Ryking skriver historia!

För fyra år sen besökte han Guadeloupe och såg målgången av Route du Rhum, någonstans där och då bestämde sig Mikael Ryking: han skulle bli första svensk att delta i den legendariska tävlingen. Fyra år senare är han tillbaka i Point-à-Pitre, fast denna gång seglade han hit, och skrev i och med det historia: han blev inte bara första svensk att delta, han blev också första svenska att slutföra Route du Rhum.

Det tog den 47-åriga Mikael från Tyresö 22 dagar, 16 timmar och 53 minuter att ta sig i mål på en 21:a plats i den ultrakompetitiva Class 40.

Regattan, som startade den 4:e November i St Malo, Frankrike, började rätt skakigt för Ryking och han låg initalt på en 37:e plats av 52 startande båtar. Han valde sen att, precis som Alex Thomson, gå norr om separationsområdet utanför Ushant och fortsätta västerut – ett lyckosamt drag som gjorde att han klättrade 15 platser och etablerade sig i mitten av  fältet innan dag tre var över.

Därifrån bjöd Ryking på imponerande segling som höll kvar honom i mitten av fältet, trots en trasig autopilot och stökiga stormbyar. I tävlingens slutskede låg han med en grupp på fyra, ledd av Lois Duc som slutade på 19:e plats ombord på Carac, följd av Rodolphe Sepho på Rêve de Large som rundade av topp 20 precis framför Ryking, och sist men inte minst Franz Bouvet och Yoda som gick i mål på 22:a plats.

Ryking var på gott humör när han la till I Guadeloup, men inte nöjd… “Man kan väl aldrig vara helt nöjd om man inte vinner” sa han till fransk media, ”Men, jag har inte den mest konkurrenskraftiga båten… så jag är tillfreds med min placering och är väldigt glad att få vara här. Guadeloupe är min favoritö i Karibien, och jag ser fram emot att få besöka mina smultronställen”

Search lyckades få fem minuter med en nyvaken Mikael morgonen efter att han gått i mål

Hur är läget?

Mikael: Jo men det är bra, har precis fått en underbar frukost!

Var tävlingen som du tänkt dig?

M: Det var betydligt brutalare än jag föreställt mig, och det tog längre tid. Jag kommer inte ens ihåg hur många frontsystem jag passerat, men båten höll ihop väldigt bra – jag hade sönder min mellanstora spinnaker tre dagar innan målgång, men i övrigt funkar allt bra.

Värt att notera: Den elfte upplagan av Route du Rhum kommer att gå till historien som ett av de tuffaste racen någonsin med tufft väder och flertalet olyckor, där rekordmånga seglare tvingats bryta. Inte minst om vi tittar på Maxitrimaranerna i Ulitmeklassen.

Om du fått chansen att segla igen, hade du gjort det? Och vad hade du i så fall gjort annorlunda?

M: Självklart ska jag göra om det! Då kommer jag att ha finansieringen klar betydligt tidigare, och alla förberedelser kommer att göras under en längre tidsperiod, så att veckan före start blir mer fokus på strategi och väder och inte behöva få det sista på plats för att överhuvudtaget kunna starta!

Top