MELGES IC37 - SERIÖST SNABB FÖR VANLIGA SEGLARE

New York Yacht Club måste räknas till en av världens mest anrika kappseglingsklubbar. Vi befinner oss i Newport där de har sin klubblokal och bas för segling. Vi skall titta närmare på IC37 by Melges, båten som skall bli den nya klubbåten och som man seglar ”Invitation Cup”.


KLASSUPPBYGGNAD TAGEN TILL "THE NEXT LEVEL"

Så hur gör man om man råkar vara en av världens mest anrika klubbar? Man utlyser en tävling för en ny klubbåt i storlekssegmentet 37 fot. Därefter samlar man in bidrag från några av världens ledande designer. En vinnare koras. Så långt är alla med, men nu kommer trixet. Därefter väljer man som klubb att beställa tjugo stycken båtar (!) till klubben. Alla med leverans i mars 2019. Klubbens medlemmar får sedan sätta upp sig på en ”charter fleet” intresselista för att få chartra klubbens båtar till säsong 2019 års arrangemang. Man sätter sedan upp en stor lokal en bit från NYYC varifrån medlemmarna rekvirerar ut båten någon träningsdag innan regattan startar och sedan återlämnar båten när regattan är slut. På plats lyfts båtarna upp på land, förvaras och servas av anställd personal.

SEGLINGSEGENSKAPER

På kryssen har båten en stumhet och bett som man sällan upplever. Mike som ansvarade för testseglingen berättade att optimal lutning på kryss enligt designer Mills skulle vara 22-23 grader, och det var tydligt att båten hade en sweet-spot i det registret (Garmin- intstrumenten på masten visade förutom TWS, BSP även båtens lutning). Att få fart på båten och hålla den i sin sweet-spot kommer att ta lite tid. Att uppnå kryssfart som vida översteg sju knop var inga problem men på en kort provsegling är det inte givet vad som ger bäst VMG.

Iögonfallande var att båten på undanvind inte behövde speciellt mycket lutning för att ge sig iväg. Normalt behövs lite press och lutning för att plana gennakerbåtar, så inte i det här fallet. Vindpustar omsattes till fart. Lovade du upp tilltog lutningen men formstabilitet i samarbete med den djupa kölen omsatte det mesta till ren fartökning. En rätt speciell känsla faktiskt.

Förskeppet är vasst och skär vågorna fint på kryssen. Vattnen vi seglar på är skyddade och någon större sjö är det inte att tala om. Det är ingen tvekan om att ett skrov med den här moderna formen kommer att stampa när du seglar båten i mycket vind och havssjö, men det är helt ofrånkomligt med moderna performancebåtar.

Båten har backstag och dessa behöver sättas an i slag och, speciellt, gippar. Riggen skall hålla för en gipp med gennaker utan ansatta backstag men det var ingen som var sugen på att testa om det faktiskt stämmer. På testseglingen under morgonen, då det möjligen blåste något mer, hade det ansatta backstaget hoppat ur self-tailern vid en av gipparna, varpå riggen stod endast beroende av sina svepta spridare.

//The Stig

Läs hela texten i årets tredje nummer av Search Magazine. Prenumererar gör du här.

Top