Neptunkryssaren – en pigg 80-åring

Idag 2 november för exakt 80 år sedan, det vill säga en kulen novemberkväll 1940, samlades tio herrar på klassiska restaurang Gillet i Uppsala för att bilda Neptunkryssarklubben, som senare ombildades till Neptunkryssarförbundet.

Då fanns åtta båtar byggda. Fram till idag har 275 båtar byggts och klassen är i högsta grad aktiv, levande och vital – trots respektingivande ålder.

Båten ”föddes” 1938 då konstnären Einar Palme beställde en mindre segelbåt av vännen, ingenjören och båtkonstruktören Lage Eklund. Riktlinjerna var att båten skulle vara lättseglad och möjlig att manövreras av en person. Den skulle vara grundgående så att man kunde segla in och förtöja i grunda skärgårdsvikar. Den skulle även ha tillräckliga utrymmen i ändskeppen för förvaring av dukar, stafflier och färdiga målningar. Resultatet blev Neptunkryssaren, en båt med vackra linjer och goda seglingsegenskaper.

Det första exemplaret sjösattes 1938. Båttypen fick snart fäste framför allt i Gävle och Uppsala tack vare SK Surfing och Uppsala SS vilka redan 1939–40 byggde två Neptunkryssare vardera, att använda som lottbåtar.

Till säsongen 1945 sanktionerade Sveriges Seglarförbund seglingarna om Svenskt Mästerskap i Neptunkryssarklassen. ”Nepparna” blev därmed den andra kölbåtsklassen som fick rätt att segla om SM-medaljer. Den första var Starbåten som fick SM-status 1932.

Fram till mitten av 1970-talet byggdes cirka 200 båtar i trä och därefter tog Neptunkryssarförbundet fram formar för en Neptunkryssare i plast. Tanken var att trä och plastbåtarna skulle tävla på lika villkor och plastbåten dimensionerades så att vikt och balansförhållanden skulle bli så lika med träbåtarnas som möjligt. Resultat blev lyckat och över 50 plastbåtar har byggts sedan dess. Den senaste – nummer 275 – byggdes till en tysk beställare 2020.

De första SM-seglingarna, 1945, arrangerades av Stockholms SS på södra Björkfjärden i samband med klubbens 50-årsjubileum. Därmed blev årets SM det 76:e i rad – som även år 2020 arrangerades av Stockholms SS. Totalt kom 22 båtar till start. Guldet vanns i imponerande stil av Staffan Eklund och Erik Mattsson från Upsala SS.

Text: Svenska Seglarförbundet 

Top