Mikael Ryking: "Du är mitt på Biscaya Bukten, det blåser 30 knop och det bara är du och din båt som du måste lita på."

Vi har pratat med Mikael Ryking som startar Atlantic Rally for Cruisers på söndag med sin båt Talanta. Med i besättningen har han Joakim Cordorly, Eric Lagerberg, Kim Kärrhagen, Göran Artman och Carl-Axel Forssen.



Hur går förberedelserna inför Atlantic Rally for Cruisers som börjar på söndag?

- Det rullar på, i år har vi ganska lite att göra. Vi fixar lite med roder-infästningarna just nu, i övrigt är det bara att gå igenom allting och se till att inget är sönder. Vi är ett gäng svenskbåtar på min brygga och alla är glada och förväntansfulla.

Satsar ni på att vinna, eller att cruisa över?

- Vi är med i racing-klassen och har kommit fyra två år i rad. Nu är det meningen att vi ska försöka spika det här. Det finns en ganska vass båt, ”Bob”, vars besättning vi träffade igår ute på krogen och dom var kaxiga och tror att de ska gå bra. Så vi får väl se, vi håller lite lägre profil.

- Det ser ut att bli ganska lätta vindar i början, runt 10 knop undanvind. Om det ska gå riktigt bra för oss skall det blåsa runt 20-25 knop, då är vi extremt konkurrenskraftiga. I de lätta vindarna är vi bra men med det mätetal vi har är vi inte lika snabba.

Du seglade nyligen från Plymouth till Madeira, berätta om seglatsen.

- Det var startskottet på kampanjen för nästa års Route de Rhum. Route de Rhum är 3500 sjömil från Saint Malo till Guadeloupe. Det var ganska liknande förhållanden och det var ungefär som att segla en tredjedel av Route de Rhum. Syftet var att lära sig vilka segeluppsättningar som fungerar och vad som funkar i allmänhet.

- Det kändes ganska bra, de sex bästa timmarna snittade jag 13,5 knop och 9,1 knop på hela sträckan. Vilket är rätt ok. Tidvis hade jag nog kunnat använda lite mer segel dessutom.

Vad är den största charmen med att segla solo?

- Utmaningen i att känna att det inte finns någon annan, det är bara jag som har ansvaret för att allting funkar. Man måste hela tiden vara 3-4 steg framåt i sina förberedelser. När man är fler ombord finns alltid några till men när du är själv kräver allt mycket förberedelse. Till exempel när du ska hissa spinnakern, då måste du ha en tanke på hur du ska kunna göra alla uppgifter som krävs själv.

- Det är samma sak om det blåser upp, vad gör man om man har spinnakern upp och det börjar blåsa 30 knop och man broachar? Då måste man ha en tanke, och för det första inte försätta sig i den situationen. Det är lite av charmen, man tvingas att växa som seglare genom att ha lite längre framförhållning.

Beskriv känslan av att sitta själv i båten mitt ute på havet.

- Det är en ganska mäktig känsla. Det är en sak att segla i skärgården, men när du ser att du är mitt på Biscaya Bukten, det blåser 30 knop och det bara är du och din båt som du måste lita på, då är det en mäktig känsla att känna att man har kontroll.

- Det är samma sak när man möter fartyg, jag seglade ifrån ett lastfartyg häromveckan. Först körde han förbi mig, men då satte jag min lilla spinnaker och seglade om honom igen och det är en mäktig känsla när man kör ifrån ett helt lastfartyg.

Top