Pantaenius Bohusracet

2013 års upplaga av Pantaenius Bohusracet kan sammanfattas med ett ord – REKORD – med flest antal anmälda (192 st), flest antal startande (164 st), flest antal båtar som gick i mål (111 st) och mest regn någonsin i tävlingens historia. Men alla båtar som kom till Smögen var mycket nöjda även om man gick för motor sista biten. Nöjdast var nog ändå Jan och Björn Svernehage i en splitter ny Xp38 som tog hem totalsegern. Och Mickael Vesala och Suzanne Demant i Cheetah 30 som blev bästa mixade besättning. Anmälan till nästa års tävling är redan öppen. Mer information hittar du på www.bohusracet.se.


2013 siktar vi att slå den magiska deltagargränsen på 200 båtar till start!

BOHUSRACET INSIDE OUT

#2 2012

Pantaenius Bohusracet – 29 juni – 1 juli

Pantaenius Bohusracet är en shorthanded distanskappsegling på cirka 170M där fyren Hätteberget i söder och fyren Tresteinerne (Norge) i norr skall rundas innan målgång vid Smögen. Man seglar efter SRS enligt SRS-tabell 2012 med ett standard SRS-tal på 1.00 eller högre.

Vid årsskiftet hade 66 båtar anmält sig och i mitten av april var man uppe i 123 båtar. Så här långt ser det ut som om trenden håller i sig och att man når samma deltagarantal som förra året. Så här långt är det cirka 62 % som är återvändare och har seglat racet tidigare.

Precis som föregående år ordnar man klasspriser till de båttyper som får ihop fler än 3 stycken anmälda båtar. Man har även lyckats behålla statusen som en av deltävlingarna i den Norska Shorthanded rankingen.

Årets stora nyhet är Uddevalla Shorthanded regatta seglas på torsdagen innan Pantaenius Bohusracet. Tävlingen är gratis och starten är 16:00 på eftermiddagen och planeras ta omkring 2 timmar att segla. Uddevalla Shorthanded regatta seglas på en djungelbanan innanför Uddevallabron och är ett perfekt tillfälle att fila på besättningsarbetet inför den stora utmaningen.

Pantaenius Bohusracet är en populär regatta bland seglare och har stadigt ökat sedan nystarten 2008 med 12 deltagare till förra årets rekord på 127. Arrangörerna har hittat något unikt som lockar vilket premierades av Svenska Seglarförbundet som utsåg SSVÄ till välförtjänta ”årets arrangör”.

Text Search Magazine

#4 2011

Pantaenius Bohusracet – folkfest med prestige

Trenden är tydlig. Det ligger i tiden att pröva gränser. Och Pantaenius Bohusracet - seglingens Vasalopp på västkusten - är inget undantag. Tävlingen har vuxit från 4 till 160 anmälda båtar på 5 år.

Distanskappseglingen seglas short handed med två man i besättningen och arrangeras av Segelsällskapet Viken/Ägir med eldsjälen Pär Bäck i spetsen. Starten går i Uddevalla och banan sträcker sig till fyren Hätteberget i söder och fyren Tresteinerne i norr. Målgången ligger vid Smögen. Totalt seglar deltagarna kring 170 sjömil.

Det hela började på tidigt 90-tal då Pär och hans far satt och snackade kölbåtar, kappsegling och hur svårt det var att hitta besättningar till regattor. - Vi började spåna och inspirerades av vad som pågick i Frankrike där de seglade short handed med Figarobåtarna. Vi tycket det vore kul att göra något liknande i Sverige, berättar Pär.

Sagt och gjort. Far och som lade banan som den ligger idag. Tanken var att man skulle få en natt ute på havet, komma in i Fjällbackas skärgård, köpa en pizza om man inte orkade laga mat och kanske få en natt till på Kosterfjorden. På den tiden hade de snabbaste båtarna LYS-tal kring 1.16. Idag ligger motsvarande tal på 1.60. Man fick i alla fall godkänt av klubben att testköra. - Vi fick tävlingen sanktionerad, bjöd in och det kom cirka 10 båtar.

Målgången lades på Bohus Malmön mest för det var smidigt. Familjen hade sommarställe där och fick använda klubbhuset. Tävlingen utvecklades och man började med lättare servering. - Far blev alltid sjösjuk och bröt kappseglingen år efter år och då han hade tid på sig tog han målgången och bjöd på våfflor. Det blev ett mycket uppskattat inslag och tävlingen arrangerades hela 90-talet.

2007 gjorde man en omstart och fick 4 stycken deltagare. Året därpå kom ämnet ”short handen races på västkusten” upp på bloggen BLUR. Någon i klubben berättade om Bohusracet. Kommande år stod 30 båtar på deltagarlistan och sedan dess har det bara ökat. I år var det 160 anmälda och utav dem kom 140 till start. - I år hade vi flest anmälda, flest startande och flest som gick i mål. Det var fler som bröt i år men vi slog ändå rekord och det var kul. Vi har lyckats gå emot trenden jämfört med många andra kappseglingar.

Starten gick i vackert seglingsväder. - Det har alltid varit väldigt familjär stämning vid starten. I år tycktes jag mig se en viss tillskärpning bland de riktigt duktiga seglarna, mer rop och hets. Det börjar bli lite mera allvar och prestige att placera sig bra i racet, tror Pär och fortsätter. - Det kändes också som att en del pressade sig hårdare mot vad man har gjort tidigare år.

Årets kappsegling blev riktigt tuff men rättvis. Alla fick ungefär samma förhållanden från minsta till största båten. – Det var inte så mycket vind men det blev en rejält lång kryss som frestade på besättningarna och det var många som kroknade på slutet. Jag tror många underskattar den fysiska utmaningen som Bohusracet är och i år blev det närmare 100 distans kryss som tog ut sin rätt, menar Pär.

Som arrangör var det ett perfekt race utan olyckor och mastbrott… Vann gjorde en norsk båt med Anne och Arild Heldal med en Hansson 31 (SRS 1.19). Paret Heldal startade i grupp 2 och seglade på 31 timmar, 39 minuter och 53 sekunder och kom i mål tjugo i åtta på lördagskvällen. - De gjorde ett intressant race och passade på att reka vägen och körde racet bakvägen från Norge ner till Uddevalla och det gav ju utdelning. Snabbast och först i mål var också en norrman, Per Ottar Skaaret och Kjetil Bakke med en X50. Det tog dem 26 timmar, 37 minuter och 52 sekunder att ta sig i mål. Sista båt i mål kom i samband med prisutdelningen på söndag morgon.

Målvåfflan har blivit fisksoppa. Seglarna som kommit i mål samlas i en lokal på Smögenbryggan där man kan köpa sig en öl. – Diskussionerna brukar bli långa, även om många har varit vakna i över ett dygn sitter de kvar och snackar av sig kappseglingen. Det är ganska kul för garden är borta och man vågar erkänna sina misstag.

Prisutdelningen infaller alltid på söndagen kl 10 för att folk skall ha en chans att ta sig hem. Priserna är blandade, alltifrån den traditionsenliga lyktan till en hel del nyttopriser. Robline hade skänkt 20 presentkort à 1000 kr styck som lottades ut till deltagarna.

Vad kommer att hända med Bohusracet framöver? - Vi funderar lite kring om man bör ha en lång och en kort bana. Vi har även tankar på att lägga till ett par tre dagar och ha en Cup. Eventuellt att man gör en tillfartssegling från Marstrand och en tillfartssegling från Smögen till Uddevalla på onsdagen. På torsdagen kör man några korta tävlingar inne i Uddevalla och på fredagen går starten som vanligt. I så fall skall man kunna välja om man vill vara med på hela Cupen eller om man bara vill vara med och segla Bohusracet. Vi funderar också på om man kan hitta ett smartare och trevligare startförfarande och inte bara gå slaviskt på SRS-tal. Det är väl de stora ändringarna som kan komma att införas så småningom.

Efter samtalet med Pär inser jag att det är mycket mer än en trend som ligger bakom Pantenius Bohusracets popularitet. Pär lägger ett antal timmar i veckan, året om, och ju närmare starten desto mer intensifieras arbetet. Under själva tävlingshelgen arbetar mellan 25 till 30 personer från klubben med kappseglingen. - Jag tror det är viktigt att man håller en tävling levande hela året. Jag skickar ut nyhetsbrev som jag alltid får bra respons på vilket gör att jag har en väldigt stark dialog med seglarna. Det kallar jag idogt arbete och sällsynt entusiasms.

TEXT&BILD Search Magazine

Top