar. Ombord finns utrymme för upp till 1.000 personer, inklusive besättningen.

Men innan överlämningen välsignades traditionsenlig fartyget. Ceremonin leddes av pastor Stephen Miller från organisationen Mission to Seafarers.

På plats fanns bland annat Stenas huvudägare Dan Sten Olsson och hans fru Jane, Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, Carl-Johan Hagman, vd Stena Rederi och Per Westling, vd för Stena RoRo som både utvecklat och projektleder byggnationen av de nya E-Flexerfartygen.

Ska skeppa passagerare i Irländska sjön

På plats fanns också Stenas tekniska direktör Bjarne Koitrand och Stena Estrids nya befälhavare Matthew Lynch.

– Efter sex års planering och byggande känns det fantastiskt att äntligen få den första av våra nya fem fartyg levererade. Nu börjar förberedelserna för hemresan och snart är hon på väg hem till Irländska Sjön där hon ska gå i trafik på linjen Holyhead till Dublin i början av januari nästa år, sa Bjarne Koitrand till Trafikverket..

Tanken är att färjan ska sättas i arbete i Irländska sjön, som är det innanhav som skiljer Irland och Storbritannien åt, men det kommer dröja åtminstone sex veckor innan Estrid kan sättas i arbete.

– Leveransen av Stena Estrid är en viktig milstolpe för Stena Line och inte minst vår verksamhet på Irländska Sjön där tre av världens mest moderna och bränsleeffektiva färjor snart är i trafik, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

Top