SM i sprint en succé

I slutet av september avgjordes SM i sprint för första gången. Efter två intensiva dagar på kappseglingsbanan vann till slut Team Westerlind med Marcus till rors och Henrik Wallin, Oskar Ljung samt Mattias Rahm i besättningen. Vi tog kontakt med Mattias, som inte bara är nykläckt svensk mästare i sprint, utan också agerade tävlingsledare för kvalet i Göteborg och dessutom är en av fem personer som ingår i arbetsgruppen för svensk sprintsegling.

Sprintsegling är en för året ny, spännande kappseglingsdisciplin med korta intensiva race där man får möta andra duktiga seglare från hela landet. Tävlingsformaten etablerades i Sverige redan 2005-06 i samband med lanseringen Jr Cup respektive Mästarnas Mästare, numera Seglingens Mästare. Upplägget blev snabbt mycket uppskattat. Allsvenskan, som också har sprint som tävlingsformat, introducerades 2015. Ovan nämnda arrangemang har dock sina begränsningar och för att göra tävlingsformen mer tillgänglig har Svenska Seglarförbundet tillsatt en arbetsgrupp.
– KSSS lämnade in en motion till Seglardagen om att starta en disciplin där man skulle dela ut ett SM-tecken i sprintsegling i år vilket klubbades, berättar Mattias och fortsätter:
– En arbetsgrupp tillsattes (Mattias Rahm, Annika Carlunger, Peter Pohl, Stefan Rahm och Tomas Skålén) för att utveckla svensk sprintsegling. Långsiktigt är målet att ha en Sverigeranking, kval, wildcards och SM i tre klasser; ungdom, dam och open. Vi vill också införa gradeade tävlingar på samma sätt som inom matchracing. Det har varit ett väldigt framgångsrikt koncept och skapar en låg instegströskel. I princip alla kan anordna en grade 5-tävling. Kravet är att det skall vara minst fyra likvärdiga båtar på banan och minst två personer i besättningen. Typ av båt spelar mindre roll. Det vi har sagt är att båtarna i högre gradeade tävlingar bör vara utrustade med gennaker eller spinnaker. Där ställs också högre krav på arrangören.

Även om tävlingsformen redan är etablerad, är det många besättningar som inte har seglat sprint tidigare. J/70-seglare har naturligtvis vissa fördelar, men också matchracingseglare då sättet att ta sig runt banan är ganska likt med mycket manövrar och teknik. Foto: Stefan Rahm

I år seglades ett öppet SM i sex identiska J/70-båtar som lottades ut till de 18 deltagande besättningarna.

– Allt var nytt, vi hade ingen ranking att gå på, men vi fick till rankingtävlingar i Stockholm, Gävle respektive Göteborg där topp tre gick vidare och tillsammans med nio wildcards som seglare fick ansöka om blev det ett väldigt mixat och otroligt starkt startfält.

Foto: Stefan Rahm

Premiären blev en succé som Mattias summerar som; ”ett mycket bra arrangemang med väl förberedda seglare och väldigt hög nivå på tävlingarna.”
– Det kunde inte bli så mycket bättre. Vi hade 18 supertaggade team och bra vind för det första, men också placeringen av banan precis vid stranden gjorde sitt till.

Foto: Stefan Rahm

Mattias som både är en av hjärnorna bakom arrangemanget och funktionär halkade in i det som senare skulle visa sig vara vinnande teamet mer eller mindre av en slump.
– Jag var tävlingsledare och domare för kvalet i Långedrag. Sedan hörde jag att en av Marcus gastar inte kunde följa med upp till Stockholm och då tog jag min chans. Vi var väldigt ödmjuka inför uppgiften, så mycket kan jag säga och inställningen var att vi skulle ha roligt och göra det så gott vi kan. Efter första racet (vinst) tänkte vi att det här är ju för bra för att vara sant. Sedan vann vi andra, tredje och fjärde racet också, och då började vi inse att vi kanske var bättre än vi själva trodde. Även om vi inte har tränat ihop på väldigt länge har vi enormt mycket erfarenhet och kan våra roller. Det, tillsammans med puffiga förhållanden som många upplevde som svårseglade och vi älskade betalade sig.

Hur skall man då göra om man vill vara med och segla sprint nästa säsong?
– Förhoppningsvis får vi till ytterligare något kval till nästa år så att det blir fler kvalplatser och färre wildcards. Dessutom hoppas vi att det kommer att finnas en ranking på plats som kommer att ge några platser. Vi vill också ha in fler klubbar som både vill arrangera grade 5-tävlingar på absoluta instegsnivå och kval till SM.

Bästa sättet att följa vad som händer inom svensk sprintsegling är att hålla koll på facebooksidan Svensk Sprintsegling.

Top