Ny generation tog över 110-åriga RIO

I en tid när medelåldern i klassikerkretsar inte längre är som för 70 år sedan, hän- der det att ihärdiga som finner glädje i att segla och vårda sina pärlor, funderar på framtiden. Vad ska ske med båten? Ska man behålla den tills man måste lägga seglarskorna på hyllan? Överlåta den till sina unga? Eller sälja?

Den här notisen publiceras i samarbete med Sail Yacht Society (SYS). Den är ett sammandrag av Curt Gelins artikel med samma namn publicerad i klubbens medlemstidning Segeljakten, nummer 1 av totalt 3, 2024. SYS bildades 1990 med syfte att bevara de äldre segeljakter som finns i landet. Ett medlemskap kostar 450 kronor per år.

Så var läget för Jan Petersson i Uppsala, SYS medlem, tillika känd och kunnig träbåtsprofil, särskilt i skärgårdskryssarkretsar bland annat för sina renoveringar av SK22 Brittsol II och SK55 Rio. Efter mycket slit kom 22:an i sjön 2023, men då infann sig insikten – klarar man att hålla och segla två granna kryssare? Till saken hör att Jan sedan 1988 metodiskt hade satt Rio i skick.
- 2023 tyckte jag att det fick räcka med en 40-fotare och beslöt att sälja Rio. Men vil- ket pris skulle jag sätta? Det var nästa fråga. Jag annonserade och fick svar från speku- lanter som var villiga att betala bra. Och ett från ett gäng unga grabbar, som anmälde sitt intresse och kom upp till varvet. Efter att ha funderat några varv, tänkte jag att is- tället för att Rio skulle hamna i utlandet,
kändes det bättre med de unga grabbarna och lät de yngsta köpa billigast och ett för dem rimligt pris. De är unga, entusistiska, har erfarenhet av träbåt, ska segla Rio med Sandhamn som bas eftersom de är hamn- vakter där. Alltså kändes det som ett ganska bra beslut, berättade Jan i samband med vårrustningen av det 110-åriga Plymbygget.
De nya ägarna
Så här förklarar de nya ägarna Sigurd Gustavsson, Daniel Befrits, Ville du Rietds, Xerxes Grönllund, Julius Jo- hansson, Ruben Stemme sitt val:
- Under somrarna som hamnvakter i Sand- hamn har vi spanat in gamla fina klassiker som Bea, Bacchant med flera och känt suget växa efter en sådan. En modern båt, som J/70 hägrade inte alls. Men klassikern skulle vara i hanterbar storlek sade vi och i gott skick, för vi vill segla, inte hålla på att re- novera.
Sommaren 2023 fick vi kontakt med Jan, åkte till Uppsala och blev helt tagna av vad vi såg, av skicket, av linjerna av hennes his- toria. Jan sade ganska snart att han gärna
ville se oss som nya ägare till Rio, men på villkor att han under några år kan vara med och ge råd om hur vi ska göra och vad ska vi använde.
Han är nu vår ovärderlige mentor, ställer krav och litar på att vi kommer att hålla Rio i skick. Vi har en Enderleinritad 33 fots havskryssare ihop, som vi egentligen tänkte renovera. Men vi gav upp planerna, nu är den till salu. Rio är perfekt för oss, välhållen och blir en fröjd att segla på Sandhamnsre- gattan och andra klassikerevenemang.
Så säger de sex kompisarna alla 24 år och därmed representanter för en lovande fram- tid för anrika klassiker.
Avtalsfrågan
På frågan om hur de ska fördela nöjet med Rio, kan de referera till Beatrice Aurore, vars stadgar man fått ta del av. I stort är planen att delta i regattor och se hur det går att placera sig.
- Vi har mest intresse av att segla, erfarenhe- terna av kappsegling är inte stora, men Rio är fullt rustad för kappsegling med ganska nya segel, flera spinnakers och stark sedan Jan har bytt en stor del av botten, nitat om, satt i nya spant, limmat borden och mycket annat.
Som besökare anade jag Rios potential av bottenfinishen, att rodret är maximerat, att propellern är liten till denna stor båt för litet motstånd, att kölen är profilerad och smal som på en modern racer och den smäckra höga Marconiriggen. Den ihop med stora segel, lär göra att hon lätt tar vatten på däck, ska revas tidigt, faktorer som bådar gott i labra brisar.
På en fråga om åtgärder, får jag veta av Jan att motorn är en Vire inombordare, som var den enda som fick plats i kölsvinet och att Jan filade ner de flöjlande bladen för minska motståndet.
Inredning i originalskick med plyschdyor, Afghanmatta, bibliotek och vevgrammofon.
När jag mötte sextetten och Jan i en kylig, regnig vårdag i Uppsala gavs inte chans att inspektera interiören i Rio. Men den är enligt båtens nya ägare och hennes gamle, i originalskick med plyschdyor, Afghan- matta, bibliotek och vevgrammofon. Inte underligt med andra ord, att Río har fått Skärgårdskyssarsällskapets förtjänstplakett, berömts på Allt för Sjön och varit med som statist i filmer.
I sommar i Sandhamn kommer Rio att för- gylla vyn med den obrutna horisonten mot havet när hon ligger på svaj vid sin boj ut- anför Lökholmen. Alla med sinne för smak och stil kommer att kunna beundra Rio och harangera den sannolikt yngsta ägare- sextett som uppstått och vill vårda en 110- årig klenod.
Återstår gör också att se hur väl Sígge, Da- niel, Ville, Xerxes, Julius och Ruben seglar Rio. Lika snabbt och snyggt som övriga kryssare i SYS? Tänk om yngsta besättning- en vinner Sandshamnsregattan, landets kanske äldsta kappsegling (1897). Oavsett om salut skjuts för först i mål eller inte, är den unga sextetten ändå väl värd att salu- tera.
Rios nya ägare ser fram emot att hålla sitt nyförvärv i ”Petterssonskick”.
Curt Gelin

Top