Norges första vätgasdrivna färja behöver bara tankas var tredje vecka

Norge visar vägen för batterifärjor. Nu byggs även den första bränslecellsdrivna modellen, som ska tankas med flytande vätgas.

Norge har intagit en tätposition inom elektrifiering till sjöss. Landet har redan flera batteri- och hybridelektriska bil- och passagerarfärjor i trafik. Först ut var Ampere som sedan 2015 trafikerar Sognefjorden. År 2022 kommer cirka 80 norska färjor använda sig av el från nätet för framdrift.

Statens Vegvesen och bolagen som sköter trafiken har hunnit skaffa sig en hel del erfarenhet kring elektrifiering. En slutsats är att batterier lämpar sig bäst för distanser upp till 40 kilometer. Det berättade Sigve Aasebø, senior rådgivare vid Statens vegvesen, vid en batterikonferens i Tyskland nyligen.

Rederiet Norled har därför beställt en vätgasdriven färja som byggs av varvet Westcon och har designats av LMG Marin. Den kommer att bli världens första "större" vätgasfärja.

299 passagerare och 80 bilar

Fartyget ska tas i trafik redan nästa år och trafikera Hjelmeland–Nesvik i närheten av Stavanger. Färjan har en kapacitet om 299 passagerare och 80 bilar. Rutten är endast tre kilometer lång men kring 2030 menar Sigve Aasebø att sträckor upp mot 100 kilometer bör vara möjligt.

Färjan kommer endast behöva tankas var tredje vecka. Drivmedlet är flytande vätgas. Den kommer även att kunna köra 100 procent batterielektriskt, men det framgår inte hur länge. Kontraktskravet är att driften till hälften ska utföras med vätgas som drivmedel.

De tekniska specifikationerna är ännu magra. Klart är att ABB ska fungera som maritim systemleverantör och kanadensiska Ballard ska stå för bränslecellerna.

10 000 ton vätgas om året

2030 kommer Norge ha ett behov av 10 000 ton vätgas om året för färjetrafiken, enligt Sigve Aasebø.

-Vår ambition är att den kommande vätgasfärjan ska bli en ny ikon som i ännu större grad sätter Norge på kartan inom maritim nollutsläppsteknik, och att projektet ska demonstrera att vätgas kan användas i energikrävande sammanhang där batteritekniken kommer till korta, säger Sigvald Breivik, teknisk direktör på Norled, i ett uttalande.

I kontraktet mellan Norled och Westcon ingår bygget av ytterligare en färja, som dock blir batterielektrisk. Parterna har enats om att inte offentliggöra värdet på kontraktet för de båda färjorna.

Källa: Ny Teknik / Text: Johan Kristensson

Top