Ny svensk 50-fotare gör premiär på kappseglingsbanan

50 fot innovation - en ny svenskritad cruiser-racer, Shogun 50, har gjort debut på kappseglingsbanan. Ladykiller 4.0 deltog både i ORCi-SM och EM som nyligen seglades i Sandhamn respektive Oxelösund.

En av initiativtagarna till projektet är Mats Bergryd som berättar att ”båten är ett projekt som startade under en lunch som Håkan Södergren och jag hade för drygt ett och ett halvt år sedan. Vi tog tillsammans fram en kravlista som Håkan, sedan med hjälp av sin son Oscar, gjort om till en fin båt”.

Mats Bergryd ägde tidigare en Clubswan 50, men sökte efter en mer allroundbetonad båt som även skulle kunna cruisingseglas med en mindre besättning. Men han ville samtidigt inte göra avkall på seglingsegenskaper och fartresurser, ”line honours smakar minst lika bra som vinst på mätregel, eller varför inte båda”.

Sammantaget ser de i konceptet en lucka på marknaden och driver nu det hela som ett kommersiellt projekt med målsättningen att sälja flera Shogun 50 framöver. Mats konstaterar att projektet har varit en mycket bra och rolig process, ”arbetet med att ta fram båten har varit en fantastisk upplevelse – att omgiven av bästa kompetens får ta fram en riktigt fin båt är inte något alla får vara med om”. 

Båtens mångsidighet tar sig uttryck på flera sätt: I cruising-utförande kan den höj och sänkbara kölen hissas upp till 2 meters djupgående, från 3,5 meter i racingmode. För att underlätta cruising med liten besättning är Shogun 50 även utrustad med en självslående fock som enkelt monteras bort inför tävling.

Båten sjösattes i juli efter att ha byggts på Rosättra Varv och är huvudsakligen byggd i kolfiber med en rigg från Marström Composite, även den i kolfiber. Under vattnet sitter ett kölblad i kolfiber med en blybulb på 3,6 ton samt dubbla kolfiberroder. Tillsammans med en rad andra svenska specialister är båten helt igenom resultatet av en svensk insats och modern teknik, något som prioriterats i projektet.

Segelplanet på Ladykiller skiljer sig något från många andra båtar då den genomgående masten står något längre bak i båten, direkt akter om költrumman.  Detta gör att båten fått en riktigt stor förtriangel, vilket också gjort att den självslående focken kan få en rejält tilltagen yta och möjlighet att skapa mycket kraft.

Under SM och EM bestod racing-garderoben dock av tre fockar; J1, J2 och en mindre J3:a på rulle som halsas en bit innanför förstaget. Utöver två stycken spinnakers fanns också en Code Zero samt två stagsegel. North Sails har levererat hela garderoben och deras representant Martin Angsell seglade även ombord under tävlingarna. Martins intryck av båten var mycket positivt, ”båten är snabb och har fin balans. Det är över förväntan då båten och konstruktionen är helt ny. Det finns stor fartmässig potential och mycket att lära kring hur båten ska seglas och trimmas”.

Båten kommer närmast visas upp på den flytande båtmässan i Gustavsberg. Intresserade spekulanter kan där även se de många olika inredningsalternativ som finns att välja mellan. Nästa år väntar fler framträdanden på kappseglingsbanorna vilket vi på Search ser fram emot att följa.

Vill man kika mer på Shogun 50 redan nu hittas mer information på hemsidan!  

Översikt Shogun 50

  • LOA: 15, 2 m
  • Bredd: 3.9 m
  • Deplacement: 7,8 ton
  • Bränsletank: 170 liter
  • Färskvattentank: 300 liter
  • Kojer: 2+2 (+2)
  • Segelyta:
  • Storsegel: 75 kvm
  • Självslående fock: 60 kvm
  • Code O: 145 kvm
  • Gennaker: 230 kvm

Besättning på SM och EM

  • Skeppare: Mats Bergryd
  • Taktiker: Peter Thorwid
  • Rorsman: Martin Angsell
  • Storskot: Hanse Thorslund
  • Trimmer: Leif Bergström
  • Trimmer: Johan Wikman
  • Pit: Johan Sahl
  • Pit: Malcolm Hanes
  • Mast: Björn Forsberg
  • Midbow: Tim Danielson (Victor Österberg)
  • Bow: Jonas Wackenhuth
Top