Seglingshistoria på Marstrandsfjorden - EM för Classic 12mR-Yachter

Sista veckan i augusti (27/8-1/9) kommer tiotalet klassiska Tolvor avsluta EM för 12mR-yachter byggda senast 1939, i farvattnen utanför Marstrand. Första akten i detta EM går i Skagen helgen innan.

Varenda en av dessa vackra båtar har en spännande historia och gemensamt har de sin skönhet och den kärlek med vilken de blivit tillvaratagna och restaurerade. Startfältet är: Heti 1912, Thea 1918, Anitra 1928, Vanity V 1936, Trivia 1937, Wings 1937, Anita 1938, Sphinx 1939, Jenetta 1939 och Vim 1939. Det kan komma ytterligare skönheter från Norge, exempelvis svenskbyggda Erna Signe från 1911.

Vim är favorit till årets EM, både för sina sentida framgångar, och för sin historia. Vim är den första tolvan som byggdes som renodlad kappseglingsbåt med minimalistisk inredning och klassens första aluminium-mast. Något som möjliggjordes av att beställaren, en viss Harold Vanderbilt, hade intressen i flygindustrin. Skepparen Andrea Proto berättar med stolthet att man fortfarande, 80 år senare, seglar med originalmasten och att alla winschar är original. Vim hann med en mycket framgångsrik säsong innan Andra Världskriget satte stopp för internationellt kappseglingsutbyte, berättar Andrea.

Vim ritades av den legendariske båtdesignern Olin Stephens, och när 12mR-yachter 1958 skulle ersätta J-yachterna som klass för återupptagna utmaningar om Americas Cup fick Vim vara sparringbåt till den nästan 20 år yngre Columbia, också den ritad av Olin Stephens. Columbia försvarade Cupen 1958 och Vim såldes till Australien för att bli sparringbåt för första australiensiska utmanaren Gretel. Detta samarbete blev så lyckat att Gretel sånär erövrat Cupen 1962, men försvararen Weatherly lyckades behålla den tack vare överlägsen boathandling och trots att Gretel av alla ansågs snabbare. Gretel är räddad men ännu inte renoverad och väntar på kärlek och finansiering för att återuppstå.

”Marstrand is so beutiful and the winds and other conditions has always been good”, säger Andrea Proto när han får frågan om vad han ser fram emot på Marstrand i slutet av augusti. Robert Sinclair, ordf för huvudarrangören Göteborgs SeglarKlubb, hoppas också på gynn- samma vindar och att man i samverkan med GKSS och MSS kan göra evenemanget till en värdig hyllning till seglingshistorien.

Text: Magnus Larsson / Sekreterare GSK & Pressansvarig EM

Top