Roger Nilson analyserar Route du Rhum

Roger Nilson från Mainsail delar med sig av sina tankar om Mikael Rykings insats i Route du Rhum och ger oss en inblick i allt från förberedelser och väder till ”sleep management” och taktik.

Såhär berättar Roger:

Mikael har gjort en suveränt fin insats så här långt, mycket imponerande! Jag har följt honom några år och försökt stödja honom på resan fram till denna historiska start i Route du Rhum, den allra mest krävande transatlantiska ensamkappsegling som vi har.

Inför starten visade Micke att han med bravur klarade av de stressmoment som alltid finns inför en oceankappsegling. Man brukar ju säga att resultatet bestäms till 80% av det som görs före start, inklusive tävlingserfarenhet, träning och alla tekniska förberedelser. Att som Micke vara underfinansierad och ha en gammal båt gör inte saken lättare.

Innan start hade vi flera samtal om vilket hur han skulle ta sig an utmaningen: att möta det stora lågtrycket, den storm som alla visste väntade ett par dagar efter start. Micke hade hört att ett antal av deltagarna i Rhumklassen hade planer på att söka skydd runt Brest för att undvika det värsta.

Mitt förslag var att möta ovädret, men ta det så försiktigt som möjligt och fly undan det värsta genom att ta sig söder över även om det betydde att han skulle segla i sydostlig riktning. Att ta denna risk, och inte söka skydd, bedömde jag skulle kunna ge honom en bra skjuts upp i resultatlistan om bara han och båten klarade att rida ut ovädret - vilket var precis det som hände.

Mikaels styrkor är hans enorma envishet och uthållighet, hans goda sjömanskap och stora tekniska kunskaper. Det är inte alla deltagare som kan reparera saker ombord, i svåra situationer, lika bra som Mikael.

Inför starten var han extremt trött, enligt honom själv hade han bara fått 2 timmars sömn natten före start - inget idealiskt läge. Denna sömnbrist var orsakad av alla problem med segel, motor och trilskande vindinstrument. Det tog honom troligen några dagar att hämta sig hyfsat från den extrema belastningen som han gått igenom, både med tanke på stressen inför start och det oväder som drog in efter start.

"Sleep management" och näringsintag är mycket viktigt i all form av oceankappsegling. Jag tror att Micke lärt sig mycket om detta då han kappseglat över Atlanten ett antal gånger de senaste åren. Han är också duktig på vägval/routing och har fått stöd av både mig själv och meteorologen Lage Larsson inför denna start och tidigare tävlingar över Atlanten.

Resterande del av racet borde bli en relativt enkel match om vädret beter sig som vanligt i Passadvindsbältet. Förhoppningsvis håller båt och segel ihop så att han slipper att segla på något "UFO" - Unidentified Floating Object, innan han når målet i Västindien.

Det är inte omöjligt att han kan nå en placering i den övre fjärdedelen på resultatlistan, det han själv haft som mål. Om han klarar att gå i mål bland de 50% bästa av 51 startande tycker jag han gjort en berömvärd insats.  

Roger Nilson är professionell seglare, och har en bakgrund som läkare och sjöofficer. Han är kanske Sveriges meste jordenruntkappseglare och har varit projektledare skeppare, navigatör och läkare i flera stora seglingsprojekt.

Top